וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות חושב על פופוליזם - ולא על מניעה נכונה

שלמה לבקוביץ'

22.2.2010 / 7:07

מערכת הבריאות



>> זמן קצר לאחר התפרצות מגיפת שפעת החזירים בעולם, הזדרזו מדינות שונות, בהן ישראל, לרכוש חיסונים נגד המחלה בכמויות גדולות.

במסגרת ההיערכות להתפשטות המחלה, חתמה ישראל על חוזים להזמנת 7.5 מיליון חיסונים בעלות של 450 מיליון שקל. במקביל, יצא משרד הבריאות בקמפיין כדי לעודד את הציבור להתחסן. כעת מתברר שמתוך חמישה מיליון חיסונים שהגיעו עד כה, נעשה שימוש רק ב-700 אלף. בחישוב גס ניתן לומר שבמחסני מערכת הבריאות נמצאים כיום חיסונים בשווי 350 מיליון שקל שאין להם דורש.



טיפולו המהיר של משרד הבריאות בשפעת החזירים, שכלל הקצאת משאבים כלכליים אדירים, קמפיין חברתי וניסוח נהלים, מעלה תהיות רבות דווקא לאור בחינה של פעולת משרד הבריאות בסוגיות רפואיות אחרות. עד כה נפטרו משפעת החזירים כ-90 חולים, לעומת כמה מאות שנפטרים כל שנה מהשפעת העונתית הרגילה. לשם השוואה, ניקח לדוגמה את סרטן המעי הגס, אחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר. בכל שנה מאובחנים בישראל כ-3,200 איש נוספים כחולים במחלה וכ-1,500 נפטרים ממנה מדי שנה. כלומר, מדי יום גובה סרטן המעי הגס כחמישה קורבנות. בדומה אולי לחיסון שפעת החזירים, מה שאינו ידוע לרובנו הוא שגם סרטן המעי הגס הוא בר-מניעה.



בדיקה פשוטה ובטוחה יחסית יכולה לגלות ולהסיר את הפוליפים במעי שמהם עלול להתפתח גידול סרטני. הפוליפים נמצאים אצל אחד מכל שלושה מבוגרים מעל גיל 50, ואינם מורגשים עד להתפרצות הסרטן. גילוי והסרת הפוליפים במהלך הקולונוסקופיה יכולים למנוע את התפתחות הסרטן. שורה ארוכה של בכירים במערכת הבריאות אומרים בפה גלוי כי בדיקת הקולונוסקופיה היא בדיקה מצוינת המציעה לנבדקים שניים במחיר אחד: גם בדיקה וגם ריפוי. לאור הטענה הזאת, צריכה לקומם אותנו העובדה שבדיקת קולונסקופיה, לאוכלוסייה הבריאה, אינה חלק מסל הבריאות ורופאים רבים אינם טורחים להציע אותה כאופציה למטופלים.



המדינה יכולה להקצות מדי שנה רק כ-10% מהסכום שהוקצה לשפעת החזירים כדי לממן בדיקת קולונוסקופיה לכל אזרחי ישראלי מעל גיל 50. כך ניתן להציל את חייהם של מאות נשים וגברים ולמנוע את הסבל של המחלה מאלפים. יותר מזה, ההוצאה הכרוכה במימון בדיקות קולונוסקופיה, לאורך זמן חוסכת כספים הכרוכים בטיפול בחולים ובאובדן כושר עבודה. בהתחשב בעובדה שעלות הטיפול בחולה ממוצע היא 235 אלף שקל, מדובר בסכומים נכבדים מול העלות המעשית של בדיקת הקולונוסקופיה - כ-850 שקל כל 10 שנים.



קשה להבין מדוע בדיקת הקולונוסקופיה אינה חלק מסל הבריאות, מדוע משרד הבריאות אינו דואג שכל המבוגרים ייבדקו ומדוע הנבדקים אמורים לממן אותה. נראה שפרשת שפעת החזירים היא דוגמה מצוינת לממשלה שמוצאת את עצמה במצב שבו היא מלאה בכוונות טובות, אך גוזרת מהן החלטות טובות הרבה פחות. משרד הבריאות פועל בעניין ללא תוכנית חומש לאומית לרפואה מונעת. סדר העדיפויות השגוי מעורר את החשש כי יש כאן מקרה של כניעה ללחץ ציבורי, על ידי העמדת פתרון פופוליסטי, שבסופו של דבר לא הצדיק את עצמו.



הכותב הוא יו"ר שמיר, מלכ"ר הפועל למניעת סרטן המעי הגס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully