וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יטפל בניגודי העניינים בקרנות הנאמנות?

שרון שפורר

3.3.2010 / 15:20

יו"ר רשות ני"ע הציג תוכנית המבטיחה סדרה של הגבלות על שוק ההון המקומי. לדעתה של שרון שפורר, בתוכנית נעדר הטיפול בפוטנציאל לכמה מניגודי העניינים הקיימים בבתי ההשקעות

התוכנית ל-2010 שהציג שלשום יו"ר רשות ניירות ערך, זוהר גושן, מבטיחה סדרה של הגבלות חדשות על שוק ההון המקומי. ההגבלות כוללות בדיקה מעמיקה יותר של הערכות שווי, חקיקת חוק מתווכים פיננסיים, פיקוח מוגבר על עסקות בעלי שליטה, וכמו כן קיימת הצעת חוק להגברת חובות הנאמנים באג"ח.

ואולם בתוכנית לשנה הקרובה נעדר הטיפול בפוטנציאל לכמה מניגודי העניינים הגדולים הקיימים בבתי ההשקעות. אחד מניגודי העניינים נוצר כשגוף אחד של בית השקעות משקיע במוצר של גוף אחר באותו בית השקעות. כך, למשל, קורה בלא מעט בתי השקעות, כשקרנות הנאמנות של בית השקעות מסוים משקיעות בתעודות הסל של אותו בית השקעות.

הפיקוח על שוק ההון והביטוח כבר התקין תקנות שלפיהן אסור לקופות גמל להחזיק בתעודות סל או בקרנות נאמנות של אותו גוף מנהל. ואולם ברשות ניירות ערך לא התקינו כל תקנה כזו בנוגע לאחזקות השונות של קרנות הנאמנות.

אחזקות נמוכות בדש

מנתוני חברת פרדיקטה לתחילת דצמבר 2009, עולה כי בכמה מבתי ההשקעות שיעור ההשקעה של קרנות הנאמנות בתעודות סל של הבית - מתוך כלל השקעתם בתעודות סל - גבוה מאוד. כך, למשל, קרנות הנאמנות של אקסלנס מחזיקות בתעודות סל על מדדי מניות בהיקף של 43.5 מיליון שקל - מתוך סכום זה 79% מוחזקים בתעודות סל מנייתיות של קסם, הנמצאת בשליטת אקסלנס; שיעור האחזקה של קרנות הנאמנות בתעודות הסל האג"חיות של קסם קצת יותר נמוך, אבל עדיין מהווה את הרוב - 53%.

בכלל פיננסים המצב דומה. קרנות הנאמנות של כלל פיננסים מחזיקות בתעודות סל מנייתיות בהיקף של כ-184 מיליון שקל, כש-64% מסכום זה מוחזקים בתעודות הסל המנייתיות של מבט, שבשליטת כלל פיננסים; שיעור האחזקה בתעודות האג"חיות של מבט מגיע ל-68%. בקרנות הנאמנות של פסגות 54.7% מתעודות הסל המנייתיות ו-50% מהתעודות האג"חיות הן תעודות של חברת תאלי, מנפיקת תעודות הסל של פסגות.

בדש המצב שונה. שיעורי האחזקה של קרנות הנאמנות בתעודות אינדקס, שבה דש מחזיקה ב-49%, נמוכים ביחס למתחרות, אבל עדיין קיימים: 5.16% מהאחזקות של קרנות הנאמנות בתעודות סל מנייתיות ו-5.6% מהאחזקות בתעודות סל של אג"ח הם בתעודות הסל של אינדקס.

בבתי ההשקעות יכולים לומר להגנתם כי תעודות הסל הן מוצר ללא הבדלים מהותיים הן בביצועים והן בדמי הניהול. זה אמנם נכון לגבי תעודות רבות, אבל לא לגבי כולן. כמו כן יכולים לטעון בבתי ההשקעות כי הסכומים שהם משקיעים בתעודות הסל של אותו בית השקעות, זניחים ביחס להיקף הכספים המנוהל בקרנות הנאמנות.

ובכל זאת, ההשקעות הצולבות יכולות לגרום למצב שבו מנהלי קרנות הנאמנות לא יקפידו על הציטוטים (המחירים שמציעים להם חברות תעודות הסל השונות) בבואם לרכוש את התעודות, מכיוון שהמנהלים יודעים כי הם רוכשים את מרבית התעודות ממנפיקת תעודות הסל של הבית, והכסף חוזר אליהם. קיים כאן מצב של פוטנציאל לניגוד עניינים - ולא בכדי הפיקוח על שוק ההון והביטוח טיפל בבעיה זו ואסר על קופות הגמל להשקיע במוצר של אותו בית השקעות.

"מדובר בסכומים זניחים"

מכלל פיננסים נמסר בתגובה: "סך היקף ההשקעה של חברת הקרנות של כלל פיננסים בתעודת סל של כל המנפיקים מהווה פחות מ-2.5% מנכסיה, וסך ההשקעה שלה בתעודות סל שהנפיקה מבט מהווה פחות מ-1.5% מנכסיה. בנוסף, יצוין כי כשליש מתעודות הסל שנרכשו ממבט הינן ב-0% דמי ניהול, ובכל יתר המקרים החברה שילמה דמי ניהול ועמלות הנמוכים מאלה הנגבים בתעודות סל שהנפיקו יתר המתחרים של מבט.

"יצוין כי מקום בו מנהל הקרן מחליט לרכוש תעודות סל של מבט, הדבר נעשה על ידי נוהל מיוחד שאישר דירקטוריון החברה והנאמנים לקרנות הנאמנות, והכל בהתאם לדרישות רשות ניירות ערך בעניין. בהינתן שהמאפיינים הכלכליים של תעודת הסל של מבט עדיפים על פני מתחרותיה, בוודאי מעדיף מנהל הקרן להשקיע במבט המנוהלת בהתאם למדיניות ניהול הסיכונים האיכותית של הקבוצה".

מפסגות נמסר בתגובה: "קרנות הנאמנות של פסגות רוכשות תעודות סל בין אם של החברה ובין אם של חברות אחרות לאחר בדיקת העלויות, כך שאלה יהיו המשתלמות ביותר עבור הלקוחות".

מאקסלנס נמסר בתגובה: "חברת הקרנות בוחנת את ההחלטה לרכוש תעודת סל על פי הפרמטרים הבאים: דמי ניהול, ציטוטים וסחירות תעודת הסל - כל זאת מתוך מטרה לשפר את ביצועי הקרן. קסם כחברה הגדולה ביותר בשוק תעודות הסל עונה ברוב המקרים על הפרמטרים הללו. האחזקות בתעודות הסל נבחנות מעת לעת על ידי דירקטוריון הקרן".

מדש לא נמסרה בתגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully