וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש עבודה - אין הצלחה

נתן שבע

1.4.2010 / 11:50

נתן שבע זוכר כיצד לפני שלוש שנים גייס ויצמן שירי 70 מיליון שקל מהציבור. את הכסף הוא היה אמור לקחת לסיבוב השקעות במזרח אירופה - סיבוב שהסתיים עם הערת "עסק חי"

שלוש שנים עברו מאז גייס ויצמן שירי 70 מיליון שקל מהציבור בימים העליזים של 2007 באמצעות תשואה 10. את הכסף הוא היה אמור לקחת לסיבוב השקעות במזרח אירופה ובעיקר ברומניה - סיבוב שהסתיים השבוע עם הערת "עסק חי" לדו"חות הכספיים של 2009.

הסיפור של שירי הוא רק דוגמה לכל אלה שקרסו במשבר האחרון, אבל הוא יכול לשמש תזכורת למה שעשוי לקרות גם לחלק מהיזמים שיגיעו לבורסה בסיבוב הנוכחי. רגע לפני שהיזמים כיום, והנכשלים בעתיד, מגיעים בגל ההנפקות הנוכחי, עימתנו את הצהרותיו של שירי כפי שאמר אותן בראיון שפורסם ב-TheMarker ב-29 ביולי 2007, לעומת מצבו כיום כפי שמשתקף בדו"חות הכספיים.

שירי ב-2007: "בתוך כמה שנים נהיה חברה עם הכנסות של עשרות מיליוני דולרים בשנה" - ב-2009 הסתכמו הכנסות החברה ב-1.1 מיליון שקל, מרביתן מנכסים בישראל שנמכרו בשנתיים האחרונות. לחברה גירעון עצמי של 19 מיליון שקל, לאחר שהפסידה 33 מיליון שקל והיא ייצרה תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת של 10 מיליון שקל.

שירי ב-2007: "אני מכיר אנשים רבים ברומניה ופעלתי שם בעבר בתור יזם. הקונצפט הוא אותו קונצפט. מה שהצלחתי לעשות בישראל אני אצליח לעשות גם שם" - שלוש שנים אחרי רכישת קרקעות ברומניה המיועדות לבנייה, החברה עדיין לא החלה בבנייה בשל המשבר העולמי וגם על רקע קשיי מימון. ויצמן למד בדרך הקשה ששום קשרים לא יכולים לעזור לך כשהמצב הכלכלי רע.

שירי ב-2007: "עם כל הצניעות, יש לי מעט יותר ניסיון מלבייב ופישמן. אני שאפתי הרבה את ריח הצמנט" - שלוש שנים אחרי, שירי ודאי לא העלה על דעתו שחוסר הניסיון של לבייב יוביל אותו בסופו של דבר להסדר אג"ח עם המשקיעים. את ריח הצמנט ברומניה שירי עדיין לא הריח, משום שמערבלי הבטון עדיין לא החלו לפעול שם.

שירי ב-2007: "אנו מתכוונים להזרים הון לחברה או נכסים נוספים, וכן לגייס עוד אג"ח בתקופה הקרובה כדי לממן עסקות נוספות" - בשנתיים האחרונות עסקה החברה בעיקר במימוש נכסים שאותם הכניסו בעלי השליטה בחברה, ויצמן ויונה שמש, בשנים שעברו כחלק מההשתלטות עליה. ומה לגבי גיוסים? ב-2009 גייסה החברה אג"ח ב-10 מיליון שקל. הפעם זה היה קשה יותר. התשואה האפקטיבית היתה גבוהה מאוד - 36%-46%.

שירי ב-2007: "אין לנו עלויות של מטה רחב, אני לא לוקח שכר מהחברה למעט מימון ההוצאות" - ההצהרה לא החזיקה יותר מדי מעמד. ב-2008 כבר תפרו לשירי שכר של 60 אלף שקל בחודש ורכב, כך שעלות שכרו בשנתיים האחרונות הסתכמה ב-1.6 מיליון שקל.

לפי דו"חות החברה ל-2009, תשואה 10 הפסידה בסך הכל 43.6 מיליון שקל בשנתיים האחרונות ונוצר לה גירעון של 19 מיליון שקל בהון העצמי. בעקבות מצבה הדביקו לה רואי החשבון אזהרת "עסק חי". לחברה בסך הכל כ-1.1 מיליון שקל בקופה. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת היה שלילי והסתכם ב-10.1 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully