וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבחן של קבוצות הרכישה עוד לא התרחש

אריק מירובסקי

17.3.2010 / 11:00

מארגני קבוצות הרכישה נוהגים להשמיע פזמון חוזר: "עד עכשיו רק קבלנים פשטו את הרגל, אך אף קבוצת רכישה לא קרסה". אריק מירובסקי טוען כי לא לעולם חוסן

מארגני קבוצות הרכישה נוהגים להשמיע פזמון חוזר: "עד עכשיו רק קבלנים פשטו את הרגל, אך אף קבוצת רכישה לא קרסה". עם הקלף המנצח הזה הם מנסים לשכנע שהשתתפות בקבוצת רכישה בטוחה הרבה יותר מרכישת דירה מקבלן. ואולם הקלף הזה אינו לא רלוונטי.

קבוצות רכישה לא קרסו, והסיכוי שיקרסו בעתיד אינו גדול מאוד. גם אם מישהו מהקבוצה ייקלע למצוקה כלכלית ולא יוכל להשלים את התקציב שיידרש להקמת הדירה, אפשר יהיה למצוא מישהו במקומו. כך אירע בעבר, ומן הסתם גם בעתיד.

קשה לדמיין מצב שבו הקבוצה מגיעה לחדלות פירעון. אחד התסריטים הגרועים ביותר בקבוצות רכישה הוא זה שבו חברי הקבוצה מגיעים למסקנה שהם יפסידו מהקמת הפרויקט שאותו יזמו, ושיש צורך "לחתוך הפסדים" - ולנסות למכור אותו לצד שלישי.

ובכל זאת, בקבוצות הרכישה יש סכנות אחרות לגמרי, שאותן המארגנים מצניעים. מדובר בעיקר בחיכוכים בין החברים לבין עצמם או בינם לבין מארגני הקבוצה, שעלולים לעכב מאוד את הקמת הפרויקט ואף להפגיש את כולם בבית המשפט. במקרה זה, הליכים משפטיים יגזלו מהם משאבים כספיים גדולים. אפשרות אחרת היא התנהלות לא מקצועית מול הוועדות, הקבלנים, המתכננים וספקי השירותים שמסביב, שעלולה אף היא לתרום לגידול בעלויות הדירות ולעיכובים בהקמתן.

מהשטח נשמעים בזמן האחרון סיפורים על קבוצות שנקלעו לבעיות. כך, בקבוצת רכישה מסוימת, שנוסדה לפני כשנתיים וחצי, הרוחות לוהטות. חברי הקבוצה גילו לאכזבתם כי הקמת הפרויקט מתמהמהת, מחירי הדירות יעלו ב-30% ואולי אף ביותר, ויש להם טענות כלפי מארגן הקבוצה והקבלן המבצע. עם זאת, רובם אינם ששים לשוחח עם העיתונאים.

"למרות הכל, מחירי הדירות נמצאים בעלייה, ואנו מפיקים מכך רווחים", מסביר אחד החברים את שתיקתו. מסקנתו היא כי "קבוצת רכישה טובה כשהשוק עולה". ומה יקרה כשיירד? לא בטוח שהאיש יבליג על מחדלים של הקבוצה שלו בקלות שכזו. עורכי דין ושמאים שעוקבים אחר ענף קבוצות הרכישה סבורים שכשהמחירים יירדו, חברי קבוצות הרכישה יגלו סימני עצבנות.

המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, מודע לאפשרות הזו. גם אם הוא שולל את קיומה של בועה בשוק הנדל"ן, הנתונים שבחר להציג בפני ועדת הכלכלה מראים שהוא חושש שעליות המחירים של התקופה האחרונה היו לא מוצדקות, ושקיימת אפשרות ריאלית מאוד לסיום החגיגות בשוק ולירידות מחירים.

כשהחשש יתגשם - יהיה זה המבחן האמיתי של קבוצות הרכישה. אז יתברר מי הכין את הקבוצה שלו לחורף, ומנגד מי בנה על זה שהמחירים יעלו כל הזמן ושהפרויקט יהיה רווחי בכל מצב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully