וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק המדינה תקבע מי יהיה עורך דין

רונית תירוש

9.3.2010 / 8:15

ח"כ רונית תירוש טוענת כי תוכניתו של יו"ר לשכת עורכי הדין רק מצטיירת כמאבק על רמה וקריטריונים, אך בפועל, זהו מאבק של המרכז השבע נגד הפריפריה

באחרונה פורסם כי שר המשפטים יעקב נאמן עלול ליישם את תוכניתה הפוגענית של לשכת עורכי הדין בראשות יורי גיא-רון: לצמצם את התחרות בתחום עריכת הדין.

לכאורה, ניתן היה לצייר את מאבקו של גיא-רון כמאבק על רמה וקריטריונים, אך בפועל מדובר על מאבק שונה לגמרי. המאבק הוא ניסיון להחזיר לאחור, או לפחות לצמצם, את הישגי המהפכה האקדמית שחלה לפני כ-15 שנה. אז הוחלט כי אין כל סיבה שמקצוע מבוקש כדוגמת עריכת דין יישאר נחלתם של מעטים בלבד, אלה שהצליחו במאמץ רב להיכנס בשערי הפקולטות למשפטים באוניברסיטאות. הנחת המוצא היתה שאחת הדרכים ליצור מוביליות חברתית ושוויון הזדמנויות היא באמצעות הסרתם של חסמים המונעים מצעירים רבים לרכוש לעצמם את האפשרות ללמוד מקצועות שיכולים להקנות הכנסה גבוהה.

הרפורמה נתנה אפשרות לכל אדם הנזקק לייעוץ משפטי את היכולת לקבל ייעוץ במחיר הוגן. כניסתם של עורכי דין רבים למקצוע היישר מהמכללות נתנה, לראשונה, לכל אזרח את האפשרות לקבל ייעוץ משפטי במחיר השווה לכל כיס.

תהליכים אלה היו לרועץ מבחינתו של יו"ר לשכת עורכי הדין, שהחליט לשמור מכל משמר על הלשכה כאילו היתה אחוזתו הפרטית ולא לאפשר עוד כניסה אליה. הוא אינו מעוניין במתחרים טובים יותר, הוא פשוט רוצה פחות עורכי דין בשוק ופחות תחרות. בפועל, גיא-רון נאבק בשם המרכז השבע באותם סטודנטים-מתמחים, שרובם הגדול משתייכים לפריפריה, ומנסים בכל כוחם לשנות את גורלם ולהיכנס לתוך הזרם המרכזי של החברה הישראלית.

זה בדיוק המקום שבו חייב לפעול שר המשפטים. אם הוא באמת רוצה להטביע את חותמו על החברה הישראלית, אסור לו לחבור ליו"ר לשכת עורכי הדין במטרה ליישם רפורמה פוגענית. נאמן צריך לא רק להודיע כי יסרב להחזיר את מקצוע המשפטים לאחור, אלא להבהיר כי לשכת עורכי הדין חדלה מלהיות גוף השומר על איכות המקצוע, אלא גוף עתיר אינטרסים - ולכן יש להוציא מידיה את הסמכתם של עורכי הדין בישראל ולהעבירה ישירות לאחריות משרד המשפטים ומדינת ישראל. משרד המשפטים צריך להיות אחראי על ההסמכה, כפי שמשרד האוצר אחראי להסמכת סוכני ביטוח. כך נעשה בכל מדינה מערבית מתוקנת ואין סיבה שישראל לא תעתיק את המודל הזה.

הכותבת היא חברת כנסת מטעם קדימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully