וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם עם רבע משרה אפשר לקבל אופציות במיליונים

טל לוי

22.2.2010 / 7:07

בחברות הציבוריות מצהירים כי אופציות הן רק כסף על הנייר, אך המציאות מוכיחה אחרת



>> לפני שנה בדיוק, בשיא המשבר הכלכלי, התקשר למערכת themarker אחד המנכ"לים הבכירים בישראל ובפיו בקשה: "אם תנכו מעלות השכר שלי את רכיב האופציות, תקבלו מספר נמוך משמעותית - וכך לא אתפוס את המקום הגבוה בטבלת 'החתולים השמנים'. מה הבעיה? יש משבר והאופציות האלו ממילא אינן שוות דבר".

הבכיר אינו בודד. אחת הטענות הנפוצות שמעלות החברות כלפי אופן הצגת השכר המשולם לבכירים היא שהוא כולל רכיב של אופציות, ו"אופציות זה לא כסף אמיתי אלא על הנייר בלבד". ובכן, אתמול התברר, שוב, כי אופציות הן בהחלט כסף ואפילו כסף גדול, ובמזומן.



אופציה היא מנגנון שמאפשר לרכוש את המניה בדיעבד, במחיר ידוע מראש.



ב-27 בינואר 2008 החליטה הנהלת שופרסל להעניק לבכיריה אופציות במחיר מימוש של 15 שקל למניה, שמתוכו יש לנכות דיווידנד של 3.5 שקלים, כך שמחיר המימוש האפקטיווי הוא 11.5 שקל. מחיר המניה באותו יום היה 13.8 שקלים. פירוש הדבר הוא כי בכירי שופרסל קיבלו את הזכות לקנות את המניה בתוך כמה שנים במחיר של 11.5 שקל. מחיר המניה ביום ראשון בבוקר היה 22.8 שקל, ופירוש הדבר כי מימוש כל אופציה מניב רווח נקי של 11.3 שקל. בהתאם לנוסחת בלאק אנד שולס, העריכה שופרסל את שוויה של כל אופציה ב-5.23 שקלים נכון לתום 2008.



אתמול הודיעה שופרסל כי בכיריה החליטו גם הם לממש את רווחיהם: יו"ר משותף בשופרסל, רפי ביסקר, מימש 416,667 אופציות ברווח של 4.7 מיליון שקל; היו"ר המשותף, שלום פישר, מימש אופציות ברווח דומה; וסמנכ"ל הכספים של שופרסל, שלמה זהר, מימש רווחים בשווי של 1.8 מיליון שקל. בסך הכל מדובר ברווח משותף של 11.2 מיליון שקל.



חברה נוהגת לתגמל בכירים בכמה דרכים: שכר חודשי, החזר הוצאות, בונוס ואופציות. בניגוד לרכיבים האחרים, קשה מאוד להעריך את התועלת הכלכלית האמיתית שתצמח למקבל האופציה. על כן, מחושבת התועלת בעזרת הנוסחה בלאק אנד שולס. מטבע הדברים, מדובר בשווי תיאורטי והתועלת האמיתית מתבררת לאחר יום המימוש. הרווח הנאה שגרפו בכירי שופרסל ממחיש פעם נוספת שגם הטבות על הנייר עשויות לצמוח לרווח כלכלי ניכר.



העתיד ורוד



ב-18 באוגוסט 2009 העניקה שופרסל אופציות למנכ"ל ונשיא החברה, אפי רוזנהויז, לשישה נושאי משרה בחברה ולעובדת בכירה נוספת בסכום של 4.3 מיליון אופציות ובמחיר מימוש של 13.78 שקל. באוגוסט נסחרה המניה במחיר של 15.88 שקל. שווי האופציות האלו לפי נוסחת בלאק אנד שולס נכון לתום 2009 היה 25.6 מיליון שקל. אופציות אלה ניתנות למימוש בשלוש מנות שוות החל ב-18 באוגוסט 2010 ועד 18 באוגוסט 2012.



לשופרסל יש שני יו"רים, שכל אחד מהם עובד ב-25% משרה בלבד. עלות השכר של כל אחד מהשניים (רפי ביסקר ושלום פישר) היתה 4 מיליון שקל ב-2009. מתוך כך, מקבל כל אחד מהשניים מיליון שקל באמצעות מניות ו-2.2 מיליון שקל כבונוס. עלות שכרו של רוזנהויז היתה 8.85 מיליון שקל ב-2009, מתוך כך 2.3 מיליון שקל באמצעות אופציות ו-4.5 מיליון שקל כבונוס. עלות שכר של סמנכ"ל הסחר והשיווק, אלי גידור, הסתכמה ב-2.355 מיליון שקל. העלות של סמנכ"ל התפעול ושרשרת האספקה, איציק אברכהן הסתכמה ב-2.58 מיליון שקל. בסך הכל מסתכמות הוצאות השכר של חמשת הבכירים בכמעט 22 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully