וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענן האפר באיסלנד: יש גם מי שמרוויח

19.4.2010 / 12:15

התפרצות הר הגעש באיסלנד הביא עימו נזקים כבדים הן ללקוחות שטיסותיהם בוטלו, והן לחברות התעופה. אולם, בדיקה קצרה מעלה כי יש כאלו הגורפים רווח בזכות אימא אדמה

התפשטות ענן האפר והאבק האיסלנדי מותירה אחריה נזקים רבים - אך גם לא מעט מרוויחים. אחד מהם הוא הצרכן הישראלי, שעשוי ליהנות בטווח הקצר ממוצרי איכות במחירים מוזלים. יצואנים רבים דיווחו למכון היצוא כי בכוונתם להסב יצוא פרחים ומזון טרי, כמו סלטים ומוצרי חלב, למכירות בשוק המקומי. "מה שלא עלה על מטוס יימכר בארץ", הסבירו היצואנים.

שיחת ועידה במקום טיסה

גם חברות תקשורת נהנות מצרכים חדשים שמתעוררים בשל משבר התעופה החמור. בחברת שיחות הוועידה הישראלית ברידג'-טוק (Bridge-Talk) מספרים: "בשבוע רגיל אנחנו מעבירים 120-150 אלף דקות של שיחות ועידה - וברביעי וחמישי האחרונים העברנו כ160 - אלף דקות. זה יותר מהתעבורה השבועית הרגילה שלנו ביומיים בלבד. בשבוע רגיל אנחנו מצרפים בין 5 ל10 - לקוחות חדשים. בשבוע החולף הוספנו כמעט 50 לקוחות חדשים והטלפונים לא חדלים מלצלצל".

התעניינות רבה נרשמה גם בחברת בינת-תקשורת אשר משווקת מערכות לוידאו-קונפרנס: "מאז תחילת התפרצות האפר הוולקני וחסימת השמים לטיסות קיים 25% גידול בפניות לקוחות לנושא מערכות וועידת וידאו. רוב הפניות הן מחברות בעלות עם סניפים בחול וחברות רב לאומיות", כך מסר עוז יעקב, מנהל חטיבת הוידאו וחטיבת ניהול הפרויקטים בחברה, "לאור זאת נערכנו עם מלאי וכח אדם להתקנות של מערכות ,VC בעיקר מערכות קטנות שולחניות לדרג מנכ"לים - אלה שמרבים לנסוע לחו"ל". גם חברת בזק בינלאומי הגיבה להתפרצות הגעשית והיא מציעה מעתה ועד סוף אפריל שעה חינם בהתקשרות ליעדים קווים באירופה.

לדברי בועז רביב, מנכ"ל רד ויז'ן, בחברה ממעטים לטוס גם בימי שגרה ומשתמשים בכלים שהחברה מפתחת כדי לקיים פגישות בווידיאו קונפרנס. בחברה מתכוונים להתחיל עוד השבוע בקמפיין מיוחד לשוק האירופי שיציע לכל מי שפספס טיסה ועסקיו עתידים להיפגע, להמשיך לעשות עסקים באמצעות החדר הווירטואלי של החברה המציע חיבור מהיר לאינטרנט ושירותי וידיאו. "כבר בשל המשבר הכלכלי, כשחברות חיםשו כל דרך לחסוך בהוצאות, הרגשנו עליה בביקושים ובמכירות של המוצרים שלנו", אומר רביב. "מדובר בשוק חם שצומח בכ-20% מדי שנה. אין לי ספק שחלק מהדברים שמעודדים את השימוש הם גם אסונות טבע מסוג זה, שמגבילים את חופש התנועה".

שקט בשדה

בשעה שרבבות נוסעים נאלצים לסבול מביטולי הטיסות, יש בענף התעופה מי שנהנה מהמשבר שנוצר. על אלה נמנים בעיקר אנשי הבדיקה הביטחונית; דיילות ודיילים; טייסים ואנשי שירותים שונים בנתב"ג.

"ישבנו רוב שעות המשמרת באפס מעשה ולא עשינו דבר", סיפרה אתמול ל-TheMarker בודקת ביטחונית בנתב"ג. "אמנם התקיימו מספר טיסות, אך לא היתה מספיק עבודה לכולם ובעיקר התבטלנו", המשיכה.

הירידה בנפח העבודה בנתב"ג מתרחשת, למרבה האירוניה, זמן קצר לאחר שיא תנועת נוסעים של עונת הפסח.

"עד לפני זמן קצר פנו אלינו וביקשו מאיתנו להוסיף ולתגבר משמרות. והנה עכשיו מבקשים מאיתנו, אם מישהו רוצה לצמצם ולרדת במספר המשמרות השבועי, להודיע על כך וייענה", המשיכה הבודקת הביטחונית וסיפרה.

טוויטר והנוסעים התקועים

ההתפרצות באיסלנד משפיעה לא רק על התנועה האווירית ועל תנועת הרכבות ברחבי אירופה, אלא ניכרת בעוצמה גם בתנועת הגולשים ברשתות החברתיות. אנשים שנתקעו בערים אירופיות פנו, בצר להם, לאינטרנט, בניסיון למצוא פתרון תעבורתי שיסייע להם להגיע למחוז חפצם.

שתי הרשתות הבולטות הן כמובן פייסבוק וטוויטר, שהתמלאו בהודעות של אנשים שמחפשים לחבור לאחרים כדי להגיע יחד, במוניות או ברכבים שכורים, למדינת היעד שלהם באירופה. השימוש האינטרנטי בהאש-טאג (Hash Tag), השם הלועזי לסימן הסולמית (#), שבימים כתיקונם מסמן נושא מסוים שבו עוסקת ההודעה, הוסב ל-Ash Tag ("תווית אפר") - ורבים השתמשו בו כדי לקבץ הודעות סביב נושא התעבורה ברחבי אירופה.

הודעות רבות פורסמו תחת הכותרת get me home או Road Sharing. רבים אחרים, שמדינת היעד שלהם אינה באירופה, ולכן לא יכולים להגיע אליה בנסיעה, נעזרו בפייסבוק ובטווויטר כדי למצוא מקום לינה ללילה, בעוד בתי המלון שבסביבות שדות התעופה מלאים עד אפס מקום.

תחת השם UnHotel (לא לבתי מלון) נפתחו ברשתות החברתיות כרטיסים של אנשים שמציעים לארח בביתם את מי שנתקע ללא היכולת לעזוב את המדינה. הגדיל לעשות מי שפתח חשבון טוויטר לענן האפר עצמו (@theashcloud), חשבון שצבר כמעט 2,000 עוקבים בשעות הראשונות לאחר שעלה לאוויר. בציוציו מדווח "ענן האפר" על המקומות אליהם הוא מתכנן להגיע בשעות הקרובות, מעלה תמונות של עצמו ומגיב לגולשים ששואלים אותו שאלות.

חגיגה של תביעות

הכאוס שנוצר מהמצור האווירי עשוי לגרום לפחות לציבור אחד לתחושות סיפוק ורווחה - ציבור עורכי הדין. ידם של אלו הולכות להיות מלאות עבודה בזמן הקרוב, כתוצאה ממבול של לקוחות עצבניים שעומדים לנחות במשרדיהם, אחרי שיבקיעו את המצור האווירי, ויבקשו להגיש תביעות שיפצו אותם ולו במעט על הנזקים ועוגמת הנפש שנגרמו להם כתוצאה מדחיית או ביטול טיסותיהם.

בין השאר מדובר בתביעות על ביטול חופשות ואירועים, תביעות פיצויים על ביטולים ודחיות בעסקות יבוא וייצוא, דרישות להחזרי כספים על סחורה שלא תגיע במצב תקין ועוד ועוד.

גידול של 300%

מחברת אוטו יורופ ישראל, מקבוצת קשרי תעופה, נמסר כי בימים האחרונים חל גידול של 300% בהיקף ההזמנות של ישראלים לשכירת מכוניות ברחבי אירופה לכיוון נמלי התעופה שנותרו עדיין פתוחים.

המדריך המלא לתקועים באירופה

לא מצליחים לעלות על טיסה? מחפשים דרך לצאת מאירופה? וואלה! חדשות מחברת אתכם ישירות לצינורת המידע בדרך ליציאה מהיבשת. לחצו על מדריך החירום לתקועים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully