וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כפר נופש בפלמחים הוא לטובת הציבור

מיטל בן בסט ואמיר חן

23.2.2010 / 6:59

תכנון וסביבה



>> לפני כמה שבועות הוציא מבקר המדינה דו"ח בעניין הקמת כפר נופש בחוף פלמחים, בעקבות קמפיין תקשורתי שניהלו גורמים ספציפיים, שלפיו נטען כי כפר הנופש יגרום לפגיעה בחוף ובשימושיו לציבור. הן הדו"ח והן עמדת אותם גופים לוקה בחוסר איזון בין הצרכים השונים של הציבור.

פרויקט כפר הנופש בפלמחים הוא פרויקט תיירותי ייחודי שיכלול חדרי נופש, מתקנים ושירותים נלווים, המיועדים לשהייה של 1,200 תיירים וייצור תעסוקה ל-700 עובדים באופן ישיר ועוד אלפים באופן עקיף. בניגוד לפרויקטים אחרים בסמיכות לחוף ים שעמדו בעין הסערה הציבורית בשנים האחרונות, פרויקט פלמחים נועד לשימוש ציבורי. תכנון הפרויקט בוצע בהתאם לתוכנית מאושרת תוך שנקבעו אמצעים שתכליתם להבטיח את השימוש למלונאות ותוך שהיזמים כבר הצהירו בעבר כי הכפר ישמש לתיירות.



פרויקט פלמחים יוצר איזון ראוי בין צורכי איכות הסביבה לבין פיתוח תיירותי נדרש ועומד בהוראות תמ"א 13, תוכנית המתאר הארצית לחופי הים: כך, 90% משטחו של כפר הנופש יועד לשטחים פתוחים, לגן לאומי, לשימור ערכי טבע, נוף, ארכיאולוגיה, רחצה וחנייה. היזמים נטלו על עצמם לשמר את הממצאים הארכיאולוגיים שהתגלו ויתגלו באתר ולשלבם בתוכנית. הם גם נטלו על עצמם לפתח חלק מהגן הלאומי ולהקים חניון של 18 דונם עם דרכי גישה לחוף הים.



מטעמים אלה תומכים בפרויקט רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע. הליכי התכנון של הפרויקט נערכו תוך מעורבות של כל הגופים הרלוונטיים בכלל ומוסדות התכנון בפרט, ובהם הארגונים הירוקים הרשמיים. התוכנית אף נדונה בוועדת ההתנגדויות של הוועדה המחוזית והוחלט לאשר אותה תוך קבלת חלק מההתנגדויות, שמטרתן להבטיח כי החוף ישמש למלונאות בלבד ולא למגורים. בנוסף, הפרויקט תוכנן באופן המשתלב ברצועת החוף תוך שמירתה פתוחה ונגישה לציבור, חוף הרחצה אינו מגודר ולא נחסמה הגישה לחוף, ומול השטח שבו עתיד להיבנות כפר הנופש אין חוף רחצה, כי אם חוף סלעי לשימור האסור לרחצה.



לאחר שנים שבהם נטתה הכף הציבורית לנקודת קיצון שבה לא נעשתה שמירה כלשהי של חוף הים, היא פנתה עתה לקיצונות הלא רצויה השנייה. נדרש איזון בין הרצון החשוב לשמור על חוף הים לבין הרצון הציבורי לשימוש בסביבה החופית. במצב כמו בפרויקט כפר הנופש, שבו מדובר בתכלית תיירותית, בכפר נופש פתוח וחופשי לציבור וללא כוונה לשימוש למגורים, האיזון צריך לנטות לטובת הקמת כפר הנופש.



בדו"ח המבקר בחר האחרון שלא לעשות את האיזון האמור. נראה כי עיקרו של הדו"ח הוא ניסיון שלא לבצע פיתוח כלשהו לסביבה החופית. קל להיאחז בסיסמאות פופוליסטיות, אבל העובדות והמצב המשפטי בקשר עם כפר הנופש פלמחים שונים. המסקנה המתחייבת היא אחת: יש לאפשר את המשך הליכי התכנון וההקמה של כפר הנופש, המוגדר כפרויקט לאומי לטובת הציבור.



הכותבים הם עורכי דין ממשרד פישר בכר חן וול אוריון ושות', המייצגים את יזמי הפרויקט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully