וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר יש יותר מזקנה אחת במסדרונות בבתי החולים

גבי בן נון

23.2.2010 / 6:59

מערכת הבריאות



>> באחרונה התבשרנו כי משרד הבריאות הורה למד"א שלא להפנות מטופלים לבתי החולים ברזילי באשקלון, שיבא בתל השומר והעמק בעפולה, עקב העומס הרב על המחלקות הפנימיות וחדרי המיון בבתי חולים אלה.

בחינת נתוני הפעילות של בתי החולים הכלליים האחרים בישראל מלמדת שעומס זה הוא נחלתם של כל בתי החולים הכלליים במדינה. שיעורי התפוסה בבתי החולים הכלליים בישראל הם מהגבוהים בעולם המערבי ונמצאים במגמת עלייה זה שנים. ב-2008 הגיע שיעור התפוסה במיטות הכלליות ל-96% בממוצע שנתי בכלל המחלקות, ולשיעור של יותר מ-100% במחלקות הפנימיות. למצב זה אין אח ורע בשום מדינה בעולם המערבי.



התופעה של מיטות מסדרון חדלה כבר מזמן להיות תופעת חורף טיפוסית ונהפכה לתופעת קבע במציאות האשפוז הישראלית. במצב שנוצר, חולים רבים מאושפזים בתנאים קשים ולא ניתן לטפל בהם ברמה הרפואית הנדרשת, תוך שמירה על פרטיותם וכבודם. עומס החולים על כמות נתונה של מיטות וסגל רפואי מחייב את בתי החולים לתחלופה גבוהה של חולים, והדבר בא לידי ביטוי, בין השאר, בשהייה הממוצעת הנמוכה של החולים בבית החולים: שהייה זו היא כיום ארבעה ימים בממוצע לחולה - מספר מהנמוכים ביותר במדינות oecd.



לתפוסה הגבוהה ולשהייה הנמוכה בבתי החולים הכלליים יש סיבה מרכזית אחת: מספר המיטות הנמוך לאשפוז כללי בישראל. שיעור המיטות הכלליות נמצא במגמה מתמשכת של ירידה ובארבע השנים האחרונות יש הקפאה מוחלטת של הוספת מיטות. קצב הגידול במספר המיטות הכלליות לא מבטא זה שנים את קצב הגידול באוכלוסייה (וגם לא את קצב הזדקנות של האוכלוסייה): בעשר השנים האחרונות גדלה אוכלוסיית ישראל בכ-22% לעומת גידול מקביל של 6% בלבד במספר המיטות.



מ-2000 גדלה האוכלוסייה בישראל בכמיליון נפש לעומת גידול של 400 מיטות לאשפוז כללי בלבד. שיעור מיטות האשפוז ירד בעשר השנים האחרונות ביותר מ-10% וכיום הוא כ-1.9 מיטות לאלף נפש - השיעור הנמוך ביותר בקרב מדינות oecd (לבד ממקסיקו). שיעור זה אף עשוי לרדת בשנים הקרובות, שכן גם אם תתקבל כיום החלטה על הוספת מיטות, הן יהיו זמינות רק בעוד ארבע-חמש שנים.



בידי משרד הבריאות קיימת זה שנים תוכנית להוספת מיטות המבוססת על חיזוי הביקוש לשירותי אשפוז בטווח הקצר (2015) והארוך (2025). במסגרת התוכנית מוצע להעלות את שיעור המיטות ל-2.2 מיטות לאלף נפש, שמשמעותו הוספת כ-3,000 מיטות, חלקן במסגרת בתי חולים קיימים וחלקן במסגרת בתי חולים חדשים. רק ביצועה המיידי של התוכנית עשוי להקל על מצוקת האשפוז המחריפה בישראל.



הכותב הוא פרופסור חבר במחלקה לניהול מערכות בריאות באוניברסיטת בן גוריון ולשעבר סמנכ"ל לכלכלה במשרד הבריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully