וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרופה של הונגריה למשבר: מדיניות צנע

מאת ג'ודי דמפסי

22.2.2010 / 7:07

ראש הממשלה של הונגריה, גורדון ביינאי, בראיון ל"ניו יורק טיימס": "החזון שלי הוא לאמץ את היורו עד 2014 ולהגיע לצמיחה בת-קיימא, באמצעות קיצוצים קשים במגזר הציבורי"



ניו יורק טיימס

>> למרות המשבר התקציבי המכה ביוון ומדינות אחרות בדרום אירופה, הונגריה מעוניינת יותר מתמיד להצטרף לגוש היורו ולאמץ את המטבע האחיד בהקדם האפשרי, אמר ראש הממשלה של הונגריה השבוע. שאיפות אלה מחייבות את הונגריה לאמץ מדיניות צנע קשה.



"החזון שלי הוא לאמץ את היורו עד 2014 ושתהיה לנו כלכלה עם צמיחה בת-קיימא", אמר ראש הממשלה, גורדון ביינאי, בראיון ל"ניו יורק טיימס".



ניסיונה של הונגריה, שהצטרפה לאיחוד האירופי ב-2004 ואולם עדיין לא עומדת בדרישות לצירופה לגוש היורו בן 16 החברות, מראה מדוע ליורו יש משיכה גדולה לרבות מהכלכלות המתעוררות של אירופה. גם פולין, לטוויה ואסטוניה משוכנעות כי ההצטרפות מצדיקה את המאמצים הנדרשים. בה בעת, ניסיונה של הונגריה מצביע על כמה מהפגמים באיחוד המוניטרי, אשר חסר את הכלים לסייע למדינות במשבר כמו יוון, כפי שקרן המטבע הבינלאומית סייעה להונגריה.



"חבילת החילוץ נתנה לנו מרחב מחייה", אמר ביינאי על הסיוע של קרן המטבע הבינלאומית, שהעניקה להונגריה 20 מיליארד יורו כדי למנוע את הונגריה מחדלות פירעון. בתמורה, אכפה הקרן על הונגריה מגבלות תקציביות קשות, כולל קיצוץ פנסיות, העלאת גיל הפרישה מ-62 ל-65, קיצוץ במגזר הציבורי וארגון מחדש את מערכת התחבורה הציבורית. "זה קנה לנו זמן", אמר ביינאי.



עד כה סירב האיחוד האירופי לאפשר לקרן המטבע הבינלאומית לסייע ליוון בחבילת חילוץ. "יוון צריכה לנצל את התמיכה המוסרית שהוצעה על ידי הנהגת האיחוד ולאכוף תוכנית צנע משלה. זוהי הדרך היחידה לבנות כלכלה שמסוגלת להתחרות בכלכלות המצליחות של אירופה, כמו גרמניה, צרפת והולנד", אמר ביינאי. "פגשתי את יורגוס פפנדראו, ראש ממשלת יוון, ואמרתי לו שהיינו במצב דומה".



ג'ורג' סורוס, מנהל קרן הגידור המיליארדר שנולד בהונגריה, מסכים שמאמציה של הונגריה צריכים לשמש דוגמה ליוון, פורטוגל וספרד. סורוס אמר בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס בחודש שעבר כי הקיצוצים היו מאוד קשים להונגריה, אולם "הונגריה עשתה זאת, ובפרק זמן קצר להפליא בנתה את עצמה מחדש. זה אפשרי".



ביינאי, 41, נמצא בעמדה יוצאת דופן, כפי שדיווח themarker בראיון עמו ביולי 2009, הוא ראש ממשלה עצמאי ללא קשרים למפלגה כלשהי. הוא נכנס לתפקידו באפריל לאחר שממשלת הסוציאליסטים הפסידה בהצבעת אי אמון וביקשה ממנו לתפוס את התפקיד. באפריל יתקיימו בחירות, וביינאי מצפה לפרוש מתפקידו. "רוב ההונגרים הגיעו למסקנה שעדיף להיות בגוש היורו, כי היורו הוא מקור של בטחון".



ביינאי הצליח להשיג רבים מיעדיו: ב-2006 הוא הקטין את הגירעון בתקציב מ-9% מהתמ"ג ל-3.8% השנה, קיצץ במגזר הציבורי והעלה את גיל הפרישה. שוקי ההון הגיבו לזה בחיוב. הונגריה גייסה לפני שבועיים 2 מיליארד דולר בהנפקת אג"ח ל-10 שנים בארה"ב, שזכתה לביקוש רב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully