וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תתנו לפישר לפרוש

צחי כהן

24.2.2010 / 18:54

כהונתו של נגיד בנק ישראל תסתיים בעוד כחודשיים ובממשלה לא עושים מספיק כדי לוודא שיישאר באזור לכהונה נוספת. צחי כהן פותח בקמפיין למען הדוד מאמריקה

לאחר הפסח תסתיים תקופת כהונתו הראשונה של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר והוא עדיין לא החליט אם לקבל על עצמו כהונה שנייה: אי ההחלטה נובעת ממכלול סיבות ובהן אפשרויות תעסוקה מכובדות בעלות שכר גבוה בתאגידי ענק בארה"ב, רצון של רעייתו וחלק ממקורביו שישוב למרכז הבמה הכלכלית העולמית בוול סטריט ומעל הכל – תחושת מיאוס ממאבקי הכוח ותעלולי הפוליטיקה בישראל.

הנגיד כבר קיבל מספר הצעות עבודה מעניינות מקרן המטבע הבינלאומית, מתאגידים עסקיים ומבנקים מובילים בארה"ב. ההצעות, מכובדות ככל שהיו ושכר נאה בצידם, לא גרמו לנגיד להיעתר. פישר אדם ציוני בתפיסתו ובתפקידו בבנק ישראל הוא רואה הגשמה ציונית אמיתית. עם זאת, הורדות הידיים הלא נפסקות במשרד האוצר, ועדת הכספים ומסדרונות הכנסת – כמו גם פעילותם הקדחתנית של לוביסטים ויח"צנים מאיימים לגרום לו לתלות את המפתחות ולנטוש את הכסא.

עם ביבי פישר מסתדר

ראש הממשלה נתניהו, בהיותו איש כלכלה מובהק, מעוניין שפישר ימשיך בתפקיד. נתניהו בניגוד לחלק מפקידי משרדו המתקוטטים בינם לעצמם, מתעלם גם מפקידי האוצר שמתקשים לקבל את פישר כסוג של גורו כלכלי ומבין כי תדמיתה הכלכלית החיובית של ישראל נובעת גם ממעמדו הבינלאומי היוקרתי של פישר. הנגיד נחשב לבר סמכא כלכלי לא רק בירושלים, אלא גם בבירות רבות בעולם המערבי והוא מקרין יציבות מוניטארית ורגיעה בעיני זרים באשר לכלכלת ישראל.

את שנתניהו הבין מתקשים אחרים לתפוס: פישר שמבקש להעביר את חוק בנק ישראל החדש עד לסוף אפריל נתקל בקשיים למרות הסיוע מצד ביבי. דרישותיו של פישר, ובהן גם שינוי מודל הפיקוח על השכר המדובר של פקידי בנק ישראל, חריגות ומעוררות הרבה הדים בעיקר לאור העובדה שאכן תנאי השכר בבנק המרכזי שלנו מפליגים. עם זאת, מובן לגמרי כי לפישר נמאס לספוג ביקורת על השכר ולקרוא בתקשורת השתלחויות בראשי הבנק. כזכור, הספרן בבנק המרכזי מרוויח פי ארבע מהשכר הממוצע במשק - ואם האוצר "שוכח" להזכיר זאת מגיע מבקר המדינה וכותב בעניין חוברת עבת כרס על עבירות וחריגות תקשי"ר מיותרות מבחינת פישר. לדעתו של הנגיד, זה יכול וצריך להתגמש.

באוצר רואים בנושא השכר עניין עקרוני כיוון שהוא מאפשר להם התערבות בנקודה כואבת במתרחש בבנק ישראל. יש כאן מאבק כוח על העמדה הכלכלית המרכזית במשק - באוצר מתעקשים לא להבין שהנגיד הוא הדמות המרכזית ולא שר האוצר. את חשיבותו של פישר ראינו היטב בזמן המשבר הכלכלי האחרון אותו צלחנו בנזק סביר יחסית.

הכרעה במשחקי הכבוד

ובכל זאת, צריך לשקול כי ייתכן שפישר לוקח את המחלוקות עם האוצר צעד אחד רחוק מידי, במיוחד בנושא השכר. יחד עם זאת, בכלכלה גלובלית בה התדמית נבנית על בסיס האדם והאישיות המקצועית ישראל אינה יכולה לוותר על סטנלי פישר. אין לנו מועמד טוב ממנו, הוא משרה אווירת ביטחון בעולם הפיננסי כלפינו ונחשב כאמור לכלכלן מוביל בקנה מידה עולמי.

ראוי שביבי יכריע סוף סוף בנושא בנק ישראל ולא יפסח על הסעיפים כדרכו מימים ימימה: הפעם ביבי צריך להשאיר את פישר כמעט בכל מחיר בעמדת הפיקוד של כלכלת ישראל. עדיף לכולנו לא להתעסק באפשרות מה יקרה אם פישר יעזוב בסוף אפריל את הבנק המרכזי. המחיר עשוי להיות כבד מכפי שניתן לצפות.

הכותב הוא מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully