וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרוץ החדש של חברות הסלולר: ספרים אלקטרוניים

מאת אמיתי זיו ומיטל רוזנבוים

17.3.2010 / 7:04

הפרויקט החדש של חברות הסלולר הגדולות הוא השקת קוראי ספרים דיגיטליים תומכי עברית. ומה עם הוצאות הספרים? הן עדיין מתלבטות אם להצטרף למהפכה

האם דפוסי קריאת הספרים של עם הספר עומדים להשתנות? בחברות הסלולר מאמינים שכן. בימים אלה שלוש חברות הסלולר הגדולות נמצאות במרוץ להשקת קוראי ספרים דיגיטליים. בדומה להחלטה של שלוש החברות לאמץ את האייפון, כך מתכננות החברות לעורר זירת תחרות חדשה בתחום הקוראים הדיגיטליים. מבדיקת themarker עולה כי סלקום, פרטנר ופלאפון צפויות לשווק בעצמן את המכשירים ולספק להם תכנים.

התוכניות של סלקום בתחום לא היו ברורות עד כה, אך ל-themarker נודע כי החברה פועלת להשקת קורא ספרים משלה, וזאת בנוסף לפרסומים בנושא שעד כה התייחסו לפרטנר ופלאפון. בסלקום החליטו שלא לגייר דגם של מכשיר קיים בשוק, אלא לאפיין מכשיר חדש באופן עצמאי. סלקום כבר הזמינה דגם כזה מחברה יצרנית באירופה, על פי אפיון שבנתה למכשיר שיתאים לעברית ולשרתי החברה.

בשלב הראשון תשווק סלקום את המוצר רק ללקוחותיה. ספר בודד (כותר) יעלה בסלקום 59 שקל. עם זאת, החברה תבנה גם תוכניות מנוי שונות שבהן המחיר יירד ל-20-25 שקל לכותר. ניתן להעריך שגם חברות הסלולר המתחרות יציעו את הספרים במחירים דומים, מטעמי תחרות.

גם פרטנר תשיק קורא ספרים דיגיטלי, והחברה נמצאת בשלבים מתקדמים של פיתוח המוצר. בחברה בחנו כמה סוגים של קוראי ספרים והחברה בחרה בקורא מתקדם בשם alex שמיוצר על ידי spring design האמריקאית. מדובר במוצר עם שני מסכים, אחד קטן וצבעוני לגלישה רגילה באינטרנט, ומסך נוסף בשחור לבן בטכנולוגיית e-ink לקריאה מבלי לעייף את העיניים. alex מצויד במערכת הפעלה אנדרואיד, ומחירו בארה"ב צפוי להיות 359 דולר.

פרטנר תשווק את קורא הספרים שלה באינטרנט ובחנויות הרשת. החברה תשווק את הכותרים עצמם לא רק לקורא הספרים, אלא גם למכשירי קצה אחרים וטלפונים סלולרים תומכים בטכנולוגיה, כמו האייפון.

פלאפון נמצאת אף היא בשלבי פיתוח מכשיר דומה. המהלך נחשב בחברה לאסטרטגי ונשמר בסודיות רבה. פלאפון בחנה עד כה שבעה דגמים שונים, בהם קורא ספרים של סוני ואת הדגם הסיני שמיובא על ידי bookware הישראלית. לפי הערכות, פלאפון תשווק יותר ממכשיר אחד בשוק הישראלי.

חברות הסלולר מתכוונות להשיק קוראים אלקטרוניים שמגיעים עם קישוריות רשתות סלולריות (3g) ויצוידו בכרטיס sim. מלבדן, יבואנית מוצרי הצריכה האלקטרוניים ניופאן הודיעה בשבוע שעבר שהיא מתכוונת לשווק קורא ספרים משלה באמצעות רשת סטימצקי, והוא יעבוד בשלב הראשון על רשתות wifi בלבד. ניופאן גם נמצאת במגעים לשיווק המכשיר שלה גם באמצעות חברות התקשורת, אך טרם נחתמה עסקה בנושא. באשר למועד ההשקה של המוצרים, ההערכה היא שלפחות חלק מהחברות ירצו להשיק את קורא הספרים שלהן בסמוך לשבוע הספר שיתקיים בתחילת יוני.

המכשירים בדרך. הספרים? נושא מעט יותר בעייתי

בישראל נמכרים בשנה כ-40 מיליון ספרים. בניכוי הכנסות מספרי לימוד וקודש, שאינם רלוונטיים עדיין לעידן הדיגיטלי, השוק מוערך בכ-1.5 מיליארד שקל. לחברות הסלולר ברור שהסוד להצלחה הוא קטלוג גדול של ספרים ביום ההשקה. ניופאן טוענת שביום ההשקה של המכשיר שלה יהיו כבר מאות ספרים מוכנים לקורא הספרים.

הוצאות הספרים לא יפנו למודל של בלעדיות - כל הוצאת ספרים שתעביר כותרים לפורמט דיגיטלי תשאף למכור את התכנים בכל הפלטפורמות.

בהוצאות הספרים מתלבטים אם להצטרף למהפכה הדיגיטלית. בהוצאת מפה, למשל, החליטו בשעה זו שלא לעלות על העגלה. אך הוצאות אחרות כבר נערכו להעביר כותרים לפורמט דיגיטלי. עם הוצאות הספרים שהצטרפו למיזם של ניופאן נמנות כתר, עם עובד, ידיעות ספרים, אחוזת בית וקשת (ספריו של רם אורן).

ספי בר, סמנכ"ל השיווק של כנרת-זמורה-ביתן, מאמין שהחדירה של הספרים תהיה אטית. "אני חושב שהספרים הדיגיטליים יגיעו לאחוזי חדירה שבין כמה אחוזים בודדים עד ל-20%-30%. מהניסיון שלי בעולם הסטארט-אפים, לוקח זמן לטכנולוגיות להבשיל. עוד לא קיבלנו החלטה בנושא, היות שהמודלים הכלכליים עוד לא סגורים, ולא ברור עדיין איך יתוגמלו הסופר והמו"ל. יש גם סוגיות של הגנה על קבצים שמטרידות אותנו. מבחינה טכנולוגית אנחנו ערוכים להמיר בקלות ספרים לפורמט דיגיטלי".



סוגיה שטרם הובררה היא האם לדגמים השונים של קוראי הספרים ניתן יהיה לרכוש ספרים מכל חנות מקוונת, או שמא החברות יפעלו במודלים סגורים, וכל חברה תמכור ספרים רק בעבור הדגם שלה. כאן יש אולי מקום לרגולטור לפעול ולהבטיח פתיחות בשוק הספרים הדיגיטליים, עוד לפני השקת המיזמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully