וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר אופטימי? כדאי להירגע

עמי שקד

12.4.2010 / 14:00

מחקר אמריקאי אופטימי על גז בים התיכון הקפיץ את מניות האנרגיה לשחקים. בינתיים, ממליץ דר' עמי שקד, כדאי למשקיעים לפעול יותר בשיקול דעת

השבוע נפתח בעליות חדות של מרבית מניות חיפושי הגז והנפט, בעקבות מחקר אופטימי של המכון הגיאולוגי האמריקאי (USGS) על סיכויי המצאות גז ונפט באזור הלבנט שחלקו בישראל. עוד דוגמה לתגובה נלהבת ומוקדמת מצד ציבור המשקיעים בבורסה המפגין ערנות וזריזות לידיעות ועט על מניות החיפושים כמוצא שלל.

המחקר האמריקאי אינו מתבסס על נתונים סיסמיים או גיאולוגים חדשים והוא בגדר איסוף מידע קיים בצירוף עדכון הערכות קודמות, מה שכאמור לא הפריע לזינוק נוסף במסחר. בתוך זמן קצר אמורים להתפרסם הסקרים של מבנה "לוויתן", והאופטימיות עולה לאחר גילוי שדה "תמר" עם כמות גז גדולה.

האופטימיות הדביקה גם גופים עסקיים גדולים כמו אי.די.בי שהצטרפו לשליטה בחברות החיפושים בעקבות הבוננזה הגדולה של קבוצת דלק וישראמקו בשדה תמר. ברגע שגופים קונים רישיונות חיפושים ומתחיל מסחר ער של מיליוני דולרים בזכויות חיפוש שטיבם אינו ברור, הציבור כצפוי מתעורר ומעורב.

אם נוחי דנקנר ונמרודי רוצים נתח בחברות החיפושים הדמיון הציבורי פורח ועולה בליווי תחושה של אפשרות לרווח קל. ברור שדמיון פורה בגדר מציאת מוצא גז בים ושמועות או מחקרים עדיין לא הופכים אותנו למעצמת אנרגיה עולמית.

דרך קלה להתעשרות?

משקיעים רבים ועם ישראל קיבלו לפני כשנה, בעקבות קידוח תמר, החלטה להכניס כסף לחיפושים. אצל גופים גדולים מדובר לעיתים ב – 5% עד 10% מתיק ההשקעות. אצל עם ישראל מדובר ב – 10.000 שקל בתקווה להכפיל ולשלש אם ימצאו מאגרים. חלק מהמשקיעים כבר קטפו רווחי עתק ומימשו. אחרים ממתינים עד לגילוי הבא ומקווים שהרווח העצום יוכפל אף הוא.

אלמנט הסיכון אינו נהיר לרבים. לאחר עליות של מאות אחוזים, משקיעים סבורים שמדובר במניות עם כרטיס לכיוון אחד – עליות. מעטים מתעסקים בסיכון שלא ימצא כלום וההשקעות ירדו לטמיון. מעטים מתעמקים בעלויות הפיתוח האדירות של שדה בהנחה שימצא. מעטים עוד פחות מעכלים שבדרך כלל סיכויי מציאת מאגר מסחרי הם 1:15 במקרה הטוב. הרוב המכריע לא מעוניין להשבית שמחה ופשוט מתעלם במודע מהסיכונים.

על רקע ההתעלמות מהסיכונים, כאשר מחקר אמריקאי שהוא במידה לא מועטה סוג של חצי נבואה מקפיץ מניות נוצר מעגל מעניין. מנהלי חברות החיפושים מבינים שהנה נקרתה לפניהם הזדמנות פז לגיוס הון נוסף לקופתם. כך צצות ובאות הנפקות זכויות (לבעלי מניות קיימים), הנפקות חדשות, המרת אופציות, והמחפשים ממלאים קופתם בהון ציבורי שכמובן מממן דמי ניהול שמנים ושכר יפה לשנים הבאות גם אם לא ימצא גז או נפט. ראו את תנאי השכר המפליגים ותמלוגים אפשריים ותבינו שמאוד כדאי לחפש גז גם אם לא ימצאו.

מעגל הכסף והדמיון

מעגל הכסף והדמיון חוגג בינתיים חופשי חופשי, ורבים מתעלמים לחלוטין מהסיכון כאילו אינו קיים. גם אנחנו מצטרפים כמובן לתקווה, דגש על – תקווה, שישראל תהפוך למעצמת אנרגיה. בלהט התקווה צריך לזכור ששדה תמר עדיין אינו מבשר את בוא הגאולה. מדובר בחיפוש אחד וממצא אחד לאחר שנים ארוכות של אכזבות בתחום החיפושים.

ראוי למשקיע נבון לשקול צעדיו בזהירות דווקא כשגל האופטימיות חוגג במניות החיפושים. עוד יגיעו לצערנו אכזבות ויטלטלו את הענף וכדאי שרבבות המשקיעים האופטימיים יזכרו וידעו זאת היטב.

הלוואי שאתבדה.

*ד"ר עמי שקד, מרצה בתוכנית MBA במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully