וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר שילם לבנק ישראל חוב של 7.5 מיליארד ש'

מוטי בסוק

11.3.2010 / 11:09

משרד האוצר העביר אתמול 400 מיליון שקל, תשלום אחרון לחוב שנלקח מבנק ישראל לפני 25 שנה

משרד האוצר העביר אתמול 400 מיליון שקל, תשלום אחרון לחוב של 7.5 מיליארד שקל שנלקח מבנק ישראל לפני 25 שנה, במסגרת התוכנית ל"ייצוב המשק". בכך סיים את תשלום כל חובותיו מעוררי המחלוקת, והוסר עוד מכשול בדרך לקבלת חוק בנק ישראל החדש.

את המשא ומתן העיקש של האוצר מול בנק ישראל, לסיום כל נושא החובות הכספיים, ניהל החשב הכללי באוצר שוקי אורן, מול אנשי בנק ישראל. אתמול, לאחר שהאוצר העביר 400 מיליון שקל, חתמו הנגיד, סטנלי פישר ושר האוצר, יובל שטייניץ, על מסמך הקובע כי לבנק ישראל אין עוד דרישות כספיות מהאוצר.

את ההלוואה בסך 7.5 מיליארד שקל, שווי כספי היום, קיבל האוצר מבנק ישראל לפני 25 שנה, במסגרת התוכנית לייצוב המשק (סטנלי פישר היה מעורב אז בתוכנית, כנציג ממשלת ארה"ב). במסגרת חקיקת התוכנית נאסר על האוצר לקבל הלוואות חדשות מהבנק.

באוצר טענו במהלך השנים כי אינם צריכים להחזיר את הכסף, וכי מדובר בתהליך רישומי גרידא. הנגיד הקודם, דוד קליין, היה מוכן לשמוע את טענות האוצר. הנגיד הנוכחי, פישר, דחה אותן על הסף. הוא אף הרגיז מאוד את האוצר, ובמיוחד את החשכ"ל אורן, כשבשיא המשבר הכלכלי, בשנה שעברה, הקפיא 800 מיליון שקל מכספי האוצר בבנק, להמשך תשלום החוב. באוצר גם טענו כל השנים כי הריבית על החוב, חלק צמוד לסל המטבעות פלוס 8 אחוז ריבית, וחלק פריים פלוס 2%, גבוהה מאוד.

לקראת סיום הכנת הטיוטא של חוק בנק ישראל נקבע בין הבנק והאוצר כי יש לסיים את כל נושא החוב, יחד עם סיום כל המחלוקות בין שני הצדדים בנושא הנפקת מק"מים (בנק ישראל) מול הנפקת אג"חים לטווח קצר (בנק ישראל), וביחס למקרים בהם האוצר יכול להשתמש בשרותי המערכת הבנקאית המסחרית ולא בשרותי הבנק שלו, בנק ישראל. במסגרת ההתדיינות, שלוותה לא פעם במשברים ובכעסים, התברר כי יתרת חוב האוצר לבנק ישראל היא 800 מיליון שקל.

אלא שהאוצר עמד על כך כי החוב יופחת בגין הריבית הגבוהה ששילם כל השנים. בנק ישראל נענה לחלק מדרישות האוצר. בעקבות הפחתת הריבית, על רוב השנים, ובעיקר של שלוש וחצי השנים האחרונות, הופחת התשלום האחרון מ-800 ל-400 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully