וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתקעתי באמסטרדם. מה אני עושה?

מאת בר חיון ונורית רוט

19.4.2010 / 9:10

הר הגעש באיסלנד השאיר אתכם תלויים באוויר? נתקעתם בשדה, ביטלתם טיסה או פיספסתם פגישה? מי יפצה אתכם, ועל מה תצטרכו לשלם

אל ארגון אמון הציבור הופנו בימים האחרונים שאלות רבות בנוגע להשלכות של התפרצות הר הגעש באיסלנד. התשובות למקבץ השאלות מבוססות על החוק המפורש, אבל גם על חוות הדעת המשפטית של הארגון. וגם - מומחה ביבוא, יצוא וסחר בינלאומי מסבר את האוזן בכל הנוגע למטען שלכם שהגיע באיחור או במצב לא תקין.

נוסע קורא את לוח הטיסות שבוטלו בנמל התעופה בברלין, גרמניה. רויטרס
ההר התפרץ - מי יפצה?/רויטרס

התבטלה לי הטיסה ברגע האחרון. מי אשם?

מדובר במקרה קלאסי של סיכול, כלומר אירוע חיצוני לעסקה שבינך לבין חברת התעופה או סוכנות הנסיעות או בית המלון או חברת השכרת הרכב אשר לא מאפשר לעסק לתת לך את השירות. האירוע הוא בלתי תלוי בצדדים, אך גורם לכך שלא ניתן לקיים את העסקה כפי שתוכננה על ידי שני הצדדים. על כן ההפרה היא דו צדדית - גם של העסק (שמבטל טיסה, למשל) וגם של הצרכן (שלא יכול למשל לשהות במלון שהוזמן על ידי העסק). במקרה זה רוב ההפרות נוגעות לטיסות, ולכן אלו הן הפרות באחריות העסקים הרלבנטיים לכך: חברות התעופה וסוכנויות הנסיעות.

תכל'ס, מה אומר החוק במקרה כזה?

חוק החוזים קובע כי במקרה שבו היתה הפרת החוזה תוצאה של נסיבות שהמפר (העסק או הצרכן), לא ידע ולא היה עליו לדעת עליהן, ועקב כך לא ניתן לקיים את החוזה אזי ההפרה של החוזה אינה עילה לאכיפת החוזה שהופר או לפיצויים, כלומר: הצרכן לא יכול לחייב את העסק לקיים את הטיסה או לדרוש ממנו פיצויים על עצם ביטולה ולחלופין העסק אינו יכול לחייב את הצרכן להגיע למלון או לחייב אותו בדמי ביטול. הצד שנפגע מההפרה יכול כמובן לבטל את החוזה, כלומר הצרכן יכול לבטל את התחייבותו לרכוש כרטיסים לחלוטין.

מעבר לעיקרון זה החוק קובע עיקרון כללי של איזון אינטרסים אשר יש ליישם בכל מקרה לגופו. החוק קובע כי בית המשפט רשאי לקבוע בהתאם לנסיבות המקרה כי על הצד שהפר את החוזה, למשל על חברת התעופה להשיב לצד השני מה שקיבל על פי החוזה (היינו את דמי הכרטיס) ולחייב את המפר בשיפוי הנפגע (היינו הצרכן) על ההוצאות הסבירות, שהוציא לשם קיום החוזה והכל לפי שיקול דעת של בית המשפט ולפי עיקרון של צדק בהתאם לנסיבות הענין. כלומר: החוק משאיר את העניין פתוח וקובע עיקרון כללי של צדק אשר ייושם בכל מקרה לגופו. העיקרון הוא של חלוקת הנזק בין שני צדדים אשר רצו שניהם לקיים את החוזה אך הדבר לא יתאפשר בשל נסיבות שאינן תלויות באף אחד מהם. הפיתרון הוא על דרך איזון האינטרסים של שני הצדדים.

במסגרת עיקרון זה על כל אחד מהצדדים במקרה זה חלה חובה להקטין את הנזק, כלומר לפעול ככל הניתן על מנת לקיים את החוזה באופן קרוב למה שתוכנן ולמשל לאפשר טיסה חזרה לארץ מיעד קרוב ליעד ממנו התבטלה הטיסה וכו'.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
נוסע ישן על המזוודה שלו בזמן שהוא ממתין לטיסה בנמל התעופה בפרנקפורט, גרמניה. רויטרס
תקועים בשדה/רויטרס

נתקעתי באמסטרדם ואני חייב לחזור לעבודה. מה אני עושה?

החברה חייבת לאפשר לך לטוס בחזרה מוקדם ככל הניתן בהתאם למתאפשר, או לחלופין להציע לך אופציות אחרות לחזרה (למשל משדה תעופה פתוח במקום קרוב). כך למשל, אל על הודיעה כי תתאים את הטיסות בהתאם לשדות התעופה שייפתחו. אם תחליט לבחור באופציה אחרת או לבטל את ההתקשרות שלך עם החברה לעניין החזרה לארץ, יש בסיס לטענה שעל החברה לבטל לך את הכרטיס חזרה ולהשיב לך את כספך, אך תידרש להציג נסיבות מיוחדות המצדיקות בחירה זו במקום הבחירה של לחזור באמצעות אותה חברה לכשיתאפשר.

אני אמור לטוס לחתונה של חבר בלונדון והטיסה בוטלה. זה אומר שהלך לי הכסף?

אתה יכול לבקש את ביטול העסקה ללא כל עלות או דמי ביטול ולקבל את כל כספך בחזרה בהתאם לסכום ששילמת. החברה, לפי בקשה שלך, צריכה לאפשר לך טיסה קרובה מיד לכשיתאפשר. במקביל, זכותך לא לטוס כלל או לטוס אצל כל גורם אחר. הזכות לקבל את כל הסכום בחזרה אינה קבועה בחוק אלא תלויה בשיקול דעת בית משפט לפי נסיבותיו. לעמדת ארגון אמון הציבור במקרים מסוג זה יש לאפשר לצרכן לבטל את העסקה ללא כל דמי ביטול ולהשיב לו את כספו במלואו.

נתקעתי בחו"ל חמישה ימים נוספים. מי יממן את המלון ואת השהות?

במקרה כזה חל עיקרון איזון האינטרסים. על חברות התעופה וסוכנויות הנסיעות לפעול על מנת לסייע לצרכנים להסתדר בחו"ל בימים שנתקעו שם ולאפשר להם פתרונות יעילים וזולים. כפי שפורסם ובהתאם לתקנות התעופה באירופה, חברות התעופה פועלות ודואגות לאכסונם של נוסעים בבתי מלון. ישנן חברות תעופה שאף נושאות במימון של הימים הראשונים של השהות הנוספת של בית המלון.

הזמנתי מלון ורכב בחו"ל בעצמי, אבל הטיסה שלי בוטלה. האם אני זכאית להחזרים וממי?

סביר שלא תיאלצי לשאת בנזק עקב כך אך החוק שחל על אירוע זה אם הזמנת באופן ישיר מול בית המלון או חברת השכרת הרכב הוא החוק הרלבנטי באותו מקום. למשל, באשר למצב ההפוך: תיירים המגיעים לישראל, כפי שפורסם היום מפי מנכ"ל התאחדות המלונות, אף מלון בישראל לא יחייב נוסע שנתקע עקב ביטול הטיסה וטרם שילם.

נוסע נח על מושבים ריקים בטרמינל נטוש בציריך, שוויץ. רויטרס
האם חברות התעופה יממנו את שהותכם?/רויטרס

הזמנתי מלון או רכב בחו"ל דרך חברה בארץ, וביטלתי עקב ביטול הטיסה. מהן הזכויות שלי?

במקרה כזה עיקרון איזון האינטרסים ועיקרון הקטנת הנזק מחייבים את סוכנות הנסיעות או חברת השכרת הרכב לאפשר לבטל את העסקה ללא דמי ביטול. כמו שצרכנים נתקעו בישראל, כך גם אחרים נתקעו בחו"ל ונדרשים לשהייה נוספת שם, כך שבפועל בתי המלון וחברות השכרת הרכב אינם ניזוקים ואינם יכולים לחייב את הצרכן בכל הוצאה שהיא בגין האמור.

נציגת סוכנות הנסיעות שלי הודיעה לי שאין להם מה לעשות משום שזה "עקב כוח עליון".

"כוח עליון" היא הסיבה למצב המסובך אליו נקלעו הצרכנים, אבל היא בשום פנים ואופן אינה תירוץ. חלק מחובתה של סוכנות הנסיעות לטפל בצרכנים במקרים כאלו הוא להציע להם פתרונות, לקשר ביניהם לבין גורמים אחרים בעסקה ולפעול עבורם מול כל גורם שיידרש. אל תקבלו התחמקות במקרים כאלו. חשוב שתתעדו בכתב הודעות ביטול או הבטחות של החברות וכל מה שקשור לכך על מנת למנוע התנערות מאחריותן להתחייבויות.

האם יש ביטוח על המזוודה שלי בהגיעה באיחור או נתקעה?

עו"ד גיל נדל, המתמחה ביבוא, יצוא וסחר בינלאומי: "חברת התעופה לא תהיה אחראית לנזק פיזי עקב קלקול למוצרים וכן לא לנזקי איחור, שכן אמנת ורשה פוטרת את המוביל האווירי מאחריות לנזק שנגרם כתוצאה מפעולה של רשות ציבורית (רשויות שדות התעופה השונות) בנוגע לכניסתם ויציאתם של מטענים, וכן מעניקה פטור מנזקי איחור, אם המוביל האווירי יוכיח שהוא נקט כל האמצעים למניעת הנזק או שלא היה ביכולתו לנקוט צעדים למניעת הנזק. עם זאת, ייתכנו מקרים שבהם חברת התעופה לא תוכל להתנער מאחריותה. אם למשל, חברת תעופה מסוימת הסכימה לקבל את המטען ללא הסתייגות, על אף שהיה ידוע לה על השיבושים בשדות התעופה של אירופה, היא תהיה חשופה לתביעות בגין נזקי איחור, שכן היא לא נקטה צעדים מתאימים למניעת הנזק".

המדריך המלא לתקועים באירופה

לא מצליחים לעלות על טיסה? מחפשים דרך לצאת מאירופה? וואלה! חדשות מחברת אתכם ישירות לצינורת המידע בדרך ליציאה מהיבשת. לחצו על מדריך החירום לתקועים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully