וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הראל פיננסים: תחזית של בנק ישראל לצמיחה של 3.5 אחוזים ב-2010 עדיין נראית אופטימית מדי"

TheMarker Online

23.2.2010 / 11:57

ד"ר שראל: "הסיכוי להעלאת ריבית בסוף מארס הוא כרגע מעט פחות מ-50 אחוזים"



ריבית בנק ישראל נותרה ללא שינוי ברמה של 1.25 אחוזים, בהתאם לצפי של כלכלני הראל פיננסים ושל רוב הכלכלנים. לאחר שבחודש האחרון מדד המחירים לצרכן הפתיע כלפי מטה, כמות אמצעי התשלום ירדה, הציפיות לאינפלציה הנמדדות משוק ההון ירדו, והצפי לעלייה בריבית בארה"ב ובגוש היורו התמתן, היה די ברור שבנק ישראל יחליט להותיר את הריבית ללא שינוי זה חודש שני ברציפות.







בהודעת הריבית צוין שההחלטה להותיר את הריבית לחודש פברואר ללא שינוי היא חלק מתהליך הדרגתי של החזרת הריבית לרמה "נורמלית". כמו כן, בהודעת הריבית נכתב: "קרן המטבע הבין-לאומית עדכנה את תחזיות הצמיחה למשק העולמי כלפי מעלה; לעומת זאת, על רקע נתוני התעסוקה החלשים בכלכלות ה-g3, ההערכות הן שהסיכון של מיתון נוסף עדיין קיים, ואולי אף גבר".



"מנגד, רוב הפרמטרים הנסקרים בהודעת הבנק תומכים בהמשך עליית הריבית, כך שלדעתנו מגמת העלאת הריבית נעצרה רק באופן זמני ותתחדש בקרוב", אומר היום ד"ר מיכאל שראל, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל. "הסיכוי להעלאת ריבית בסוף מארס הוא כרגע מעט פחות מ-50 אחוזים, אך אם הריבית לא תעלה בסוף מארס אז סביר להניח שהיא כן תעלה בסוף אפריל".



כמובן שהסתברות זו עשויה להשתנות במהלך השבועות הקרובים, בהתאם לנתונים הכלכליים שיתפרסמו ולהתפתחויות בשוקי ההון ובעיקר בשוק המט"ח (לדעתנו, ייסוף של השקל מהווה תחליף להעלאת ריבית).



הצמיחה ברבעון הרביעי של 2009 עמדה על פי האומדן הראשוני על 4.4 אחוזים בשיעור שנתי, דומה להערכות המוקדמות של הלמ"ס ושל בנק ישראל. התוצר העסקי התרחב בשיעור של 4.2 אחוזים. הצריכה הפרטית גדלה בשיעור שנתי של 4 אחוזים. היצוא (ללא יהלומים וחברות הזנק) גדל בשיעור של 16 אחוזים. ההשקעות בנכסים קבועים דווקא ירדו, בשיעור שנתי של 9 אחוזים. נתוני הרבעונים הקודמים לא עודכנו באופן משמעותי. הצמיחה השנתית ב-2009 הסתכמה ב-0.5 אחוז.



צמיחה של התוצר המקומי הגולמי (שיעורי שינוי רבעוניים, קצב שנתי)







"התחזית של בנק ישראל לצמיחה של 3.5 אחוזים ב-2010 עדיין נראית אופטימית מדי לטעמנו", אומר ד"ר שראל, "כיוון שעל מנת שתחזית זו תתגשם, שיעור הצמיחה הדרוש בכל אחד מארבעת הרבעונים של 2010 הוא כ-4 אחוזים. זהו תרחיש אפשרי, אך התרחיש המרכזי שלנו פחות אופטימי".



בנק ישראל פרסם כי הציפיות לאינפלציה עמדו בממוצע בין אמצע ינואר לאמצע פברואר על 2.8 אחוזים לשנה הראשונה, 2.8 אחוזים לשנה השנייה ו-2.5 אחוזים לשנה השלישית ואילך. הנתונים מבטאים עלייה בציפיות לשנה הראשונה אך ירידה בציפיות לטווחים הארוכים יותר. אולם, נראה שלאחר אמצע פברואר חלה ירידה בציפיות לאינפלציה.



כמות אמצעי התשלום ירדה בינואר ב-2 אחוזים ושיעור הגידול ב-12 החודשים האחרונים פחת ל-44 אחוזים (לעומת שיא של 65 אחוזים באוגוסט האחרון).



מדד הייצור התעשייתי גדל ב-1.2 אחוזים בדצמבר וירד ב-2.5 אחוזים ב-12 החודשים האחרונים. מדד פדיון ענפי המסחר והשירותים גדל ב-0.6 אחוז בדצמבר וב-8.2 אחוזים ב-12 החודשים האחרונים.

מדד הייצור התעשייתי ומדד פדיון ענפי המסחר והשירותים: ינואר 2005-דצמבר 2009







ארה"ב



ה-fed הודיע על העלאת ריבית ה-discount שהבנק המרכזי גובה מהבנקים ל-0.75 אחוז. כלומר, המרווח בין ריבית ה-discount לריבית ה-fed עלה ל-0.5 נקודת אחוז, בדומה למרווח ששרר לפני החרפת המשבר הכלכלי ב-2008.



מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.2 אחוז בינואר והאינפלציה עמדה על 2.6 אחוזים. מדד הליבה ירד במפתיע ב-0.14 אחוז, הירידה החדה ביותר מזה שנים רבות. להערכת כלכלני הראל פיננסים, במידה ויחולו ירידות נוספות במדד הליבה בחודשים הקרובים, צפויה דחייה במועד התחלת העלאות הריבית על ידי ה-fed.



ארה"ב: שינוי במחירי הליבה במדד המחירים לצרכן (מנוכה עונתית)







התחלות הבנייה עלו ב-3 אחוזים ואישורי הבנייה ירדו ב-5 אחוזים, בהתאם לצפי.



תחזית הראל פיננסים לשינויים במדדי מחירים במהלך שלושת החודשים הקרובים



שינוי חזוי בין מדד ינואר 2010 למדד אפריל 2010





טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully