וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכישלון של מייספייס מתחיל במרדוק

מאת בובי ג'ונסון

22.2.2010 / 7:07

כשרופרט מרדוק רכש את מייספייס תמורת 580 מיליון דולר, הוא חשב שקנה את הרשת החברתית המובילה בעולם. אבל אז נולדה פייסבוק ושינתה את המפה. שורת הצעדים שנקט מרדוק לא הועילו. המבקרים טוענים שהסיבה היא אחת: הוא פשוט לא מבין את העולם המקוון



גרדיאן



>> ימים ספורים לאחר שמייספייס, הרשת החברתית המצויה בקשיים, החליפה את המנכ"ל שלה, קבעו פרשני מדיה כי ההתערבות של בעל האתר, רופרט מרדוק, הותירה את הרשת במצב של "ייאוש מוחלט". בשבוע שעבר הודיע במפתיע האתר, שנרכש על ידי ניוז קורפ של מרדוק ב-2005, על עזיבתו של המנכ"ל אוון ואן-נאטה לאחר פחות משנה בתפקיד.

מאז, התפרסמו דיווחים שרמזו כי עזיבתו של ואן-נאטה נבעה ממתיחות בינו לבין ג'ונתן מילר, לשעבר מנכ"ל aol המשמש כיום ראש החטיבה הדיגיטלית של ניוז קורפ. ואולם, מייקל וולף, מחבר הביוגרפיה "the man who owns the news" על מרדוק, טוען כי שורשי הבעיות של מייספייס עמוקים יותר. "זאת בהחלט לא אשמתו של ואן-נאטה", מסביר וולף. "הוא ירש חברה שבה הוא יכול היה רק לצמצם את הירידה".



חילופי ההנהלה, אומר וולף, מעידים על בהלה רחבה יותר בנוגע לאופן שבו ניוז קורפ מנהלת את עסקיה המקוונים: "מה שקורה כרגע בניוז קורפ הוא ייאוש מוחלט בנוגע לתחום הדיגיטלי. רופרט אומר 'מה קורה עם מייספייס? מה קורה? למה זה לא עובד? זה בלתי אפשרי להסביר לו שזה לא עובד משום שזה נגמר, משום שככה עסקי הטכנולוגיה עובדים. ברגע שזה עבר, זה באמת עבר. אין כמעט דרך לחזור".



כינור שני



לפני חמש שנים הפתיע מרדוק את תעשיית המדיה כשהסכים לרכוש תמורת 580 מיליון דולר את מייספייס, שבאותו זמן היתה השולטת בענף המתרחב של רשתות חברתיות. ניוז קורפ האמינה כי הצליחה לרכוש יתרון משמעותי במדיה המקוונת, באמצעות אתר שנהנה ממספר מבקרים עצום ומיחסים טובים עם תעשיית המוסיקה.



ואולם על אף שמייספייס הניבה הכנסות עצומות בעבור ניוז קורפ - בנקודה מסוימת הפרסום בדף הבית בלבד הוערך במיליון דולר ליום - שורה של משגים הותירה אותו במצב רעוע, כשהוא נאבק להצליח וכושל אל מול יריביו - בעיקר מול המתחרה העיקרית פייסבוק, שעקפה את מייספייס ונהפכה לרשת החברתית הפופולרית ביותר בקיץ האחרון, ומאז רק הגדילה את הפער.



לפי חברת המעקב קומסקור, למייספייס יש 57 מיליון משתמשים בארה"ב, לעומת יותר מ-75 מיליון בשיאה. פייסבוק, לעומת זאת, רשמה התרחבות אדירה ב-18 החודשים האחרונים וכעת מחזיקה ביותר מ-400 מיליון משתמשים רשומים ברחבי העולם.



מהפך הכוחות הותיר את מייספייס כשהיא נראית כמו כינור שני, והיא סבלה גם מבעיות כספיות אחרות: בשנה שעברה הפחיתה גוגל ב-100 מיליון דולר את ערכו של החוזה בינה לבין מייספייס, שבמסגרתו היא מספקת שירותי חיפוש לאתר, לאחר שמייספייס לא עמדה בייעדים שדרש החוזה, במונחי תנועת גולשים.



כדי לפתור את שורת הבעיות שעמן התמודדה פייסבוק גייס מרדוק את מילר, שעזב את aol ב-2006, כדי שיפקח על מייספייס ועל עסקיה הדיגיטליים האחרים של ניוז קורפ. מהרגע שנכנס לתפקיד פעל מילר במהירות. בתחילה פיטר את מייסד האתר כריס דה-וולף מתפקיד המנכ"ל וגייס את ואן-נאטה - לשעבר בכיר בפייסבוק - כדי שיוביל למיקוד מחדש של האתר. תחת המנכ"ל החדש מכרה מייספייס שורה של חברות קטנות שרכשה ופיטרה יותר מ-700 עובדים ברחבי העולם, קרוב לחצי מכוח העבודה שלה.



ג'ייסון קלקאניס, שמכר את ההוצאה המקוונת לאור שייסד ל-aol ב-2005 ומכיר את גישתו הניהולית של מילר, אומר כי בנסיבות שנוצרו מייספייס עשתה טעות כשגייסה מנכ"ל שהמוניטין שלו הם של מבצע עסקות. עם זאת, הוא מאמין כי ישנו סיכוי שהחברה תוכל להתאושש.



"ג'ון הוא מנהל מצוין של מפתחי מוצרים, והאנשים שמייספייס זקוקה להם כרגע הם אנשים כאלה", אומר קלקאניס. "זאת כנראה, בדיעבד, היתה טעות לגייס אדם שידוע כעושה עסקות בחברה שזקוקה למנהיגות בניהול המוצרים הקיימים שלה, אך הם נקטו צעדים מהירים כדי לתקן זאת, ועל כך הם ראויים לקרדיט".



בית הקברות של תעשיית המדיה



ההיסטוריה, לעומת זאת, לא עומדת לצדה של מייספייס. הרשתות החברתיות נחשבות בית הקברות של תעשיית המדיה, כשהגולשים שמחים לעזוב אתרים שלא ממשיכים לחדש, לטובת רשתות יריבות צעירות ומהירות יותר. friends reunited, רשת חברתית שנרכשה על ידי ערוץ itv הבריטי תמורת 120 מיליון ליש"ט, נמכרה בשנה שעברה תמורת 25 מיליון ליש"ט בלבד, בעוד ש-aol מנסה בימים אלה למכור את bebo, שאותה רכשה תמורת 850 מיליון דולר ב-2008.



על רקע קשייהם בתחום הדיגיטלי, מרדוק וסגניו החלו לנקוט גישה אגרסיבית באחרונה, כשקראו לאתרי חדשות לגבות תשלום בעבור תכנים וכינו את גוגל "פרזיטית".



מרדוק מתכוון לגבות תשלום בעבור הגישה המקוונת לתכנים של עיתוני ניוז קורפ, בהם ה"סאן" וה"טיימס" הלונדוני, גישה שתוארה על ידי מייסד טוויטר, ביז סטון, כניסיון נואל "להחזיר את השד לבקבוק". וולף אמר כי צעדיו של מרדוק נובעים מחוסר הבנה יסודי של ההבדלים בין תעשיית הטכנולוגיה לתעשיית המדיה.



בעוד שאיל המדיה, שגילו 78, מקווה להוביל בעולם הדיגיטלי, טוען וולף כי העובדה שבילה את הקריירה שלו בבניית עסקי מדיה מסורתיים מקשה על מרדוק להבין את המהירות ואת החדשנות הדרושים באינטרנט:



"אין לו מושג. אם אנשים באמת היו מבינים כמה לא אכפת לו מהעסק הזה, הם היו נופלים מצחוק - או מבכי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully