וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחימוביץ' כץ וגילאון הגישו הצעת חוק להפחתת דמי הניהול על אפיקי החיסכון השונים

TheMarker Online

28.2.2010 / 12:07

שלי יחימוביץ: "כוחות השוק" לא עשו את שלהם, וריבוי המכשירים הפיננסיים לא הכניס שפיות בדמי הניהול



חברי הכנסת חיים כץ (ליכוד), שלי יחימוביץ' (עבודה) ואילן גילאון (מרצ) הגישו היום הצעת חוק חדשה הקובעת הגבלה על דמי הניהול בחסכונות השונים. ההצעה אינה מטפלת בקרנות הותיקות, שם המצב סביר.



הצעת החוק של שלושת הח"כים, מטפלת בכל מכשיר בנפרד ומפחיתה את התקרה המותרת לדמי הניהול באופן שיתאים למכשיר הספציפי. ההצעה גובשה בשיתוף ובהתייעצות עם מומחים מתחום הפנסיה, הבנקאות ושוק ההון.



1. דמי הניהול בקרנות פנסיה חדשות מקיפות - לא יעלו על 3.5% מהתשלומים השוטפים לקופת הגמל בתוספת 0.2% מהסכום המצטבר בחשבון העמית בקופת הגמל.



2. דמי הניהול בביטוחי מנהלים - לא יעלו על 4% מהתשלומים השוטפים לקופת הגמל בתוספת 1% מהסכום המצטבר בחשבון העמית בקופת הגמל.



3. דמי הניהול בקרנות פנסיה חדשות כלליות, קופות גמל וקרנות השתלמות - לא יעלו על 0.7% מהסכום המצטבר בחשבון העמית בקופת הגמל.



לפי בדיקה מקיפה שביצע themarker נחשף כי דמי הניהול המצטברים שמשלם חוסך ישראלי במשך שנות עבודתו נעים בטווח של מאות אלפי שקלים ועד מיליוני שקלים. חוסך שהשתכר בממוצע 30 אלף שקל בחודש במשך 37 שנות עבודה, ובחר להפריש את כספי התגמולים והפיצויים שלו לקופת גמל, ישלם דמי ניהול מצטברים של כ-1.5 מיליון שקל - יותר מרבע ממה שהוא עצמו יזכה לקחת הביתה בגיל 67, כ-4.1 מיליון שקל. אם לא התמזל מזלו של העובד והוא שילם דמי ניהול גבוהים יחסית (2%), הוא ימצא את עצמו עם חיסכון של 3.6 מיליון שקל בלבד, כאשר כ-2 מיליון שקל התאדו לטובת דמי הניהול.



מצבו של חוסך שהפריש את חסכונותיו לביטוח המנהלים גרוע אף יותר. עם יציאתו לפנסיה הוא ימצא בחשבון הבנק שלו 3.9 מיליון שקל, כאשר שווי של דירה בתל אביב נעלם לו בצורת דמי ניהול של 1.5 מיליון שקל שהוא שילם במהלך אותן שנים. גם כאן, אם לאותו חוסך לא היה מעסיק שהתמקח עבורו והוא שילם בממוצע דמי ניהול יקרים של 7% מההפקדות השוטפות ו-1.4% מהחיסכון המצטבר, אובדן דמי הניהול שלו יגיע ליותר מ-1.7 מיליון שקל.



מיד לאחר רפורמת בכר ב-2005 - שהוציאה את מוצרי החיסכון מניהולם של הבנקים - יזם האוצר כמה רפורמות ממשיכות שנועדו להגביר את התחרות בענף החיסכון ארוך הטווח ולהבטיח קצבה ראויה לכל עובד. למרות זאת, סיבות שונות מעכבות את הגעתה של התחרות לשורת דמי הניהול ההכרחית כדי להבטיח שההפרשות לפנסיה שמבצעים מיליוני עובדים אכן יבטיחו להם קצבה ראויה. אחרת, יתברר שיותר משהפרשות העובדים משמשות אותם עצמם - הן מממנות את משכורותיהם של המנהלים בשוק ההון.



יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות ח"כ חיים כץ: "לאחרונה הוכפלו העמלות על דמי הניהול של קופות הגמל והכנסת חייבת לתת את הדעת לכך ולקבוע רגולציה שלא תאפשר השתוללות על חשבון הציבור כפי שנעשה בעמלות הבנקים. יש למנוע כבר עכשיו אפשרות של מדרון חלקלק שבסופו דמי הניהול יעלו לציבור החוסכים שוב ושוב ללא כל הצדקה ופיקוח".



ח"כ שלי יחימוביץ': "מתברר ש"כוחות השוק" וה"יד הנעלמה" לא עשו את שלהם, וריבוי המכשירים הפיננסיים לא הכניס שפיות בדמי הניהול, ולכן אין ברירה אלא להוריד את התקרות בחקיקה לטובת כלל ציבור החוסכים, שחסכונות שצברו בעמל רב - נגזלים מהם".



ח"כ אילן גילאון: "החיסכון הפנסיוני עומד להפוך להפקר ולכן יש לקדם את הצעת החוק במהירות האפשרית. כספי החוסכים לא הפקר ואסור לאפשר לאיש להכניס את ידו ולקחת מהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully