וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק פתרון יצירתי יעצב משק יעיל

אורית נוקד

8.3.2010 / 20:00

נתניהו שוקל להטיל מע"מ בשיעור של 1% על הפירות והירקות. ח"כ אורית נוקד גורסת כי גבייה לא שרירותית מחייבת השקעה ובניית מנגנון מתאים, על מנת לעצב משק וחברה יעילים

ב-17 בפברואר חשף TheMarker כי ראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל להטיל מע"מ בשיעור של 1% על הפירות והירקות.

הכנסת מוצרים נוספים בשערי המע"מ והחלת מיסוי מדורג או חלקי מהווה חלק מסוגיה רחבה ומשמעותית הרבה יותר. קביעת שיעור המע"מ אינה גזירת גורל ואינה תורת משה מסיני. הרבה פחות מכך. זהו מס רגרסיבי שמיטיב עם העשיר ומכביד על העני. בעלי ההכנסות הנמוכות שנאלצים להקצות את רובו המכריע של שכרם לצריכה חשים מס זה באופן משמעותי יותר. לעומתם, אנשים עמידים יותר, בעלי הכנסה פנויה בשיעור כזה או אחר, סופגים מס זה באופן חלקי יותר.

מעבר לכך, המע"מ אינו רק עוד מס. המע"מ הוא מכשיר המצוי בידי המדינה ומשמש אותה לעיצוב הכלכלה, המשק ולא פחות מכך - החברה. כלכלה מודרנית וחזקה יכולה וצריכה להשתמש בכלי זה בגמישות וביצירתיות תוך תעדוף התחומים אשר יש לעודד ולחזק.

בתקופה שבה מגבירה הממשלה את מאמצי ההצטרפות למועדון מדינות OECD, שווה ללמוד ולאמץ עקרונות מודרניים גם לגבי גביית המע"מ.

כבר לפני כמה שנים הגדיר האיחוד האירופי רשימה של מוצרים שלגביהם רשאיות המדינות להטיל מע"מ מופחת, בשיעור של 5%. בין היתר, נמצאים ברשימה מוצרי מזון בסיסיים (חלב, לחם וביצים), ספרים ועיתונים, תרופות ותחבורה. ואכן, ברוב מדינות האיחוד האירופי קיים מע"מ מופחת על מוצרים אלה, וברובן אף נקבעו שלוש מדרגות לשיעורי המע"מ - מע"מ סטנדרטי, מע"מ מופחת ומע"מ מופחת מאוד.

בשנים האחרונות הנחתי על שולחן הכנסת כמה הצעות חוק הקובעות שיעור מע"מ מופחת על מוצרים שונים, במטרה לקדם מטרות חברתיות שונות. הצעות החוק נדחו בסופו של דבר על ידי משרד האוצר. המכנה המשותף להצעות היה אימוץ העיקרון הבסיסי שלפיו אפשר וצריך להתאים את שיעור המס למדיניות הממשלה ולסדר העדיפויות שלה בתחומים השונים.

נכון, גבייה לא שרירותית מחייבת השקעה ובניית מנגנון מתאים. ואולם רק פתרונות יצירתיים, מתמרצים ומתחשבים יוכלו לעצב חברה ומשק יעילים וטובים, ולא פחות מכך - בעלי ערך מוסף.

הכותבת היא חברת כנסת מטעם מפלגת העבודה וסגנית שר התמ"ת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully