וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אז למה קניוק בחזית?

שוקי שטאובר

25.2.2010 / 8:23

הכנסת ממשיכה לדון באפשרות להטיל הגבלות צרכניות על חנויות הספרים. שוקי שטאובר חושב שמדובר בהתערבות מסוכנת ולא הכרחית במבצעים שמעודדים את הפצת המילה הכתובה בישראל

"בוא תצטרף", אחז בזרועי מו"ל של ספרים שניהל בהפסקה של כנס שיחה עם מנכ"ל צומת ספרים, "תסביר לו למה המבצעים שלו גורמים רק נזק". ודאי חשב אותו מו"ל שאין ראוי ממני הקטון, שהוצאתי לאור מספר ספרים שאני כתבתי, אצדד במו"לים (וממילא בסופרים) הסבורים שצומת ספרים גורמת נזק מתמשך לענף. שהרי אני נפגע פעמיים, כמו"ל וכמחבר. קצת איכזבתי אותו, את המו"ל. הוא לא לקח בחשבון שאני גם קורא ספרים. מילמלתי משהו על "תלוי מאיזו נקודת מבט מסתכלים על זה" והפלגתי הלאה.

חוק הספרים, לצערי, יותר מזיק מאשר מועיל: במדינה מתוקנת המתנהלת על עקרונות של כלכלה חופשית צריך לצמצם למינימום התערבות רגולטרית. התערבות כזו צריכה להתקיים רק לצורך הגנה על הציבור הרחב, כמו במקרה של הפיקוח על הבנקים, או מניעת עושק המיעוט. חוק שמבקש להשית על הציבור את העלאת (וכלל לא בטוח שזו תהיה התוצאה) שכר הסופרים, מבקש בעצם לדאוג רק לתנאי עבודתה של קבוצה קטנה מאד באוכלוסיה.

יש הטוענים שמבצעים המתנים קניית ספרים בהנחה בקניית ספרים נוספים, גורמים לקנייה של ספרים שהקונה לא באמת חפץ בהם. אם יש קונים כאלו, זו בעיה שלהם. היא מלווה אותם גם בסופרמרקט ובחנויות הבגדים. קונה נבון הרוכש 3 ספרים ב - 100 ש"ח, רוכש ספרים שבכל מקרה היה רוכשם, רק אולי לא בבד אחת. חוק לא אמור להנחות הרגלי קנייה של אנשים.

ובכלל - מה הוצאות הספרים רוצות? אלו הם יחסי מסחר רגילים. אם המחיר שצומת ספרים מציעה להם לא כדאי מבחינתם - אז שלא ימכרו לה ספרים. אם זה עדיין כדאי, וכנראה שזה המצב, אז שימשיכו. אם תתמוטט איזו הוצאה קטנה זה יהיה בגלל רמת הניהול שלה ולא בשל המחירים הנמוכים. בנוסף, אם למדינה חשוב שיצאו לאור ספרי איכות שלא תמיד כדאי כלכלית להוציאם לאור, שתסבסד את מי שראוי לסבסוד. למה לקולנוע ולתיאטרון כן ולספרים לא? רק בגלל שאלו ארגונים ואלו בודדים?

ועוד משהו: מה רוצים הסופרים מהרשת המפיצה? ההתקשרות שלהם היא עם הוצאות הספרים. סופרים כמו יורם קניוק טוענים נגד מבצעי המכירה, משום שהסכמי התגמולים קושרים את שכר הסופרים למכירה. אבל זה לא חייב להיות כך. הוצאת ספרים גדולה יכולה להחליט כי רב מכר מתורגם יכול לסבסד סופר עברי נחשב, אם רק תחפוץ בכך. אז למה קניוק בחזית? כי סופר שלא מקבל תגמול ראוי זוכה, מטבע הדברים, להרבה יותר אמפתיה ממנכ"ל של הוצאת ספרים גדולה. אם סופר לא יכול להתפרנס מספריו שיעבוד בעבודות נוספות. אגב, רבים עושים זאת. תמצאו חלק מהם במערכות של עיתונים ובמקומות בהם נדרש לעסוק במילה הכתובה. זה אפילו מועיל ומסייע בחיבור הסופרים לקוראים ולעם בכלל.

הכותב חיבר תשעה ספרי ניהול, והוציא לאור שמונה מהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully