וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלנים: רעידת האדמה תפגע בצ'ילה בטווח הקצר, אך מאמצי השיקום יעזרו לה בטווח הארוך

רויטרס

28.2.2010 / 14:08

גולדמן סאקס: רעידת האדמה תפגע בצמיחה בצ'ילה בשני הרבעונים ראשונים של השנה



כלכלת צ'ילה, אחת מהכלכלות החזקות באמריקה הלטינית, תיפגע בטווח הקצר כתוצאה מרעידת האדמה החזקה שפגעה במדינה בסוף השבוע, אך בטווח הבינוני תרוויח ממאמצי השיקום - כך העריכו כלכלנים, שהוסיפו כי המטבע המקומי, הפסו, ייפול בחדות בטווח הקצר והממשלה תיאלץ להמשיך להזרים תמריצים כדי לייצב את הכלכלה והמערכת הפיננסית.



"לרעידת האדמה תהיה השפעה נרחבת ועמוקה על כלכלת צ'ילה ועל השווקים הפיננסיים. בעתיד הקרוב, הפסו ייחלש בחדות בגלל הפגיעה בפעילות הכלכלית והשפעתה על המגזר התעשייתי והחקלאי באזורים שנפגעו. הבנק המרכזי לא יהדק את התנאים המוניטריים, במטרה לתמוך במאמצי הממשלה לייצב את הכלכלה והמערכת הפיננסית", אמר ניק צ'יימי, ראש מחלקת המחקר של השווקים המתעוררים ב-rbc קפיטל מרקטס.



צ'יימי הוסיף כי "מאמצי השיקום והבנייה מחדש יטילו נטל תקציבי כבד על הממשלה, כמו גם על חברות ועל האזרחים. עם זאת, מצבה הכספי היציב של הממשלה יאפשרו לה לספוג את העלויות האלה מבלי לפגוע משמעותית בבריאותה התקציבית". עם זאת, אמר, "בטווח הארוך, מאמצי השיקום יזניקו את הפעילות הכלכלית, אם כי הדבר יתפרס במשך שנים אחדות". רעידת האדמה, בעוצמה של 8.8 בסולם ריכטר, קיפחה עד כה את חייהם של כ-300 בני אדם.

"במונחי פעילות כלכלית, רעידת האדמה תיצור בעיות חמורות במשך מספר שבועות, שישפיעו על התמ"ג ברבעון הראשון וככל הנראה ברבעון השני. לאחר מכן, מאמצי השיקום יובילו לזינוק בפעילות הכלכלית", אמר אלברטו ראמוס, כלכלן בכיר בגולדמן סאקס. ראמוס הוסיף כי לרעידת האדמה "תהיה רק השפעה מתונה על הפסו". בעקבות רעידת האדמה, העריך, תיאלץ הממשלה להמשיך במדיניות התמריצים לזמן ארוך יותר מכפי שתכננה.



"בטווח הקצר, מגזרי הקמעונות ורוב מגזרי השירותים ייפגעו קשות, ובטווח הבינוני מגזרי הבנייה וחומרי הגלם ירוויחו. כלכלת צ'ילה, למרבה המזל, היא הכלכלה המנוהלת באופן הטוב ביותר בחצי הדרומי של כדור הארץ, והיא יכולה להתמודד גם עם אסונות קשים", אמר ראמוס, "הממשלה תצטרך להגדיל את הוצאותיה ב-2010 כדי לממן את מאמצי השיקום, אך למזלה היא נהנית ממצב תקציבי יציב ומחסכונות שבהם תוכל להשתמש כדי לממן את הוצאותיה".



קרטיס ניובורן, מנהל תיקים בענקית ניהול הקרנות פימקו, אמר כי תעשיית הכרייה, המגזר הגדול ביותר בכלכלת צ'ילה, לא ספג נזקים משמעותיים בעקבות רעידת האדמה. "הדיווחים הראשוניים לא מצביעים על נזק משמעותי למגזר הכרייה, המהווה כ-20% מהתמ"ג ו-50% מהיצוא של צ'ילה. אוכלוסיית צ'ילה היא גם אורבנית ברובה, כש-50% מהמדינה מתגוררים באזור סנטיאגו, המרוחק ממוקד הרעש, כך שאנו צופים כי ההשפעה הישירה של הרעידה על כלכלת צ'ילה תהיה מוגבלת, כאשר הסיכון העיקרי מגיע מגלי צונאמי שעשויים להיווצר בעקבות הרעידה".



כלכלת צ'ילה, בעלת התמ"ג לנפש הגבוה ביותר באמריקה הלטינית, נסוגה ב-1.9% ב-2009 והייתה צפויה לצמוח ב-4.5%-5.5% ב-2010, לפי תחזיות שפורסמו לפני רעידת האדמה. בעקבות המשבר הפיננסי, יזמה הממשלה בשנה שעברה חבילת תמריצים בסך 4 מיליארד דולר, או 2.8% מהתמ"ג, שהובילה לגירעון שיא של 4.5% מהתמ"ג. עם זאת, החוב הלאומי של המדינה הוא 6% מהתמ"ג בלבד, ולכן צפוי לסייע לה במימון מאמצי השיקום. סבסטיאן פינרה, הנשיא הנכנס של צ'ילה, אמר אתמול כי יקצה עד ל-2% מהתקציב הראשון שלו לכיסוי מאמצי הסיוע והשיקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully