וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: אישומי הונאה נגד גולדמן סאקס

16.4.2010 / 23:20

הבנק מואשם כי העלים מהמשקיעים העובדה כי ניירות ערך ששיווק נועדו מלכתחילה להגיע לחדלות פירעון. מניית הבנק צנחה ב-13% - ושווי השוק נחתך ב-12 מיליארד דולר

רשות ני"ע בארה"ב (SEC) הגישה היום אישומים נגד בנק גולדמן סאקס ונגד סגן נשיא הבנק בגין הונאת המשקיעים על ידי כך שהעלים מהם את העובדה כי ניירות ערך מורכבים הקשורים למשכנתאות סאבפריים שאותם יצר ושיווק למשקיעים, נועדו מלכתחילה להגיע לחדלות פירעון.

מניית גולדמן סאקס נופלת ב-12% במסחר בוול סטריט, ושווי השוק של הבנק נחתך ב-12 מיליארד דולר ל-85 מיליארד דולר. באישומים שהגישה היום הרשות נגד גולדמן נטען כי הבנק יצר ושיווק ניירות ערך המכונים CDO סינתטיות (Collateralized Debt Obligations - אג"ח מגובות במשכנתאות) ששיקפו את ביצועי אג"ח מגובות משכנתאות סאבפריים בשוק הדיור.

עם זאת, גולדמן לא יידע את המשקיעים לגבי מספר סוגיות מרכזיות הנוגעות ל-CDO, ובהן התפקיד שמילאה קרן הגידור פולסון בבחירת האג"ח שנכללו ב-CDO והעובדה שהקרן הימרה נגד CDO אלו, או בניב של וול סטריט, מכרה אותם בחסר (short selling).

האישומים הם הראשונים שבהם נוקטים הרגולטורים בארה"ב נגד עסקות שביצעו בנקים בוול סטריט אשר איפשרו למשקיעים להרוויח מקריסת שוק הדיור. גולדמן עצמו הרוויח מהימורים נגד ההשקעות במשכנתאות שמכר ללקוחותיו. אישומים הוגשו גם נגד פבריס טורה, סגן נשיא גולדמן סאקס אשר סייע ביצירת ומכירת ההשקעות.

הכלי הפיננסי שבו מתמקדת התביעה של רשות ני"ע, ששמו אבקוס (Abacus 2007-AC1), היה אחת מ-25 עסקות שגולדמן יצר כדי שהבנק ולקוחות נבחרים יוכלו להמר נגד שוק הדיור. עסקות אלו שימשו תחילה כדי להגן על גולדמן מפני הפסדים כאשר שוק המשכנתאות התמוטט ובהמשך הניבו רווחים לבנק.

הפסד של מיליארדי דולרים

כאשר השווי של עסקות אבקוס צלל, גולדמן ומספר קרנות גידור גרפו רווחים מהימורים שליליים, ואילו לקוחות גולדמן שרכשו השקעות בהיקף של 10.9 מיליארד דולר הפסידו מיליארדי דולרים.

לפי האישומים, גולדמן יצר את אבקוס בחודש פברואר 2007, לפי בקשת מנהל קרנות הגידור ג'ון פולסון אשר הרוויח לפי ההערכות 3.7 מיליארד דולר בשנת 2007 מהימורו על כך שהבועה בשוק הדיור תתפוצץ.

גולדמן איפשר לפולסון לבחור אג"ח מגובות משכנתאות שנגדן רצה להמר - אלו שלפי הערכתו בעלות הסיכויים הגדולים ביותר לנפילה בשוויין - וארז את האג"ח הללו לתוך אבקוס, לפי האישומים שהגישה רשות ני"ע. בהמשך מכר גולדמן את חוזי אבקוס למשקיעים, בהם בנקים זרים, קרנות פנסיה, חברות ביטוח וקרנות גידור אחרות.


לפי התביעה, הסיכויים של משקיעי אבקוס להרוויח היו מוטים לרעתם מכיוון שההשקעה הורכבה מאג"ח שנבחרו על ידי פולסון על בסיס ההערכה כי הן צפויות להגיע לחדלות פירעון. במסגרת שיווק אבקוס למשקיעים טען גולדמן כי האג"ח נבחרו על ידי מנהל השקעות עצמאי, לפי מסמכים שהגיעו לידי ניו יורק טיימס. פולסון אינו נכלל ברשימת הנאשמים בתביעה.

לפי האישומים שהוגשו היום נגד גולדמן, בין קורבנות ההונאה נמנה הבנק ההולנדי ABN אמרו, הנמצא היום בבעלות רויאל בנק אוף סקוטלנד, והבנק הגרמני IKB.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully