וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה שאלתם לפני שקניתם אג"ח זבל?

חגי עמית

24.2.2010 / 6:48

השורה התחתונה



>> מי שציפה כי ועדת חודק תתקפל ותרכך את המלצותיה לגבי שוק האג"ח הקונצרניות בישראל - התבדה אתמול. ההמלצות הסופיות שהוגשו היו חדות וחריפות יותר מאלה שהוגשו בדו"ח הביניים בספטמבר האחרון.

הדו"ח הסופי של ועדת חודק כלל בעיקר החמרה של הדרישות מהמוסדיים בבואם לקנות אג"ח קונצרניות, ושאיפה להעניק להם יותר כוח מזה שניתן להם עד היום.



גם בתוספות ובחידודים שהוסיפה הוועדה בהמלצות הסופיות יש חוכמה. ההמלצה שנוספה כי גופים מוסדיים יחויבו לפרסם את השאלות וההבהרות שהפנו לחברה שממנה רכשו את האג"ח - ואת התשובות שקיבלו - עשויה לגרום להם לשאול שאלות רבות יותר וחכמות יותר, לפני שירכשו אג"ח בדירוג נמוך הנהנות משעבוד של קרקע עלומה ברומניה.



ההמלצה שנוספה, שלפיה גופים מוסדיים יחויבו לגבש מדיניות ביחס לרכישת אג"ח בשוק המשני, תמנע פריצות בשוק זה, ותחייב מעקב אחר אג"ח של חברה ותיקה בבורסה - שמעוניינת לגייס כסף נוסף - על סמך מצבה ההיסטורי. עוד המלצה שנוספה לדו"ח הסופי, ולא הופיעה בדו"ח הביניים, נוגעת לחובה למנות נאמן לכל סדרת אג"ח.



גם ההמלצה שלפיה תוקם נציגות של גופים מוסדיים שתפעל במשותף - לפני ההנפקה - תיצור תשתית של שיתוף פעולה בין הגופים וזרימת מידע ביניהם בנוגע לרמות הסיכון של המנפיק. עד היום, שיתוף פעולה כזה התנהל רק כאשר חרב הסדר החוב היתה מונחת על צווארם של המוסדיים.



ההמלצות שנוספו לדו"ח הסופי ושלא הופיעו בדו"ח הביניים, מיתוספות להמלצות הקודמות, שלפיהן גוף מוסדי יחויב בהכנת אנליזה כתובה וחתומה לפני רכישת האג"ח והקמת לשכה לרישום אג"ח לא סחירות, שתעקוב אחר אירועים בחיי האיגרת עד מועד פירעונה; ההמלצה שלפיה תנאי ההנפקה יימסרו לגוף מוסדי שבעה ימי עסקים לפני המועד שבו עליו להגיש הזמנה להנפקה; ההמלצה שלפיה מנהלי הפנסיה המשקיעים באג"ח ידרשו מהמנפיק לעמוד בסדרה של התניות פיננסיות ואמות מידה הקשורות ליכולתו לעמוד בהחזר הכסף שלווה מהם, כמו חלוקת דיווידנד, עסקות הפוגעות ביכולת להחזר החוב ומתן שעבודים של נכסי הלווה לטובת גופים אחרים.



ההמלצה שנפלה בדו"ח הסופי, שלפיה יש לקבוע סף מרבי לשיעור או להיקף ההשקעה של הגופים המוסדיים באג"ח, כאשר כל השקעה מעבר לסף זה תהיה כרוכה באישור ועדת ההשקעות או ועדת האשראי באותו הגוף - היא מהותית והיתה יכולה לבלום התנפחות בועה בתחום האג"ח הקונצרניות כתוצאה מעודף נזילות בשווקים. אבל למרות היעדרה, אפשר עדיין לומר כי הוועדה מבחינתה הלכה את כל הדרך. השאלה עתה היא התוקף החוקי שיינתן להמלצות. מי שחשב ששרשרת הלחצים תמה - טועה, עוד צפויות התמודדויות רבות על אישור מסקנות הוועדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully