וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריבית לא תשתנה במארס

מאת מוטי בסוק

24.2.2010 / 6:41

בבנק ישראל נימקו את ההחלטה בין השאר במדדים הנמוכים בדצמבר ובינואר



>> ריבית הבסיס במשק לא תשתנה במארס ותישאר ברמה של 1.25% - כך הודיע אתמול, כצפוי, נגיד בנק ישראל סטנלי פישר.



בהודעה שפירסם בנק ישראל הודגש כי "ההחלטה להותיר את הריבית ללא שינוי היא חלק מתהליך הדרגתי של החזרת הריבית לרמה 'נורמלית', במטרה להחזיר את האינפלציה לתוך תחום היעד שקבעה הממשלה - 1.0%-3.0% - ולתרום להמשך ההתאוששות במשק, תוך תמיכה ביציבות הפיננסית. המסלול ייקבע בהתאם לסביבת האינפלציה, לצמיחה במשק העולמי והישראלי, לקצב עליית הריבית של הבנקים המרכזיים העיקריים ולהתפתחויות שערי החליפין של השקל".

בבנק מנו כמה גורמים שהביאו להחלטה לא לשנות את הריבית: מדדי המחירים לצרכן לינואר ולדצמבר (0.7%- ו-0.0%, בהתאמה), שהיו נמוכים מהצפוי; הציפיות לאינפלציה ל-12 החודשים הקרובים שנמצאות בתחום היעד של הממשלה; וההערכה כי כבר בחודשים הקרובים תיכנס האינפלציה לתוך תחום היעד בחישוב ל-12 חודשים לאחור. סיבות נוספות שהביאו להחלטה להותיר את הריבית ללא שינוי הן ההתפתחויות החיוביות בשוק הריאלי, הריביות הנמוכות במשקים המובילים בעולם והערכה כי ימשיכו להיות נמוכות גם בחודשים הבאים.



בתגובה להחלטת הנגיד אמר אורי יהודאי, יו"ר ועדת הכלכלה בהתאחדות התעשיינים, כי הנגיד פעל נכון. לדבריו, "כיום אין הצדקה להמשיך בהעלאת הריבית, לנוכח הירידה בציפיות האינפלציה וההערכות בשוק כי האינפלציה ב-2010 תהיה בסמוך לאמצע יעד המחירים". לדעת יהודאי, "התחזקותו של השקל היא האיום המהותי על התאוששות המשק".



גם נשיא לשכת ארגוני העצמאים, יהודה טלמון, היה מרוצה מהחלטת הנגיד. "אנחנו צריכים לזכור כי סכנת המשבר הכלכלי עדיין לא חלפה, וחשוב לנקוט משנה זהירות", אמר. לדעת אמיר כהונוביץ, כלכלן מקרו בכלל פיננסים, "לבנק ישראל היו לא מעט סיבות להותיר את ריבית מארס על כנה. בעולם יש עיכוב בהעלאות הריבית. בארה"ב לא צפויה העלאת ריבית לפני הרבעון האחרון של השנה". יהודה אלחדיף, נשיא התאחדות המלאכה, טען כי החלטת הנגיד תגדיל את יכולת העסקים לצאת מהמשבר. לדעתו, על המדינה לתת הלוואות לעסקים בערבות גבוהה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully