וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלות טייוואן ותאילנד נוסקות: זינוק של 9.2% בתמ"ג של טייוואן

בלומברג

24.2.2010 / 6:48

כלכלת תאילנד צמחה ב-5.2% ברבעון הרביעי. הצמיחה האדירה נובעת מהעליות ביצוא, בצריכה הפרטית ובתיירות. כלכלנים: ההתאוששות המהירה של אסיה מלווה בסיכונים, בהם בועות נכסים



>> התמ"ג של טייוואן צמח ב-9.2% ברבעון הרביעי לעומת הרבעון המקביל ב-2008 - קצב הצמיחה המהיר זה חמש שנים וחצי, הודות לעליות ביצוא, בעיקר לסין, ובצריכה הפרטית. בתיאום עונתי ובחישוב שנתי (שמתבסס על קצב הצמיחה לעומת הרבעון הקודם) צמח התמ"ג של טייוואן ב-18%, לפי בנק גולדמן סאקס. תאילנד צמחה ב-5.2% לעומת הרבעון המקביל, הקצב המהיר זה 10 שנים, וב-15.3% בחישוב שנתי המתבסס על הקצב הרבעוני.



כמו כלכלות נוספות באסיה המסתמכות רבות על יצוא, טייוואן הרוויחה רבות מעליית הביקוש למוצריה מצד סין. היצוא מטייוואן צמח ב-19.6% ברבעון הרביעי, לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה באזור. שיעור האבטלה בטייוואן ירד מעט בינואר ל-5.73% לעומת 5.77% בדצמבר. היצוא מטייוואן עלה בינואר ב-75.8% לעומת החודש המקביל ב-2009 - כאשר היצוא לסין זינק ב-187.8%.

כלכלות אסיה נמצאות במסלול התאוששות מהיר וחזק, שבמסגרתו סין חזרה לצמיחה כבר ב-2009, ביפן מתוכננת ההנפקה הראשונה לציבור הגדולה ביותר זה עשור. בהונג קונג נמכרו מאות דירות בפרבר מרוחק תוך שעות ספורות בסוף השבוע (ראו תיבה).



המעצמות של אסיה נהנות מהתאוששות ביצוא ובצריכה המקומית לאחר המשבר שפקד את הכלכלה העולמית ב-2008. ואולם התאוששות זו טומנת בחובה אתגרים רבים - החל בדפלציה ביפן ועד לתלות יתר ביצוא במקרה של טייוואן. סין מהווה את עמוד התווך של הכלכלה האסיאתית, אבל אפילו היא עומדת בפני סכנות - בועת נכסים פוטנציאלית בהתהוות. bnp פאריבה הוציא באחרונה דו"ח מחקר לפיו עיקר הסיכונים הם אינפלציה גבוהה, הקצאה שגויה של הון, השקעת יתר בתעשיות כבדות, שימוש מואץ במשאבים נדירים ופגיעה בסביבה.



אחד הסיכונים הגדולים לכלכלות אסיה דווקא תלוי במדינות המפותחות: הירידה בצריכה הפרטית בשל עלייה באבטלה במדינות המפותחות מאיימת על היצוא ממדינות אסיה לאירופה ולארה"ב. טייוואן מסתמכת בעיקר על היצוא לסין, ולכן אם הצמיחה בסין תיפגע ההשלכות על טייוואן יהיו חמורות. סין, שצמחה ב-8.7% ב-2009, מהווה את התקווה והסיכון הגדולים ביותר של אסיה, והיא אף סוגרת על יפן במונחי גודל התמ"ג. ואולם אנליסטים חוששים כי היא סובלת מהתחממות יתר בשל האשראי הזול שהממשלה הזרימה למגזר הפרטי והעסקי בשנה האחרונה. בשל כך בחודשים האחרונים החלה הממשלה להדק את דרישות האשראי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully