וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשחות בבריכה של ורסאצ'ה

מאת אורן מג'ר

8.4.2010 / 9:10

אדריכלי הנוף מגלים את האופנות, החידושים והאתגרים הגדולים שמציגים בעלי ההון - דווקא מחוץ לבית



עץ ב-100 אלף שקל





החברה דדי גולן אדריכלות נוף. גולן פעיל בתחום זה 20 שנה. החברה פועלת מרעננה ומונה שלושה עובדים קבועים.



סגנון "אנחנו בונים קונטקסט שמתאים לסביבה. יש למשל גנים בנחלות במושבים. בדרך כלל זה בית עם חמישה דונמים שצמודים אליו ועוד עשרה שהם בוסתן או חורש ים תיכוני. לאחר סיום הפרויקט אני מלווה אותו שנה-שנתיים עד שאני מוודא את הבנת הנקרא של הגנן. בכלל, אני מתכנן דברים שלא זקוקים לתחזוקה מרובה, כי אני לא סומך על אף אחד. הבסיס פשוט מאוד כדי שגם אם יהיה מוזנח, זה ייראה טוב".



"עצי זית הם הכי יקרים" "יש אנשים שמשקיעים המון כסף בגנים של 200 מטר, מתוך שטח של דונם או דונם וחצי. העלות מתחילה ב-400 שקל למ"ר פיתוח, כולל תאורה וצמחייה, לא כולל דברים יוצאי דופן כמו פסלים או עצים: אני מסתובב בגנים של יישובים ותיקים ומציע לתושבים המבוגרים לקנות עצים בני 50 שנה שעלותם מגיעה ל-50-100 אלף שקל. עצי זית בני מאות שנים הם המוצר הכי יקר שקיים בשוק".



"חבר מביא חבר" "היה לי גן יפה בבית ועזרתי לחבר לבנות את הגינה שלו. ופתאום חבר מביא חבר. אחרי זה כתבו עלי בכמה עיתונים והתמלאתי עבודה, לקחתי עובדים ומאז אני בתחום. עובד עם הרבה אינטואיציה, וההשראה מגיעה מהטבע".



"בית על עץ עם מרבץ כריות" "יש אנשים שהם פריקים של מים. לקוח אחד קנה שמונה דונם בשדה ורבורג ובנה בתים לו ולשלושת ילדיו. מסביב הקמנו מערך של בריכות נוי שמשלבות בריכת שחייה. לכל אחד מהבתים יש בריכת נוי ונחל שמלווה שביל דק בתוך חורש, עד לבריכה המשפחתית הגדולה, שמורכבת גם היא מבריכות נוי. היקף הפרויקט הוא כמעט 2 מיליון שקל והוא כולל מתחם של עצים רבים, בוסתנים ו'דק צמרות עצים' שעולים אליו במדרגות צפות. למעלה בצמרת יש דק נוסף בגובה הענפים, מעין בית על עץ עם מרבץ כריות. בשטח הבית יש גם פינת חי עם טווסים, מגרש משחקים לילדים על משטח גומי ואמפי קטן.



"פרויקט נוסף בוצע בבית יצחק, אצל איש היי-טק שעשה אקזיט. הוא קנה נחלה שכוללת יער ומטע נטוש עם עצי יער שמקנים תחושה של חורש טבעי חשוך, כמו באמזונס. התכנון הוא שמתוך הבית הענקי הזה ייצאו לשונות של דקים לתוך היער, כולל גשר עץ מרחף לתוך צמרות העצים, בגובה של שלושה מטרים. התחושה תהיה שהאדם גר ביער".



"רוצים בית כמו של הידוענים" "אנשים חיים את הז'ורנלים. רואים בתים של ידוענים ורוצים כאלה. לקוח אחד הראה לי תמונה של הבריכה של ורסאצ'ה בסן דייגו בקליפורניה. העתקנו אותה אחד לאחד. מישהו אחר אמר לי: תעשה משהו שלא עשית אף פעם, אבל תראה לי שלוש-ארבע דוגמאות כאלה. אופנה נוספת היא בריכות אקולוגיות, שגם מטפלות במים האפורים מבחינה אידיאולוגית וגם מאפשרות לשחות בלי ריח של כלור, באמצעות צמחי מים ודגים מיוחדים שמנקים את המים".



"חלוקי נחל במקום דשא" "שינוי תקנות המים משפיע מאוד על תכנון הגינות. בעקבותיו עשיתי הרבה גנים עם צמחייה מקומית ישראלית שאחרי שנתיים אפשר להפסיק להשקות, הרבה מאוד שטחי גינון מחופים בחצץ או בחלוקי נחל או ברסק עץ במקום דשא. כיום מספקים את התחושה של מרחבי הדשא באמצעות לשונות דשא שמובילות ממקום ישיבה אחד לאחר. השבילים הם מדשא, אבל הגן עצמו לא. ההשקיה מבוצעת באמצעות מערכות אוטומטיות חסכוניות, שמביאות בחשבון גם מצב שבו הגנן יברח עם הפיליפינית והבעלים יהיה בחו"ל".



מסיבה בירוק







המשרד מור אבידן, משרד אדריכלות נוף. המשרד הכפר סבאי, בבעלות אליק אבידן וסמדר מור, פועל זה שמונה שנים ומונה שלושה עובדים.



סגנון "אנחנו מתמחים בעיקר בגינון נוי של בתים פרטיים. אין לנו סגנון קבוע, כל גינה בפני עצמה, אנחנו מתחברים לסגנון שקבעו האדריכל ובעל הבית. החודש למשל גמרנו גינה בצהלה שבעליה התגוררו בתאילנד תקופה ארוכה ורצו גינה בעלת מאפיינים תאילנדיים. הסגנון של אדריכלות החוץ נקבע על פי אדריכלות הפנים, הצמחייה משלימה אותו".



"אדריכלים לא ספרו אותנו" "במשך עשר שנים היה לי סטודיו לאופנה עד ששבעתי מהתחום", מספרת סמדר מור. "מאחר שלבעלי היה עסק לציוד לגינות פרטיות חשבתי שיהיה נחמד לגדל את הילדים ולעבוד אצל הבעל. אנשים באו לקנות מוצרים לגינה ומצאתי את עצמי מתכננת להם את הגינות. כשראיתי שהתחום מוצא חן בעיני החלטתי ללמוד הנדסאות אדריכלות נוף, ושם הכרתי את אליק השותף שלי. לפני שמונה שנים, כשפתחנו את המשרד, האדריכלים לא ספרו אותנו. לא הבינו למה צריך את הפונקציה הזאת בבתים הפרטיים. נדרש הרבה זמן עד שנתנו בנו אמון, אבל כיום אנחנו בקשר טוב עם אדריכלים והם גומרים את התכנון ומיד מעבירים את הפיתוח אלינו. אנחנו מגיעים בסוף הבנייה, האנשים כבר עייפים, והירוק שאנחנו שמים סביב הבית מרגיש פתאום כמו מסיבה. העלות משתנה מגינה לגינה ונעה בין 600 ל-700 שקל למ"ר, על פי המרכיבים".



"אופנת הפשטות שולטת" "אם פעם היתה אופנה של סגנון טרופי, ואחריו סגנון ארץ ישראלי, כיום ישנה אופנת הפשטות: סגנון נקי יותר, פשוט במראה ובדרישות התחזוקה. יש לקוחות עשירים כל כך, שבמקום להרשים הם רק רוצים פשטות ומעדיפים נוחות ושימושיות. זה בא לידי ביטוי בצמחים שצריך פחות לעצב ולטפל בהם. אופנה נוספת היא שימוש בצמחים ממשפחת הסוקולנטים, שהם צמחים בשרניים שאוגרים מים בעלים ועמידים ליובש. אנשים עוד לא לגמרי מתחברים לזה, אבל אנחנו מכניסים את זה בעציצים, בכדים, באזורים מסוימים בגינה".



"צמחייה בריח חורש" "ישראלי שגר בארה"ב תקופה ארוכה חזר לישראל ורצה לבנות את גינת חלומותיו כפי שזכר אותה מתקופת הילדות. יצרנו לו גינה שמדמה את הטבע ומאפשרת לטייל בחורש טבעי. כל מה שנכנס לבית היה חייב להיות מחומרים שקיימים בטבע, למשל ספסלים מעץ, צמחייה שאתה דורך עליה והיא מדיפה ריח ויוצרת אווירה של חורש, עצי פרי ורימונים ועוד.



"לאספן פסלים יצרנו גינה שהצמחייה בה היא רק רקע, להבלטה של הפסלים. והיתה גם הלקוחה שרצתה גן רומנטי מאוד. לפני שאני שותלת גינה אני עושה סיבוב עם הלקוח במשתלה, כדי להבין את הטעם שלו ולראות למה הוא מתחבר. במקרה הזה, כשהלכנו אתה למשתלה ושאלנו מה מתאים לה, על רוב הדברים היא אמרה לא, רק מדי פעם הצביעה על צמח מסוים. היא הסתובבה שעתיים ולא אהבה כמעט כלום, ובקושי מצאנו צמחים. אחרי שבחנו את הצמחים שהיא בכל זאת בחרה, ראינו דבר מעניין: היא לא היתה מסוגלת לראות עלה שנגמר בחידוד, וכל העלים היו עגולים, אפילו של המטפס. כל הצמחים שנבחרו לבסוף היו בפריחות סגולות וכחולות רומנטיות. הבחירות שלה יצרו לבסוף גינה בעלת שלמות מדהימה".



"לא מסוגלת לוותר על ירוק" "זו דילמה קשה: לקוחות מבקשים טיפול בעניין המים ואני לא מסוגלת לוותר על ירוק אחד בגינות שאני מתכננת. לדעתי הפתרון לבעיית המים במדינה צריך להיות כוללני".



תנו לעצים הבוגרים לנוח







החברה חיים כהן גינון ופיתוח בע"מ. כהן מעסיק 11 עובדים ופועל מאבן יהודה.



סגנון "אני משתדל להשתמש בצמחייה שמתאימה לים התיכון. כשהתחלתי לעשות גנים ים תיכוניים, כולם היו עסוקים בשתילת דקלים טרופיים וגנים טרופיים, ובשנים האחרונות אימצו את הגינון הים תיכוני. אני לא מאמין בסטיילינג ולא בדקורציה, אלא בגן עם מחשבה של שנים קדימה. זה מתבטא בשתילה במרווחים גדולים, כדי לתת חלל לכל צמח, מתוך התחשבות בגודל העתידי שלו. לצערי, זה יוצר לעתים חיכוך עם הלקוחות, כי לא תמיד הם רואים לאן הגן הולך ומתרכזים במה שרואים בשנים הראשונות.



"ככלל, חשוב לי לדעת איך יתחזקו את הגן - כמה מים יצרכו, איך הגן ייראה לאורך כל השנה - כי קודם כל אני גנן. וישנו גם עניין שימור הסביבה: כיצד לבנות את הגן כך שלא ייצר פסולת. אני מתעסק המון עם שימור מי גשמים, השבת מי קולחין וטיהור מים באמצעים ביולוגיים".



"רוצים גינה שנראית בת 50 שנה" "העלות היא פונקציה של סוג הגן. עשיתי למשל גן יפני בגודל של 15x15 מטר שעלה כחצי מיליון שקל, ללקוח בעל אוריינטציה יפנית שחי שם הרבה שנים. כשהוא הציג את הבקשה אמרתי לו שזה לא מומלץ בישראל, בגלל הבדלי האור ומזג האוויר. לכן הוספנו לגן מערכות של לחות ומערכות לריכוך המים.



"בארץ אנחנו רוצים לגמור מהר, רוצים את הגינה גדולה ומהירה וחזקה ויפה ופורחת ושתהיה מוכנה אתמול. כך אני נהפך, לצערי, לחלק ממערכת של גננות שנוטעת עצים בוגרים בגינות חדשות, והדבר מעלה את המחיר. אנשים רוצים גינה שנראית כאילו נשתלה לפני 50 שנה, ועץ אלון בגובה שמונה מטרים יכול לעלות גם 50-60 אלף שקל. יש אדם שעשה גן עם 200 עצים בוגרים שכל עץ בו עלה 4,000 שקל. אבל הגנים הכי יפים שלי הם אלו שנשתלו בהם עצים צעירים".



"השכנים קיבלו פרחים לשבת" "זה התחיל מאבא שלי, שאהב פרחים. אף על פי שגדלתי בבית משותף, היתה לי תמיד גינה והשכנים קיבלו פרחים לשבת. התחלתי לייצר קומפוסט בגיל שבע, יצאנו לטיולים והגדרנו צמחים. לאחר מכן עבדתי במשתלה לפרנסתי ואחרי הצבא התחלתי לעבוד בגינון. עד גיל 30 לא עשיתי את זה באופן מקצועי ואחרי כל פרויקט לקחתי הפסקה ארוכה. עם הזמן הלקוחות גררו אותי, קיבלתי עוד ועוד פניות. גם כיום הסיבה שאקח פרויקט היא אינטראקציה טובה עם הלקוח".



"הלקוחות מביאים דברים מהילדות" "האופנות הן יותר אצל הגננים ופחות אצל הלקוחות. הלקוחות ניזונים מהסביבה, נוסעים ורואים גינות וגם מביאים דברים מהילדות. אני תופר את החליפה בשבילם. ובכל זאת, הסגנון הבינלאומי הוא האופנה, כולל קצת נגיעות יפניות - מינימליזם מסוים, שימוש רב בגוונים של ירוק, שימוש בבמבוקים, בצמחייה עשבונית. הכי מפריע לי בגינון באופן כללי זה שהעצים הגבוהים נעלמים. כולם כיום שותלים עצים פורחים ולא עצים בגובה של 25 מטר".



"עצים ושיחים מעל מבנים" "פרויקטים מיוחדים הם בדרך כלל תולדה של אנשים מעניינים, בעלי מודעות ותשוקה. לקוח שבוערת בו תשוקה ומודעות מעורר אותן גם אצלך. כיום אני עובד עם לקוח שיש לו גן של 17 דונם ושהקדיש מחשבה עמוקה לסביבה: הוחלט שפרחים שצורכים יותר מכמות מסוימת של מים לא ייכנסו. ייכנסו רק צמחים ישראליים או כאלה שבאים מאזורי אקלים של 500 מ"מ גשם בשנה ומסתפקים בארבע או בשש השקיות בשנה. הגן נבנה כך שכל מי הגשם נאספים להשקיה, ואתם גם המים האחרים, לרבות אלה שנוצרים מעיבוי. הדשאים נמצאים בצל, ולכן צורכים פחות מים.



"הפרויקט הכי מעניין הוא גן גדול פרטי במרכז תל אביב, שבו בנינו מצעים מנותקים. זו טכנולוגיה שתופסת תאוצה בעולם: העצים והשיחים נשתלו מעל חניות, מקלטים ומבנים. המים יורדים וזורמים בצינורות לתאים ומשם המשאבות מחזירות אותם למערכת ומשקות שוב. אין איבוד מים למי התהום. מה שהצמח לא צרך נשאב בחזרה".



"השינוי בתקנות המים השפיע מאוד" "זה השפיע מאוד על הלקוחות, וגם לי זה חשוב. בכל בית אני מקפיד לעשות החדרה של מי התהום לאדמה. אני מרצף מסביב לעצים כדי שהמים יוחדרו פנימה. בבית שנמצא במושב בשרון היתה בעיה של נגר (מים הניגרים מהצמח), אז הפכתי את כיוון המים ובניתי את העצים על טרסות שביניהן המים מוחדרים למי התהום. זה חוסך השקיה, נחמד לסביבה וגם יפה".



גינה שונה לכל עונה







החברה רותם חברה לגינון ים תיכוני בע"מ. הבעלים, פנינה חיות וירון רשף, פועלים יחד זה יותר מ-13 שנה, ממשרדים ברמות השבים וברשפון. בחברה שמונה עובדים, שניים מהם אדריכלים.



סגנון "סגנון הגינון שלנו הוא בעיקר ים תיכוני, פחות גינות מינימליסטיות יפניות, יותר טבעי, שופע, רך, לא מתוכנן מדי. גינה צריכה להיות נעימה, עוטפת, הרמונית, פינת אלוהים קטנה", מסבירה פנינה חיות. "התמונה הסופית צריכה להיות שלמה, לא אוסף של דברים. ובכל עונה של השנה הגינה תיראה אחרת, זה היופי של הגינון, הוא הרי לא פסל דומם. גם לא צריך מרחבים אין סוף. במקרים רבים אני יוצרת טופוגרפיה: להרים, להוריד, שלא יהיה מישור משעמם. אני אוהבת שהגינה מחולקת לאזורים ושהכל מתגלה ברגע הנכון. אני אוהבת את המסתורין".



"אנחנו משתדלים להתאים את הגינות לסגנון הבית, שהגינה תעשה טוב לבית", מוסיף ירון רשף. "כשהבית הוא בסגנון מודרני, תעצים אותו העובדה שהוא יוצא מגינה בעלת מראה טבעי ששוברת את הקווים הישרים. אנחנו לא מפרידים בין תכנון לביצוע, ואחרי התכנון נעמוד בגינה ונבדוק באיזו זווית העץ יישתל. חשוב לנו שהגינות יהיו מוצלות, שיהיה נעים להיכנס לחצר, וכשיפתחו את דלת הבית לא יחטפו מכת שמש או הבזק אור בוהק. אנחנו אוהבים להשתמש בתבלינים ובעצי פרי שהופכים את הגינה לשימושית".



"האפקט הכי גדול על הבית" "רציתי לעבוד בתחום שמשדך שתי אהבות, יצירה וטבע", אומרת חיות. "למדתי טכנאות נוף, אבל בית הספר הכי טוב הוא עבודת השטח והמוכנות לנסות דברים חדשים. חלק ניכר מהמקצוע הוא עבודה עם אנשים, לשכנע אותם שייתנו בך אמון. יש כאן הרבה יחסי אנוש".



"בבסיס אנחנו בענף הבנייה, אבל עושים את הדבר שיש לו את האפקט הכי גדול על הבית", אומר רשף, קיבוצניק שעבר לעיר והחל לעבוד בגינון. עלות פיתוח גינה מתחילה בעשרות אלפי שקלים ומגיעה עד מאות אלפים, תלוי בגודל הגינה, במרכיביה ובתחכום שלה.



"הרמנו גבעות עם תצפית לנוף" "עשינו פרויקט של 12 דונם ביישוב באזור המרכז, בנוף השרון. החלום של הלקוח היה להכניס את הנוף לתוך הגינה. השטח היה שטוח לגמרי ויצרנו טופוגרפיה - הרמנו גבעות שאפשר לטפס עליהן עם מסלעות ומדרגות ולשבת למעלה ולצפות על כל הנוף, ונתנו את התחושה שכל הנוף של השרון נשפך פנימה. קשה להאמין שכל זה לא היה קודם לכן. יצרנו גם שביל שאפשר לנסוע בו עם טרקטורון.



"בהזדמנות אחרת הגדיר לנו רואה חשבון ידוע את גובה הצמחים המדויק, כדי שמי שייכנס אל הגינה יתהה מה עומד מאחורי אלמנט החזרה על הגובה וינסה להבין את הנוסחה המתמטית שמאחורי השתילה. מובן שלא עשינו את הגינה. אין סוף להפתעות כשאתה עובד עם אנשים".



"מינון יתר של דקים מעץ" "אני מאוד משתדלת לא לרוץ אחרי אופנות", אומרת חיות. "אם בעבר היתה אופנה של קקטוסים והיא עברה מהעולם, כיום יש אופנות של דברים מינימליסטיים, וגם זה יחלוף. יש גם מינון יתר של דקים מעץ, שפתאום כולם מתקינים. אני בעד דק, אבל במינון נמוך. אני מעדיפה שילוב של אבן עם דק מעץ".



"לא שותלת קקטוסים" "כל הלקוחות בודקים את שאלת המים. יש מודעות חזקה לנושא, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה מוסרית. אני לא אגיע לקיצוניות של שתילת קקטוסים, אבל אני כן מציעה ללכת על עצים ושיחים ופחות על פרחי עונה, שזקוקים להמון מים, וכמובן להקטין משטחי דשא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully