וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת אקשטיין: יש להרחיב את תוכנית ויסקונסין ואת מס הכנסה שלילי לאיזורים נוספים

חיים ביאור

28.2.2010 / 18:15

עוד מציעה הוועדה לקבוע ממונה על עבודה והון אנושי, שיציב יעדים להגברת התעסוקה ולצמצום העוני



יש להרחיב את "אורות לתעסוקה" (תוכנית ויסקוניסין) מעבר לארבעת האיזורים בהם היא פועלת כיום ולהחיל את מס ההכנסה השלילי על פני כל הארץ. כך ממליצה ועדה משותפת למשרדי הממשלה והארגונים הכלכליים הבכירים, בראשות פרופ' צבי אקשטיין, המשנה לנגיד בנק ישראל. מדובר בהמלצות ביניים, שכן ההמלצות הסופיות יגובשו לאחר פסח הקרוב.



הוועדה גם ממליצה שמשרדי הפנים והתמ"ת יגבירו את המאמץ לצמצם את מספר העובדים הזרים בישראל שמספרם כיום כרבע מיליון (כולל עובדים חסרי רישיון עבודה). עוד מציעה הוועדה לקבוע במשרד התמ"ת משרה בכירה חדשה: ממונה על עבודה והון אנושי, שיציב יעדים להגברת התעסוקה ולצמצום במימדי העוני בישראל, כך שהם ישתוו למדינות oecd. בין היתר, האיש יציע דרכים להגברת ההשתלבות בשוק העבודה של אוכלוסיות שונות, כגון תושבי איזורי פיתוח, חרדים וערבים. לצדו של הממונה תפעל יחידת מחקר.



שר התמ"ת, בנימין בן אליעזר, שמינה את הוועדה באוגוסט 2009, אמר: "נושא התעסוקה מדיר שינה מעיניי". לדבריו, "לפעמים נדמה שהרגיעה היחסית בשוק העבודה מסמלת את סוף המשבר, אבל אז מגיע מפעל שחרב הפיטורים מאיימת על עובדיו, והדבר מזכיר לנו שעדיין לא הסתיימה ההתמודדות עם המשבר הכלכלי והשלכותיו על המשק". עוד אמר כי בלימת גלי הפיטורים עומדת בראש סדר העדיפות של משרדו, "עד שיסולקו כל המכשולים".



הוועדה ממליצה שהממשלה תציב יעדים בתחום התעסוקה ובתחום צמצום מימדי העוני, כפי שהיא מציבה בתחום האינפלציה והגירעון בתקציב. היעדים אותם היא מציעה: תוספת של 30 אלף עובדים למעגל בתעסוקה מדי שנה ב-10 השנים הקרובות, מעבר לגידול הטבעי בתעסוקה והגדלת התוצר הלאומי ב-1.5%.



כדי לצמצם את היקפי העוני, הוועדה מציעה להגיע להגדלת ההכנסה הריאלית נטו למשפחות המצויות בחמישון התחתון עד שנת 2020 בשיעור של 2% בשנה. כלומר, תוספת בסך כ-1,000 שקל בחודש, שהם כשליש מההכנסה הקיימת. שתי ההמלצות בנוגע להגברת התעסוקה וצמצום העוני מבוססים על השוואת שיעורי התעסוקה בישראל לאלה שבמדינות ה-oecd, הארגון אליו צפויה ישראל בקיץ הקרוב.



כדי להגביר את השתלבותן של האוכלוסייה החרדית והערבית בשוק העבודה הישראלי, מוצע לקבוע יעד משנה, ששני מגזרים אלה יהוו 40% מהתוספת המתוכננת של עובדים למעגל התעסוקה. מגזר האוכלוסיות המוגבלות פיסית ונפשית יתרום 10% מתוספת העובדים ו-40% הנותרים יגיעו ממגזרי החברה האחרים, כגון אנשי הקבע הפורשים לפנסיה תקציבית.



פרופ' אקשטיין אמר שיישום המלצות אלה בעניין התעסוקה ומימדי העוני, יביא להעלאת רמת החיים של מגוון קבוצות באוכלוסייה בישראל, "כך שפירות הצמיחה יתחלקו בין כלל העובדים במשק".



בוועדת אקשטיין חברים ראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל (ממלא מקום היו"ר), מנכ"ל הביטוח הלאומי אסתר דומיניסיני, מנכ"ל התמ"ת שרון קדמי, מנכ"ל האוצר חיים שני, הממונה על התקציבים באוצר אודי ניסן, נציג משרד המשפטים עו"ד שי סומך, מנכ"ל שירות התעסוקה יוסי פרחי, יו"ר אגף הפנסיה בהסתדרות זאב חושינסקי, יו"ר הסתדרות עובדי המדינה אריאל יעקובי, נשיא התעשיינים שרגא ברוש, התעשיין ישראל מקוב, פרופ' גיא מונדלק, מנכ"ל תב"ת פרופ יוסף תמיר, ראש המרכז היהודי- עברי ד'ר פייסל עזאייזה, פרופ' ג'וני גל וד"ר אנליה שלוסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully