וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכלכלן קנת רוגוף: החובות התופחים עלולים להוביל מדינות לחדלות פירעון

סוכנויות הידיעות

23.2.2010 / 12:41

רוגוף, הכלכלן הראשי לשעבר של ה-IMF: "גם מדינות עשירות כמו ארה"ב, גרמניה ויפן יאלצו להדק החגורה"



החובות התופחים עלולים להוביל כמה מדינות לחדלות פירעון, ולאלץ את ארה"ב לקצץ את הוצאותיה - כך אמר הכלכלן קנת רוגוף מאוניברסיטת הרווארד, אשר צפה ב-2008 את קריסותיהם של בנקים בארה"ב.



לאחר תקופות של משבר פיננסי, "היינו בדרך כלל עדים למקרי חדלות פירעון, בתוך כמה שנים. אני צופה שנהיה עדים לכך שוב", אמר רוגוף, הכלכלן הראשי לשעבר של קרן המטבע הבינלאומית (imf), אשר נאם בכנס שנערך היום בטוקיו.



לדברי רוגוף, השווקים הפיננסיים יניעו בשלב מסוים את התשואות על האג"ח לרמות גבוהות, ומדינות אירופיות כמו יוון ופורטוגל יהיו אז "בצרות צרורות". "קשה מאוד לדעת מה יהיה העיתוי, אולם זה יקרה", אמר רוגוף. "במדינות עשירות - גרמניה, ארה"ב ואולי גם יפן - תהיה צמיחה איטית, והן יאלצו להדק את החגורה כדי להתמודד עם נטל החובות".



חששות בנוגע ליכולתה של יוון לצמצם את חובותיה עוררו בהלה בשוקי העולם בחודש האחרון לאחר שממשלת יוון חשפה כי ב-2009 היה הגירעון בתקציב בגובה 12.7% מהתמ"ג, הגבוה ביותר מבין 27 חברות האיחוד האירופי, ויותר מפי ארבעה מהתקרה המותרת של האיחוד האירופי, שגובהה 3% מהתמ"ג.



החוב הציבורי של יוון הסתכם ב-298.5 מיליארד יורו (407 מיליארד דולר), נכון לסוף 2009, לפי נתוני משרד האוצר של יוון. זהו סכום הגדול יותר מפי חמישה מחובותיה של רוסיה בעת שמיטת החובות שלה ב-1998, ומחובותיה של ארגנטינה ב-2001.



עם זאת, החוב של יפן הוא עדיין הגדול ביותר. משרד האוצר היפני העריך כי עד מארס 2011 יסתכם החוב הציבורי ב-973 טריליון ין (10.7 טריליון דולר), יותר מהתמ"ג של בריטניה, צרפת ואיטליה גם יחד.



המדיניות התקציבית של יפן יצאה מכלל שליטה, אמר רוגוף, החבר ב-group of thirty, פנל של כלכלנים, בנקאים מרכזיים ואנשי אקדמיה, שבראשו עומד יו"ר הבנק הפדרלי לשעבר פול וולקר. בשנה שעברה יצא לאור הספר “this time is different”, אותו כתב רוגוף עם כרמן מ. ריינהרט, ובו מתוארים משברים כלכליים ב-66 מדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully