מסע ברכב שטח בגבעות בית שמש למען שימור הסביבה הירוקה

יואב קווה

27.2.2010 / 19:26

מסע בגבעות בית שמש הוא לא רק חוויה של פריחה ונופים ירוקים, אלא גם הבעת מחאה נגד תוכניות הבנייה באזור ■ באיזור אפשר למצוא בורות מים רבים, גתות ובוסתני פרי ונוף פתוח שמומלץ להתענג עליו שעתיים לפחות ■ לא תבואו?

במפה הישנה (מודל 2003) כתוב "אזור בפיתוח". אבל בשטח עצמו (מודל 2010) כבר רואים מנגד שכונה, שכונה גדולה, כמעט עיר. וזה עוד כלום. תוכניות ההרחבה של רמת בית שמש מאיימות על הגבעות הירוקות שמדרום, גבעות בית נתיף, רכס הל"ה ותל ירמות. תושבים מבית שמש התארגנו בדרישה להקים במקום גן לאומי, שייקרא "גבעות בית שמש" (ganleumi.awardspace.info). טיול באזור, במיוחד בעונה הנוכחית, הוא לא רק חוויה של נוף ושל צבעים אלא גם הבעת עמדה נגד תוכניות הבינוי. הטיול מתאים לכל רכב שטח 4x4 - גם ללא הילוכי כוח או מרווח גחון מפואר.

כיצד מגיעים לנקודת ההתחלה? מכביש מספר 1 פונים לעבר בית שמש בכביש מספר 38. מאפסים את מד המרחק בתחנת דלק "פז" מסילת ציון. ממשיכים בכביש 38 מערבה. חולפים על פני בית שמש. ב-14.8 ק"מ מגיעים לצומת עזקה. פונים ימינה ועושים פניית פרסה היכן שבטוח לעשות פניית פרסה (זהירות!). חוזרים לצומת עזקה, מאפסים את מד המרחק ופונים שמאלה, שוב כביש 38 (צפון-מזרח).

חולפים על פני מושב זכריה וב-2.5 ק"מ יורדים מהכביש לשטח ימינה, לדרך עפר עם סימון שבילים כחול (יש פתח בגדר ההפרדה). אחרי הירידה מהכביש מאפסים את מד המרחק.

300 מטר - מזלג. לוקחים את הזרוע השמאלית (דרום-מזרח). הנסיעה בתוך חורש ים תיכוני. יפה בכל עונה. בחורף ובאביב מצטרפת פריחה של כלניות, רקפות, עיריות ועוד.

1.5 ק"מ - צומת, מפגש עם סימון אדום. ממשיכים ימינה עם האדום. אחרי 100 מטר מפגש פוגשים סימון ירוק. ממשיכים עם האדום.

1.6 ק"מ - מזלג. ממשיכים ישר (דרום-מזרח) עם האדום (לא פונים שמאלה).

2.8 ק"מ - מגיעים לרמה יפהפייה. קבוצה של עצי זית ונוף פתוח. במזלג הסמוך פונים שמאלה, מזרחה (סימון אדום). מיד אחר כך מופיע מזלג נוסף - נצמדים לסימון האדום, כיוון צפון-מזרח, בעלייה. הדרך נהפכת לסלעית במקצת.

3.8 ק"מ - ירידה. ממול (מזרח) נשקפת רמת בית שמש.

4.2 ק"מ - ישר עם האדום.

4.3 ק"מ - ימינה בעלייה, עם האדום (מזרחה ולכיוון האנטנה).

4.7 ק"מ - ראש הגבעה (לצד האנטנה). מאפסים את מד המרחק בראש הגבעה. חונים בצד ומכריזים על הפסקה ושיטוט. סביב סביב פזורות חורבות בית נתיף (במפות כתוב בטעות בית נטיף). השרידים הם מהתקופה הרומית ועד ימי הכפר הערבי ששכן כאן עד 1948. באזור אפשר לפגוש בורות מים רבים, גתות ובוסתני פרי. הנוף פתוח וירוק. מומלץ להתענג עליו שעתיים לפחות ורק אז להניע מנועים. הלאה במורד הדרך.

400 מטר - מזלג - זרוע ימנית עם הסימון האדום.

1.4 ק"מ - נושקים לסימון שביל ישראל ומתחילים בירידה.

1.5 ק"מ - במזלג פונים ימינה, סימון אדום, כיוון דרום-מערב. לצד ברושים. הדרך מתרחבת ונהפכת לנוחה לכל מכונית. ירידה.

1.6 ק"מ - בצומת פונים שמאלה עם האדום. המשך ירידה לעבר הכביש.

2.0 ק"מ - מגיעים לכביש (מספר 375). מאפסים את מד המרחק ופונים ימינה (כדי לא לעשות עבירת תנועה). 500 מטר - שמאלה לעבר חוות צלחות הלוויין של עמק האלה ופניית פרסה בחזרה לצומת עציונה.

מאפסים את מד המרחק בצומת עציונה ופונים ימינה לכביש 367 לעבר יישובי עמק האלה (אביעזר, נווה מיכאל).

200 מטר - סמוך לשלט ירוק המכוון לאלון שבות, שוברים שמאלה ופונים לכביש צר וישן לצד נחל סנסן. מימין נשקפים בתי המושב אביעזר. הכביש הישן חולף ומתפתל בין השדות.

600 מטר - מזלג. פונים שמאלה לצפון-מזרח, עם המשך הדרך הסלולה. בעונה המתאימה אפשר לפגוש כאן ריכוזים מרשימים של רקפות.

1.65 ק"מ - סוף דרך סלולה. בצומת טי פונים ימינה, במעלה הערוץ, מזרחה (נחל סנסן). 2.0 ק"מ, צומת - איפוס וימינה (עוזבים את הדרך הראשית וחוצים את הערוץ).

700 מ' - צומת טי - פונים שמאלה, מזרחה, בערוץ.

1.2 ק"מ - הדרך נעשית צרה. מימין קיר אבן.

2.0 ק"מ - הדרך מטפסת ומתפתלת ימינה.

2.1 ק"מ - בטונדה עם שלט המזהיר "סכנה שטח אש". פונים שמאלה, מזרחה, עם השלט "גבעת הל"ה". שביל מסומן שחור. דרך רחבה וכבושה.

נפילת מחלקת הל"ה היתה בשעתה מקרה ראשון מסוגו, ומטבע הדברים נקראה הגבעה בשם "גבעת הקרב", והכל ידעו כי מדובר ב"קרב האחרון של מחלקת ההר". לימים ניתוספו במורשת צה"ל אירועים דומים - מצודת ישע/נבי יושע, שנקראה תחילה "מצודת כ"ח" כמספר הנופלים; משלט קולה, שאף בו נפלו 28 לוחמי "אלכסנדרוני" ומכאן שם היישוב הסמוך "גבעת כ"ח"; ולימים גם גבעת הנ"ד - אסון המסוק מצפון ליריחו; ואסון המסוקים בבקעת חולה. חוקר ארץ ישראל, יהודה זיו, מציין שבמלאת 50 שנה להקמת ישראל החליטה, לפיכך, ועדת השמות הממשלתית להחליף את שמה של "גבעת הקרב" ולקרוא לה "גבעת הל"ה" - אך לא כל המפות עודכנו עדיין.

500 מטר - ישר עם הסימון השחור.

700 מטר - מימין נשקפת מחצבה.

3.7 ק"מ - מזלג - ימינה (דרום-מערב) עם הסימון האדום ולפי השילוט "גבעת הקרב ל"ה" - גיחת הלוך-חזור לגבעת הקרב.

5.8 ק"מ - גבעת הקרב - חונים ומטפסים 100 מטר ברגל לגבעה.

כאן התחולל קרב הל"ה. מחלקת ההר באה לסייע לגוש עציון הנצור בליל שבת, 14 בינואר 1948. הלוחמים טיפסו מכיוון דרום-מערב בעוד ערביי צוריף ולוחמי עבד אל קאדר אל חוסייני שהתאמנו בצוריף החלו לרדת אל נחל עציונה.

בעת ההיא נקרא עדיין נחל זה, שתחילתו במערב גוש עציון, בשמו הערבי - "ואדי מציר (קרי: מסיר)", כלומר "נחל מעיים", בשל נפתוליו הרבים. לזכר "הקרב האחרון" של הל"ה, קראה לו ועדת השמות הממשלתית בשם "נחל עציונה" - כלומר, בדרך אל גוש עציון מצדו הדרומי. אנשי החולייה נלחמו על גבעה זו במשך שעות עד שאזלו אחרון הרימונים והכדורים. לימים, סיפרו ערביי האזור שנטלו חלק בהתקפה על "גבעת הקרב" כי כשהלוחם האחרון נותר ללא תחמושת הוא ניסה לידות אבן לעבר תוקפיו - ונהרג כשהאבן בכפו.

בראש ההר ניצבת אנדרטה סמלית מברזל ומעץ עם פירות אבן. המצבה שהונחה במקום נופצה בידי ונדליסטים. חוזרים על עקבותינו.

7.2 ק"מ - ישר (לא פונים ימינה).

7.9 ק"מ - צומת טי, איפוס. פונים ימינה, מזרחה, עם הסימון השחור (המשך הדרך הרחבה).

500 מטר - ישר עם השחור.

1.8 ק"מ - מזלג - איפוס. שמאלה לדרך עפר, סימון כחול.

1.4 ק"מ - שלט אזהרה: "האט, ילדים רוכבים".

2.5 ק"מ - שער ברזל (שימו לב - פתוח רק בשבתות ובחגים) וחיבור לכביש אספלט. במקום חוות סוסים ומסעדה. איפוס מד המרחק. נוסעים בתוך המושב צור הדסה.

800 מטר - צומת טי - שמאלה.

1.3 ק"מ - צומת - שמאלה לכביש 375 (מערבה).

4.3 ק"מ - מימין הכניסה למושב מטע. איפוס. ממשיכים בנסיעה על 375 מערבה עד לנקודה הראשונה שמאפשרת פניית פרסה בטוחה. פונים פניית פרסה וחוזרים לעבר הכניסה למושב מטע. לפני השלט הכתום "משתלת פאר מטע" יורדים ימינה (דרומה) לדרך עפר. איפוס.

200 מטר - לפני החממות, פונים ימינה לדרך עפר.

400 מטר - בצד שמאל יש שביל הליכה שיורד למעיין עין גרס. הכוונה לעין גרס עילית - ומלבדה, מהלך-מה לדרום-מערב, נובע גם עין גרס תחתית.

1.6 ק"מ - מזלג - פונים שמאלה, במקביל לערוץ.

5.6 ק"מ - הדרך מתעקלת צפונה והנוף נפתח לכיוון מערב.

5.9 ק"מ - צומת טי - שמאלה, סימון ירוק.

6.4 ק"מ - מזלג - שמאלה, סימון ירוק, ירידה.

7.0 ק"מ - מזלג - שמאלה עם הסימון הירוק.

7.5 ק"מ - ישר, עם הירוק (לא לפנות שמאלה במזלג).

8.3 ק"מ - שמאלה, כביש 375 לצומת האלה.