וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מונופול שרוצה להישאר כזה - חייב לגדל תחרות"

מאת אבי בר-אלי

23.2.2010 / 6:59

יו"ר חברת החשמל הפורש, מוטי פרידמן, זוקף לזכותו את שכנוע העובדים בצורך ברפורמה בחברה, רואה בגיוסי החוב בחו"ל הישג ומכריז: "נהיה מהמובילים בעולם באנרגיות מתחדשות"



>> "באתי אל חברת החשמל על תקן של מי שאמור להוביל את הרפורמה, אך מצאתי חברה במצב לא תקין. תחילה פעלנו לייצב את שלושת היסודות שלה: ייצור החשמל, המצב הפיננסי ומערכת יחסי העבודה, ולאחר שייצבנו אותם החזרנו את הרפורמה אל שולחן העבודה. אנחנו ערב השלמתה, היא אפשרית ומחויבת המציאות. ככל הנראה, בעזרת השם, היא תצא בשבועות הקרובים קדימה" - כך סיכם אתמול יו"ר דירקטוריון חברת החשמל היוצא, מוטי פרידמן, את שלוש שנות כהונתו בתפקיד.



בראש רשימת ההישגים שמנה במסיבת עיתונאים שערך אתמול, הציב פרידמן את שכנוע עובדי החברה בחיוניות ביצוע הרפורמה בחברה. את הרפורמה הוא הגדיר "תנאי אסטרטגי" לקיומה של החברה. "חל כאן שינוי אסטרטגי", אמר. "עד לפני שלוש שנים לא היה עובד שלא התנגד לרפורמה. אבל לאט לאט, וללא שימוש בכוח, שיכנעתי אותם כי במצב הנוכחי חברת החשמל לא תשרוד עוד 50 שנה. היום הם לא רק מסכימים לרפורמה אלא רוצים רפורמה.

"עתה מונחת הרפורמה על שולחן הממשלה, ואני חושב שאי יישומה יביא לכאוס. אני גם חושב ויודע שחלון ההזדמנויות צר, ושהממשלה תצטרך לקבל החלטות בקרוב. מכיוון שאני מניח שהממשלה מובלת בהיגיון, אני גם מעריך שהרפורמה תצא לדרך בטווח הקרוב. אם מישהו ירצה את התמיכה שלי בעניין - כבר התנדבתי לייעץ גם מבחוץ, ללא תמורה. זה נראה לי מאוד הגיוני ליישם את הרפורמה ולכן אני מרגיש מחויב".



לטענת פרידמן, מתווה הרפורמה שניסתה הממשלה להעביר היה "לא כל כך הגיוני, ולא כל כך ישים", כלשונו, ויצר מצב כאוטי בין השותפים למשא ומתן. לדבריו, הנהלת החברה הצליחה לגבש מתווה מוסכם לשינוי מבני המתמקד בהוצאת ניהול המערכת מהחברה, הכנסת משקיעים פרטיים לחברות הבנות במקטע הייצור, פתיחת הדלתות בפני התפתחותה העסקית של החברה, מתן גמישות ניהולית וצעדי התייעלות הכרחיים.



"ללא גמישות ניהולית חברת החשמל תישאר פחות או יותר במצבה כיום", רמז פרידמן באשר לצורך בהגדלת סמכויותיה הבלעדיות של הנהלת החברה בניהול השוטף. "נכון להיום, אין אף מנהל בחברה שאינו מודע לכך שהוא מחויב לאמת", ציין את השיפור שחל לכאורה בטוהר המידות בחברה. "נכון שקשה לפטר עובד במסגרת ההסכם הקיבוצי בחברה, אבל אפשר להפוך את ההליכים לשקופים".



פרק מיוחד בדבריו הקדיש פרידמן לסוגיית מצבה הפיננסי של חברת החשמל, ובעיקר לגיוסי החברה, הצפויים לעמוד בפני ביקורת חריפה מצד מבקר המדינה. לדבריו, ההנהלה הקודמת הפריזה בתיאור המצב הקשה של החברה, אבל בחלוף שנה נתקלה חברת החשמל בהעדר ערוצי גיוס חוב. זאת, בשל מיצוי השוק המוסדי המקומי ועליית הריבית בעולם. פרידמן שיבח את החלטתה של הנהלת החברה לצאת בגיוסי החוב מעוררי המחלוקת בארצות הברית, וטען כי איפשרו פתיחת אפיקי גיוס חדשים לחברה תוך שמירת רשת ביטחון בקופת המזומנים בסך מיליארד שקל לפחות.



באשר לחשיפת ההפרשות המנופחות לכאורה לקופת הפנסיה של העובדים, זקף פרידמן גילוי זה להנהלת החברה. "הפנסיה היתה קופסה שחורה. אף אחד לא נגע בה, ולא יכול היה להתקרב אליה. קראו לזה קודש הקודשים - אבל אנחנו פתחנו אותו, ואיפשרנו לכל מי שרצה להיכנס ולבדוק", אמר.



פרידמן הדגיש כי חברת החשמל רואה כיום בחשמל הפרטי הכרח, והוסיף: "כל מונופול שרוצה להמשיך להיות מונופול, חייב לגדל על ידו תחרות מסוימת. שיעור חדירת היצרנים הפרטיים שנקבע טוב לחברה. בהתחלה החברה נתנה אולי כתף קרה לעניין הזה, אבל מאז שינתה את פניה והיום היא מובילה את הנושא".



ואולם, בניגוד לדברים אלה, התבטא פרידמן בדבר כוונותיה מרחיקות הלכת של חברת החשמל לפריצה אל שווקי האנרגיות המתחדשות והתקשורת. "חברת ורטיקאלית ועוצמתית דוגמת חברת החשמל היא חברה שיכולה להיות שחקן מרכזי בתחום האנרגיות המתחדשות בעולם", אמר. "תחום האנרגיות המתחדשות הוא חדש יחסית בעולם, השחקנים הגדולים מתחילים מאפס, ולכן ככל שנתמחה בישראל כך זה יעזור לנו להתמודד בחו"ל. חברת החשמל תהיה אחד הגופים המובילים בעולם בתחום האנרגיות המתחדשות - ודאי שהמוביל בישראל. אין סיבה שלא נתחרה ב-edf הצרפתית, ויש לנו את היכולת לכך".



באשר למערך הייצור בחברה, שיבח פרידמן את ביצוע תוכנית החירום למשק החשמל בידי חברת החשמל, אם כי הביע תמיכה בעצירת השלב הבא בתוכנית עד למציאת מקורות מימון חיצוניים לצורך מימונה: "הטלת המימון של תוכנית החירום על חברת החשמל עלולה היתה לסכן באופן מהותי את עתידה הפיננסי", אמר.



בעניין מדיניות רכש הגז הטבעי של החברה, האשים פרידמן את חוסר המיומנות של פקידי הממשלה בכישלון המשא ומתן עם בריטיש גז, והוסיף כי החברה תעודד בכל דרך ספקי גז מקומיים. פרידמן הדגיש את חשיבות חלופת יבוא הגז הטבעי הנוזלי (lng) ותקף את הביצוע האטי באופן יחסי של הקמת רשת הולכת הגז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully