וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר: לא נהיה אדישים לשער החליפין

איתן אבריאל

11.3.2010 / 10:40

נגיד בנק ישראל בכנס על המערכת הפיננסית: "הכלל הפיננסי שהחליטה עליו באחרונה הממשלה, ישרת את המשק הישראלי בעתיד"

בנק ישראל מנסה להחזיר את הריבית לרמה "נורמלית", שתחזיר את האינפלציה לתחום היעד ולתמוך בהתאוששות המשק וביציבות הפיננסית תוך מעקב אחר המתרחש בעולם, ובהתחשב בהתפתחות שערי החליפין של השקל - כך אמר הבוקר נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, בכנס בנק ישראל על המערכת הפיננסית בתל אביב, בנושא: "אתגרים לעתיד". לדברי פישר, "בנק מרכזי של משק קטן ופתוח לא יכול להיות אדיש למצבו של שער החליפין". נגיד בנק ישראל העריך שעם החזרה לתנאים נורמליים, התערבות בנק ישראל בשוק המט"ח תלך ותפחת.

"נוכל להקטין באופן הדרגתי את התדירות של ההתערבויות שלנו בשוק המט"ח, אבל זה תלוי בעוד שיקולים, בריבית, ובמה שיקה במשק העולמי והישראלי", ציין פישר.

פישר התייחס בפתח דבריו לאתגרים שעומדים בפניו בפתח תקופת כהונתו השנייה. האתגר הראשון לדבריו, הוא אתגר ניהולי פנימי - הניהול של בנק ישראל והחדרת כללי ממשל תאגידי לבנק. האתגר השני הוא ניהול מדיניות מוניטרית, כאשר נקודת המוצא היא העולם נמצא בדרך החוצה מהמשבר העולמי.

"יש מדינות שמצליחות לצאת יותר טוב, כמו מדינות אסיה, סין וברזיל, ויש מדינות שמתקשות יותר כמו מה שקורה באירופה. לכאורה, בעת המשבר מדינות אירופה התמודדו יותר טוב, אולם כעת הן מתקשות", ציין פישר.

עוד הוסיף הנגיד: "צפויה ירידה ברמת החיים ביוון ובמדינות אירופה. המדיניות הפיסקלית המרחיבה שיוון נקטה בה לא נכונה ולא יכולה להימשך. על כן הצמיחה במדינות אירופה בשנים הבאות צפויה להיות מאוד נמוכה, אפילו נמוכה יותר מיפן".

לגבי ארצות הברית ציין פישר כי התרחיש הכי סביר הוא המשך הצמיחה עם בעיות סביב החזרה למדיניות פיסקלית מצמצמת, עם גירעון יותר קטן בתקציב.

ביחס לישראל ציין פישר כי "אנחנו נמצאים בתהליך של העלאה הדרגתית של הריבית וחזרה לנורמליזציה של הריבית על מנת להחזיר את האינפלציה לתחום הצפוי. מסלול הצמיחה בישראל ייקבע בהתאם לאינפלציה.

פישר הדגיש כי בפני המשק הישראלי יש אתגרים רבים: "אנחנו סומכים על ההון האנושי של המשק, וידוע לכולנו שיש לנו בעיות חמורות בחינוך ובהשכלה הגבוהה, בעיות שישי קשר בינם לבין התהליך הדמוגרפי אצלנו. צריך לשמור על ההיי-טק, אחד הנכסים המרשימים של המדינה הזו. בנוסף יש לנו בעיות תשתית: חשמל, מים ויש לנו בעיות של ביורוקרטיה ופערים חברתיים. אנחנו קרובים להצטרפות ל-OECD ומאוד מקווים להגיע לזה עד אמצע השנה. אנחנו רוצים לשמור על פתיחות של המשק. אם מנסים להגן על סקטור מסוים ולא שומרים על משק פתוח, משלמים על זה בסוף".

הנגיד התייחס גם לכך שהדיון על חוק בנק ישראל הושלם אמש בוועדת הכספים של הכנסת, ושבשבוע הבא החוק צפוי לעבור בקריאה שנייה ושלישית בכנסת ולהיכנס לתוקף. לדברי הנגיד, אחד השינויים החשובים שיביא עמו החוק הוא מתחום הממשל התאגידי, כאשר ועדה מוניטרית היא זו שתקבל החלטות העוסקות במדיניות המוניטרית, ומועצה מינהלית תהיה מופקדת על ההחלטות הניהוליות. "האתגר העומד לפני הבנק בעתיד הקרוב הוא להתחיל ליישם את החוק ולהקים את המוסדות ותהליכי העבודה הנדרשים כדי לבנות את בנק ישראל המודרני שהמשק הישראלי זקוק לו במאה ה-21".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully