וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד ביומד החדש יושק בבורסה ביום שלישי: יכלול 26 מניות בשווי של כ-10 מיליארד שקל

ואדים סבידרסקי

28.2.2010 / 14:12

הערכות בשוק כי תעודות הסל הראשונות על המדד יונפקו לקראת יולי



הבורסה לניירות ערך, משיקה מדד חדש למניות ענף הביומד ביום שלישי הקרוב. המדד החדש, מורכב מ-26 מניות של חברות שעוסקות במחקר ובפיתוח בתחום מדעי החיים, ביוטכנולוגיה, תרופות ומכשור רפואי בשווי של כ-10 מיליארד שקל. מנית אינטק פארמה שנרשמה למסחר לאחר המועד הקובע לקביעת הרכב המדד, תצורף למדד התחלתי של 25 ניירות, באיחור של שבוע. השקת מדד החדש, צפויה להוביל גם להשקת תעודות סל על מדד אשר יונפקו בשלב מאוחר יותר, לאחר שהבורסה תריץ את המדד ותבדוק את התקדמות החשיפה אליו.



הרכב המדד
רשימת המניות הנכללות במדד הביומד נקבעה על ידי מינהל המסחר ונכללו בה מניות שמסווגות ענף ביומד בענף התעשייה. שווי השוק הממוצע שלהן הינו 50 מיליון שקל לפחות ושיעור אחזקות הציבור בהן מהווה 20% לפחות (עד ליוני 2010 ולאחר תידרש החזקת ציבור מיניאלית של 25% לפחות), כאשר שווי השוק הממוצע של החזקות אלו יהיה 25 מיליון שקל לפחות. המדד החדש מצטרף למדדים הענפיים הקיימים: תל-טק, תל-טק 15, נדל"ן 15, פיננסים 15 ות"א-בנקים, ויהיה מבוסס על העקרונות הקיימים בהם.







מדד הבסיס של מדד ביומד ביום השקתו יהיה זהה למדד הבסיס של מדד ת"א 100 באותו יום. המשקל של בכל מניה במדד יחושב מידי יום לפני תחילת המסחר על פי נוסחה, כאשר המשקל המרבי לא יעלה על 9.5% מהמדד (משקלה של מניה במדד העולה על 9.5%, יקבע חלקה במדד כ-9.5% והשיעור הנותר יקרא "השיעור העודף"). בנוסף, המדד החדש יעודכן על ידי מנהל המסחר בבורסה, פעמיים בשנה, ינואר ויולי.



החשיפה להשקעה בביומד



בבורסה נסחרות כיום כ-100 חברות מתחומי ההיי-טק, כאשר 38 מתוכן הן מניות של חברות ביומד הכלולות ברשימת מניות של תת-ענף ביומד בענף התעשייה. מניות הביוטכנולוגיה אשר זינקו בשנה שחלפה במאות אחוזים מהוות מוקד העניין בקרב סוחרי יום רבים ומחפשי תשואות עודפות כנגד הגברת מרכיב הסיכון.



המניות הנכללת במדד החדש, עלו בשנת 2009, בכ-340% בממוצע, ללא התחשבות במשקל המניות במדד, כאשר העליות נעו בטווח בין 22% ל-1,047%. סטיית תקן הממוצעת (פרמטר המצביע על רמת הסיכון (ככל שהסטייה גדולה יותר כך רמת האי הודאות עולה וההשקעה נחשבת למסוכנת יותר), של חמש המניות הגדולות של המדד ביומד החדש (משקלן הכולל הינו כ-50% מהמדד) ב-2009, מסתכמת בכ-75%. לשם השוואה, סטיית התקן של מדד ת"א 25 ות"א 100 הסתכמו בכ-24% באותה התקופה.



בשלב הראשון לא יונפקו תעודות סל, נייר ערך העוקב מדד, על ביומד מאחר והבורסה רוצה "להריץ את המדד" לפני כניסת המוסדיים לתמונה. צפוי כי רוב השחקנים המובילים יגישו טיוטת תשקיף להנפקת תעודות סל עוקבות ביומד, לאחר שיקבלו הזמנה מבורסה לניירות הערך בתל אביב. ההערכות בשוק הן כי ההנפקות הצפויות יתקיימו בחודש יולי, לאחר שהרגולטור, הבורסה, ימתין עם הענקת היתרים לפחות מספר חודשים, עד חצי שנה.



השקעה בתעודת סל צפויה למתן את הסטיית התקן הגבוה האופיינית למניות הענף, באמצעות פיזור השקעה בין מספר רב של חברות. עד אז, המשקיע המעוניין, ייחשף למדד באמצעות השקעה ישירה במניות מובחרות או באמצעות קרנות הנאמנות המעטות העוסקות בתחום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully