וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש המחוזי: עיריית רמת השרון תשיב קרקע שנתן לה הבעלים

מאת רנית נחום-הלוי

24.2.2010 / 6:48

הנימוק להשבת הקרקע: העירייה לא השתמשה בה במשך יותר מ-50 שנה לאחר שהועברה לידיה. בית המשפט פסק שהקרקע לא ניתנה מרצון



>> רשות מקומית שמקבלת קרקע מבעליה לצורכי ציבור חייבת לעשות בה שימוש, ואם לא - עליה להשיב אותה לבעליה. זוהי רוח הפסיקה של שופטת ביהמ"ש המחוזי בתל אביב מיכל רובינשטיין, שהורתה לעיריית רמת השרון להשיב קרקע לבעליה המקוריים לאחר שלא עשתה בה שימוש יותר מ-50 שנה מאז קיבלה ממנו את הקרקע.

תחילתה של הפרשה בשנות ה-30, אז נרכשה קרקע בשטח של כ-18.3 דונם. בראשית שנות ה-50 יזמו בעליה תוכנית מפורטת להקים את ביתם, אך הוועדה המקומית התנתה את מתן האישור לתוכנית בהעברת חלק מהקרקע לבעלותה. בלית ברירה חתם בעל הקרקע על הקצאת השטחים לטובת המועצה, ושטח של 1.2 דונם הועבר לבעלות המועצה המקומית דאז, שכאמור לא עשתה בו שימוש כלשהו עד היום. מכיוון שכך, עתרו יורשי הבעלים המקוריים של הקרקע לבית המשפט באמצעות עו"ד משה קמר כדי להשיב להם את הקרקע.



עיריית רמת השרון טענה כי כבר מ-1944 יועדה החלקה להפקעה למטרות ציבור, ובעלי הנכס ידעו על כך. לגישתה, החלקה הועברה אליה בהסכם רצוני. עו"ד קמר טען מנגד כי "לא מדובר בהעברה רצונית של מקרקעין לצורכי ציבור, כי אם בהפקעה ללא תמורה. אלמלא נתן המנוח את הסכמתו להפקעה, לא יכול היה לממש את זכויותיו הקנייניות במקרקעין".



בית המשפט קיבל את הטענה שהקרקע לא ניתנה מרצון. "לאור מחדליה של הרשות בחוסר מעש לאורך שנים, המעיד על זניחת המטרה הציבורית שלשמה ניטלה, אין מקום עוד להותיר את החלקה בידיה ויש לבטל את עסקת המכר ללא תמורה ולהשיב את המקרקעין לייעודם מוקדם ככל האפשר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully