וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנקים באירלנד נערכים לגיוס הון בסך 43 מיליארד דולר כדי להימנע מהלאמה

סוכנויות הידיעות

31.3.2010 / 11:37

לבנקים ניתנה שהות של 30 ימים לגייס את ההון הדרוש; הממשל עשוי להלאים בנקים שלא יעמדו בדרישות



הבנקים באירלנד מתחילים להיערך לגיוס הון, על מנת לעמוד בדרישות ההון החדשות של הממשל ולהימנע מהלאמה. לדברי הממשל האירי, הבנקים זקוקים לגיוס הון בסך 43 מיליארד דולר, בעקבות החלטות חסרות אחריות במתן הלוואות, אשר הובילו את מערכת הבנקאות במדינה אל סף קריסה.



הבנק המרכזי של אירלנד קבע דרישות הלימות הון חדשות עבור הבנקים הגדולים במדינה, והעניק להם 30 יום לדווח כיצד בכוונתם לגייס את ההון הדרוש. "המצב גרוע מחששותינו הרעים ביותר", אמר שר האוצר בריאן לניהן, בפרלמנט באירלנד. "מגזר הבנקאות האירי קיבל החלטות הלוואה מזעזעות, שיעלו למשלם המסים ביוקר בשנים הקרובות", הוסיף.



הבנק המרכזי קבע כי על הבנקים להחזיק ביחס הון ראשוני של 8% עד סוף השנה. יחס ההון הראשוני הוא היחס בין ההון העצמי לבין סך נכסי החברה. כך לדוגמא, לאלייד אייריש בנקס, היה יחס הון ראשוני של 5% בסוף 2009, ואילו יחס ההון הראשוני של בנק אוף אירלנד היה 6.6% נכון ל-30 בספטמבר.



דרישות ההון הוכרזו לאחר שתכנית nama, הקמה של "הבנק הרע" הממשלתי על מנת לרכוש חובות גרועים מהבנקים. nama הודיע כי בשלב הראשון, ירכוש חובות גרועים בסך 16 מיליארד יורו בהנחה ממוצעת של 47%. תכנית nama נועדה לנקות את הבנקים מההלוואות הרעילות - מורשת של צניחת שוק הנדל"ן והמיתון העמוק ביותר במדינה אי פעם. בסך הכל, אמורה התכנית לרכוש ניירות ערך בשווי 81 מיליארד יורו - כמחצית מהיקף הכלכלה האירית. nama רוכש את ההלוואות בהנחה (דיסקאונט) מהשווי המאזני שלהן, הנחה שתירשם כהפסד במאזני הבנקים.



הממשל הורה לאלייד אייריש בנקס לגייס 7.4 מיליארד יורו, על מנת לעמוד בדרישות ההון החדשות. בנק אוף אירלנד יזדקק ל-2.66 מיליארד יורו. אנגלו אייריש בנק, הנמצא בבעלות ממשלתית מאז הולאם בשנה שעברה, עשוי להזדקק ל-18.3 מיליארד יורו. חברת המשכנתאות אייריש ניישונווייד תזדקק ל-2.6 מיליארד יורו, וחברת המשכנתאות ebs תזדקק ל-875 מיליארד יורו.



אלייד אייריש בנקס הודיע כי בכוונתו למכור אחזקותיו בבנקים בארה"ב ובפולין, ובאופן זה לגייס חלק ניכר מההון הדרוש לו. לכך הוא מתכוון להוסיף הנפקת מניות. שר האוצר האירי בראיין לניהן אמר, כי במקרה שאלייד אייריש לא יצליח לגייס את ההון הדרוש לו באופן פרטי, הממשל יזרים לו הון נוסף. "בהחלט יתכן כי לממשל יהיה נתח שליטה" בבנק, שהיה בעבר החברה הגדולה באירלנד, במונחי שווי שוק, אמר לניהן.



בנק אוף אירלנד הודיע כי הוא נמצא במגעים עם בנקים אחרים, על מנת להגדיל את שיעור ההון שהוא מסוגל לגייס ממשקיעים לא ממשלתיים. לניהן אמר כי בכוונת הממשל להמיר את מניות הבכורה שלו בנק אוף אירלנד למניות רגילות.



בנפרד, דיווח בנק אוף אירלנד היום על הפסד נקי בסך 1.46 מיליארד יורו ב-9 החודשים שהסתיימו בדצמבר 2009. בשנת הכספים שהסתיימה במארס 2009, רשם בנק אוף אירלנד רווח בסך 18 מיליון יורו. שנת הכספים האחרונה היתה מקוצרת, שכן הבנק שינה את מועד שנת הכספים על מנת שתהיה חופפת לשנה הלועזית.



ריצ'י בושר מנכ"ל בנק אוף אירלנד, אמר כי להערכתו מרבית ההפסדים בגין ירידת ערך נכסים יצטמצמו לאחר מכירת ההלוואות הגרועות ל-nama. בנק אוף אירלנד ימכור נכסים ל-nama בהנחה קטנה יחסית לבנקים אחרים (35%) ויקבל תמורתם 1.93 מיליארד יורו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully