וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העידן החינמי מגיע לניווט ברכב

מאת יואב קווה

23.2.2010 / 6:59

פריצת המכשירים הסלולריים החכמים לשוק משנים את כללי המשחק בתחום שירותי הניווט לנהגים. כיצד תסתגל לכך החלוצה הישראלית בתחום, חברת טלמאפ?



>> "בין תעשיית הרכב לתעשיית הסלולר שוררים יחסי אהבה-שנאה", אומר רונן סופר, מנהל טכנולוגיה ראשי בחברת טלמאפ, שפיתחה שרת המשגר לטלפון הסלולרי מידע ספציפי הדרוש לנהג לניווט. "תעשיית הרכב היא מאוד מסורתית, כל דור של כלי רכב נמשך שלוש עד חמש שנים; לעומת זאת, תעשיית הסלולר היא זריזה ורעבה ומייצרת דור חדש בקצב של 2-3 רבעונים. שתי התעשיות התייחסו לנהג כאל הלקוח שלהן, ואולם כעת זה מתחיל להשתנות".

השינוי מגיע בעקבות כניסתם של הטלפונים החכמים לשוק, דבר שישפיע רבות על שירותי הניווט לנהגים. "כעת הרכב נותן את הממשק ואת האינטגרציה הטכנולוגית למסך ולמערכות, והסלולר נותן את המידע. פתאום שתי התעשיות הגיעו להשלמה ביניהן", אומר סופר.



טלמאפ הוקמה ב-2000 כסטארט-אפ ישראלי. הפטנט שלה היה מיפוי מבוסס לקוח-שרת, כלומר, שהמפה כולה נמצאת על שרת מרוחק שמשגר לטלפון הסלולרי רק את המידע הדרוש לניווט עצמו. כך הטלפון הסלולרי יכול להישאר בעל משאבים מוגבלים. יתרונות נוספים של החברה הם עדכוני מפה שנעשים על גבי השרת ואין צורך לשלוח בכל פעם עדכון תוכנה ללקוחות. השיטה הזו נקראת off board, להבדיל מ-on board, שם כל המפה ואלגוריתם הניווט נמצאים אצל הלקוח הסופי.



ואולם מה קורה כשמכשירי סלולר חכמים, כמו אייפון, נכנסים לשוק? מכשירים אלה יכולים בקלות להחזיק מידע של מפה שלמה של מדינה או יבשת ואף לחשב את הניווט בכוחות עצמם. ואכן, כיום יש בשוק כמה אפשרויות: ניווט off board של טלמאפ דרך המפעילות הסלולריות, או ניווט on board כמו igo או איתוראן gps. מערכת הניווט של טלמאפ באייפון פועלת בצורה חלקה ומדויקת תוך שימוש בגרפיקה פשוטה ובסיסית.



האיום של גוגל



באירופה, בקרב מנויי סלולר שמשלמים תמורת ניווט, טלמאפ היא החברה המובילה ביבשת, עם נתח שוק של יותר מ-50%. הלקוחות הגדולים של החברה בעולם הם טלפוניקה, וודאפון וסינגטל-אופטוס.



גם בישראל מצליחה טלמאפ, בזכות חוזים עם פלאפון, פרטנר, סלקום ומירס. פלאפון מובילה את התחום עם כ-400 אלף מנויים שמשלמים 25 שקל בחודש תמורת שירותי ניווט. הרווח של פלאפון מהשירות הוא עשרות מיליוני שקלים בשנה, אך כעת הוא נמצא בסכנת הכחדה.



האיום הגדול על טלמאפ הוא מערכות ניווט חינמיות. גוגל דוחפת את המיפוי החינמי שלה למחשבים וכעת גם לטלפונים חכמים, בראשם אלה המצוידים במערכת ההפעלה אנדרואיד. אפל עובדת על אפליקציית ניווט משלה ונוקיה הכריזה באחרונה על מתן שירותי ניווט חינם ב-70 מדינות בעולם. המודל שמתגבש כיום בעולם הוא ההניווט חינמי, כאשר הרווח מגיע מפרסום על גבי המפה.



כיצד תתמודד טלמאפ עם העידן החדש? "גוגל זה האיום הכי גדול - לא ישירות עלינו אלא על המפעילים הסלולריים הגדולים", אומר סופר. "אנחנו הדג הקטן ששוחה ליד הלוויתן. אם הורגים לנו את הלוויתן, איבדנו את הספונסר. אנחנו שמחים לראות את התעשייה מתעוררת אל מול התוקפנות והאגרסיביות של גוגל. יש פה משהו יותר מפחיד ממיקרוסופט. הם לפחות גבו כסף, כאן הכל חינם וזה יוצר איום על פרנסה של יותר מדי גופים ואנשים".



"אין לנו ספק", אומר סופר, "השוק הולך לטרנד שבו הניווט הוא חלק בלתי נפרד מהשימוש בסלולר, וככל שהשימוש גובר והתחרות עולה - כך גם השוק גדל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully