וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורוביץ יכול להחלים בשקט

מתי אלפר

9.3.2010 / 17:44

פיליפ פרוסט, יו"ר טבע החדש שהחליף את אלי הורביץ החולה מתמצא היטב בעסקי החברה. מתי אלפר מקווה שרוח הצוות הישראלית הייחודית תמשיך כרגיל בספינת הדגל

טבע הודיעה הערב על מינויו של פיליפ פרוסט (73) לתפקיד יו"ר הדירקטוריון במקומו של אלי הורביץ החולה. חששות רבים ליוו את מינוי פרוסט בשל פרסומים שבכוונתו להעתיק את מטה הנהלת טבע לארה"ב בה הוא מתגורר. פרוסט הזדרז מייד עם מינויו להכחיש את הפרסומים ובכך להרגיע מעט את עובדי טבע והמשקיעים במניותיה. יצוין שבשני ימי המסחר האחרונים מניות טבע ירדו על רקע חוסר הוודאות בעניין מינוי היו"ר.

פרוסט נכנס לנעליו הגדולות של אלי הורביץ המנכ"ל והיו"ר האגדי של טבע. הורביץ אסף וחיבר מספר חברות ישראליות לאחת, רכש חברות רבות בצפון אמריקה, הביא את טבע למעמד של חברת התרופות הגנריות הגדולה בעולם. תשע שנים כיהן הורביץ כיו"ר ועשרות שנים כמנכ"ל. טבע בעיני רבים היא התגשמות ניהול גלובלי מקצועי מהולל שעליו ניצח אלי הורביץ תוך עבודת צוות מיוחדת. סוג של גאווה וחוצפה ישראלית על הפיכת טבע לחברה גלובלית מוליכה ומפוארת.

יזם בנשמתו

במהלך השנים עם רכישת לימון, סיקור, באר ואיווקס גילתה טבע יכולות מיזוג ומימון יוצאות דופן בניצוחם של הורביץ ודן זיסקינד. כל חברה שנרכשה השלימה סל מוצרים חדש לטבע והכניסה אותה לתחומי פעילות חדשים ורווחיים במהירות יוצאת דופן תוך גיוס הון מהיר בשווקים ובמערכת הבנקאית. טבע ידעה להפוך את מנייתה למטבע תמורתו כל חברה שנרכשה קיבלה מניות בטבע ובעצם קיבלה מזומן. לאורך שנים רבות ההשקעה במניות טבע הוכחה במוצלחת.

פיליפ פרוסט עצמו מחזיק כ – 1.6% ממניות טבע אותם קיבל בזמנו ממכירת איווקס שהייתה בשליטתו לטבע. פרוסט מחזיק בנתח ממניות פרוליטקס ופרולור והוא יזם בנשמתו בתחום התרופות והביומד. כדאי לציין שכ – 93% ממניות טבע נמצאות בידי הציבור הרחב בארה"ב ובישראל בשתי הזירות בהם טבע נסחרת – וול סטריט ות"א. (מניית ארביטראז' – דו צדדית) הציבור הרחב מורכב גם מגופים מוסדיים רבים אך מירב ההחזקות הוא של משקיעים פרטיים ברחבי העולם. "מניית העם" נהגו לכנות את טבע בשווקים שכן בכל תיק השקעות ראוי נתין היה למצוא אותה.

מחליף ראוי?

מבחינת הידע העסקי וההבנה הרפואית פיליפ פרוסט הוא המחליף האופטימלי להורביץ. כניסתו לתפקיד היו"ר תוריד את ענן אי הוודאות שאפף את טבע בשבועות האחרונים. העניין היחיד שנותר בגדר תעלומה – האם רוח הצוות של טבע תישאר כבימי הורביץ. הרבה חוצפה ישראלית, נכונות לצמוח תוך שימוש בכסף גדול, מתן יד חופשית לצוות המנהל וסוג של פיקוח על מצד הדירקטוריון. שלמה ינאי מנכ"ל טבע נהנה בתקופת הורביץ מיכולת ניהול שוטפת וגיבוי עיקבי.

רבים מאמינים שטבע כענקית תרופות, כולל תרופות אתיות כקופקסון והאזילקט ולא רק גנריות בעבר, מתפקדת כבר בעבודת צוות מיוחדת ומקצועית ברוח שאלי הורביץ הנחיל לחברה. פרוסט אמור להמשיך את הרוח של הורביץ. רק שהוא איש עסקים ממולח בזכות עצמו ולדעתו יהיה משקל רב בעתיד טבע וברצונה להמשיך לצמוח ולרכוש. כמו במו"מ העכשווי לרכישת רציופרם הגרמנית.

החברה מקבלת איש מקצוע מעולה שעד כה כסגן יו"ר תפקד בצוות וסייע רבות להתפתחות העיסקית. האם כיו"ר פרוסט יתפוס עצמאות או ישנה סדרי בראשית טבע? מפלס החששות הולך ויורד מאז שהמינוי פורסם רשמית וסביר שיתפוגג בעוד מספר חודשים.

*מתי אלפר הוא כלכלן ומרצה במרכז ללימודים אקדמיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully