וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריבית נותרה ללא שינוי ברמה של 1.25%

טל לוי

22.2.2010 / 17:30

החלטתו של בנק ישראל תואמת את ציפיות הכלכלנים שהעריכו שהריבית תשאר ללא שינוי. הסיבה העיקרית: ירידה של 0.7% במדד המחירים לצרכן לחודש ינואר

בנק ישראל הותיר היום (שני) את הריבית במשק ללא שינוי ברמה של 1.25%. ריבית הפריים נותרה 2.75%. החלטתו של בנק ישראל תואמת את ציפיות הכלכלנים שכמעט כולם העריכו שהריבית תשאר ללא שינוי.

אחת הסיבות המרכזיות להחלטה היא ירידה של 0.7% במדד המחירים לצרכן לחודש ינואר: העלאת ריבית נחשבת לתרופה ללחימה באינפלציה שכן היא מעניקה לציבור תמריץ לחסוך יותר ולצרוך פחות. המדד הנמוך מייתר את הצורך בהעלאת ריבית בשלב זה.

בבנק ישראל מציינים כי המגמה החיובית בפעילות הכלכלית בישראל נמשכת ומסבירים כי ההחלטה להותיר את הריבית לחודש פברואר ללא שינוי ברמה של 1.25% היא חלק מתהליך הדרגתי של החזרת הריבית לרמה "נורמאלית" שנועד להכניס את האינפלציה לתוך תחום היעד, לתרום להמשך ההתאוששות בפעילות המשק תוך תמיכה ביציבות הפיננסית. המסלול יקבע בהתאם לסביבת האינפלציה, להתבססות הצמיחה במשק העולמי והישראלי, לקצב עליית הריבית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתחשב בהתפתחות שערי החליפין של השקל.

"האינפלציה תיכנס לתוך היעד"

בבנק מציינים את הגורמים העיקריים להחלטה ומתמקדים בעיקר במדד המחירים לצרכן שהפתיע כלפי מטה זה החודש השני ברציפות בשיעור מצטבר. מדד חודש ינואר ירד ב-0.7% לאחר שכלכלנים העריכו כי ירד רק ב-0.4%.

כעת הציפיות לאינפלציה ל-12 החודשים הבאים, הנגזרות משוק ההון ואלה של החזאים, נמצאות בתוך היעד והן עומדות על 2.4% ו-2.2% בהתאמה. ההערכה היא שבחודשים הקרובים, תיכנס האינפלציה, בהסתכלות ל-12 חודשים אחורנית, לתוך יעד האינפלציה, בין היתר בהשפעת הייסוף שחל לאחרונה בשקל ובהשפעת הפחתת המע"מ וביטול היטל הבצורת.

מדובר בחדשות מעודדות, שכן יעד האינפלציה הממשלתי עומד על 1%-3% אך בשלוש השנים האחרונות הסתכמה האינפלציה בשיעור מצטבר של כ-11.5% כלומר כ-3.7% לשנה בממוצע.

סיבה נוספת להחלטה היא ההתפתחויות בפעילויות הריאליות הממשיכות להיות חיוביות. אולם, ישנם גורמי סיכון שממשיכים להעיב על המגמות החיוביות של הצמיחה העולמית.

שלישית, ריביות הבנקים המרכזיים במשקים המובילים נמצאות ברמות נמוכות מאוד וצפויות להישאר כך גם בחודשים הבאים. אולם, כמה מהבנקים המרכזיים החשובים ממשיכים לצמצם את השימוש בכלים הלא שגרתיים של ההקלה המוניטארית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully