וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משכילים הרווחתם

ליאור דטל

23.2.2010 / 12:19

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה פטור ממס על מלגות לתואר מתקדם. ועדת הכספים הרחיבה את ההצעה כך שתחול גם על חוקרים במכונים תורניים וישיבות שאינם אקדמאיים

סטודנטים לתארים מתקדמים וחוקרים במוסדות ההשכלה הגבוהה, יהיו פטורים מתשלום מס הכנסה על מלגות המחקר והקיום שניתנות להם - כך אישרה אתמול (שני) מליאת הכנסת פה אחד ברוב של 34 קולות.

הפטור יינתן לתקופה של ארבע שנים לתלמידי תואר שני, עד שמונה שנים לתלמידי תואר שלישי ולמשך תקופת המחקר אצל חוקרים. מן הפטור ייהנו גם חוקרים במכוני מחקר תורניים וישיבות שאינם אקדמיים.

מדובר בהצעת חוק של חברי הכנסת רונית תירוש (קדימה) ואלכס מילר (ישראל ביתנו), אשר נועדה להסדיר את מנגנון המיסוי על מלגות לסטודנטים. זאת, לאחר שרשות המסים ביקשה למסות את המלגות שניתנות לסטודנטים בתארים מתקדמים.

לפי ההצעה, סטודנטים לתואר שני ושלישי העוסקים במחקר למטרת קבלת תואר או חוקרים במכוני המחקר במוסדות ההשכלה הגבוהה, יקבלו פטור על מלגות שניתנות להם. המלגות ניתנות לסטודנטים ולחוקרים באמצעות מענק או הלוואה, ובדרך כלל נועדה כדי להפחית את שכר הלימוד שלהם. מטרת המלגות היא לאפשר את המחקר ואת קיום הסטודנט, שלרוב לא מתאפשר לו לעבוד בעת ביצוע המחקר.

בדיון שנערך בוועדה הכספים בראשות ח"כ משה גפני (יהדות התורה), שאישרה את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית, הורחבה ההצעה גם על מלגות שניתנות לעמיתי מחקר במכוני מחקר תורניים, הפועלים בישיבות גבוהות. כיום פועלים עשרות מכוני מחקר תורניים לא אקדמיים, שעוסקים בעיקר בלימודי ההלכה ובהשלכותיה על החיים המודרניים.

זו לא הפעם הראשונה בה הוצעה הצעת חוק לפטור ממס על מלגות. תירוש עצמה הגישה הצעה דומה ב-2006, שעברה בקריאה ראשונה אך נגנזה מאוחר יותר. הצעות דומות הוגשו בשנים האחרונות על ידי ח"כ אורית נוקד (עבודה), והצעה נוספת על ידי ח"כ מלי פולישוק.

תירוש התייחסה לחוק כ"תשובה לבריחת המוחות ממדינת ישראל". והוסיפה: "אני מאושרת שהגענו לשלב המכריע של אישורו לטובת הסטודנטים. מעבר לערך הכספי שלה, הצעת החוק משדרת את החשיבות שהמדינה מייחסת לאקדמיה ולסטודנטים. סטודנט שלא יוכל לממן את מחייתו לא יוכל לבסוף ללמוד, ומכאן החשיבות הרבה שאני רואה להעביר את הצעת החוק הזו."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully