וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גולדמן סאקס היה החתם של רוב הני"ע הרעילים שבגללם נפלה AIG

בלומברג

24.2.2010 / 6:48



>> גולדמן סאקס היה החתם הגדול ביותר של ני"ע מסוג cdo (אג"ח מגובות משכנתאות) שנפילת שוויין הובילה לקריסתה של חברת הביטוח aig - כך מראה מסמך שנחשף בקונגרס ועולה מניתוח של בלומברג. גולדמן סאקס ובנקים אחרים בוול סטריט שימשו חתמים לאג"ח אלה, ואחרי כן רכשו חוזי ביטוח בשם cds עבורן. כאשר שווי האג"ח האלה נפל כדי 75% משוויין המקורי, מראה המסמך, היתה aig אמורה לפרוע את הביטוח. אך היא לא יכלה לעמוד בפרעון ביטוחים אלו, שהיקפם הגיע ל-62 מיליארד דולר, ונאלצה לפנות לעזרת הממשל.

המסמך האמור, שנקרא schedule a, הוצג בינואר בפני ועדת הפיקוח של בית הנבחרים שחקרה את שר האוצר טימותי גייתנר על התנהלותו בחילוץ aig. לפי חישובים שערכה בלומברג, ביצע גולדמן חיתום (כלומר יצר את חבילות ההשקעה שבתוכן היו כרוכות המשכנתאות הבעייתיות) ל-17.2 מיליארד דולר מה-cdo שבוטחו על ידי aig - יותר מכל בנק השקעות אחר. מריל לינץ' עשה חיתום ל-13.2 מיליארד דולר מה-cdo שבוטחו על ידי aig ודויטשה בנק - ל-9.5 מיליארד דולר.



לטענת משקיפים בארה"ב, הבנק הפדרלי של ניו יורק ניסה להסתיר את הנתונים הללו. "הסודיות היא דוגמה נוספת לכך שהחילוץ כולו נעשה בצורה חמקמקה", אמר ויליאם קוהן, לשעבר בנקאי השקעות וכיום סופר ומבקר חריף של וול סטריט, שחיבר את הספר "בית הקלפים" על נפילת בר סטרנס. "אין שום נשיאה באחריות", הוסיף.



ג'יימס קוקס, פרופסור למשפטים מאוניברסיטת דיוק אמר, "הם (הממשל הפדרלי) כנראה ניסו להגן על גולדמן - לטובתו או מחשש שבנקי השקעות ייחשפו לסיכון".



המסמך מראה כי בניגוד לדברים שאמר בעבר ראש חטיבת המוצרים הפיננסיים של aig, ג'וזף קסאנו, aig המשיכה לבטח cdo שהונפקו לאחר 2005, שרובן התבססו על משכנתאות פריים (ללווים בטוחים) ומשכנתאות מסחריות. משכנתאות אלה הפגינו ביצועים לא פחות גרועים מאשר משכנתאות סאבפריים, שיועדו ללווים מסוכנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully