וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המינהל שיווק מגרשים אסורים בבנייה

מאת שלומית צור

21.4.2010 / 10:10

רק לאחר שהקבלן שילם על מגרשים בבאר שבע יותר מ-8 מיליון שקלים, נודע לו כי עקב קרבתם לחוות גז אסור לבנות עליהם. במינהל הטילו את האחריות על עיריית באר שבע

קבלן מבאר שבע זכה בדצמבר האחרון בשני מגרשים במכרז מינהל מקרקעי ישראל, בלמעלה מ-8 מיליון שקל, אולם רק לאחר מכן הוברר לו, כי בשל חוות גז הממוקמת כחצי קילומטר מהמגרשים, לא ניתן לבנות עליהם.

מדובר בשני מגרשים הממוקמים ליד היציאה המזרחית של באר שבע לכיוון דימונה, בין הרחובות האורגים, דרך חברון ושדרות הכרמל. על פי תוכנית בניין העיר הקיימת (תב"ע) מיועד אחד המגרשים, בן 22 דונם, להקמת קאנטרי קלאב וגן אירועים ומגרש נוסף בן שישה דונמים המיועד להקמת אזור תעשייה עתירת ידע עם חנויות ומסחר קמעוני בקומת הקרקע. מינהל מקרקעי ישראל פירסם בסוף 2009 מכרז המציע לציבור לרכוש את המגרשים. במסמכים המצורפים, לא נרמז אפילו על בעיה או מגבלה כלשהי הקיימת בקרקע.

ב-30 בדצמבר 2009 הודיע המינהל לחברת כ.א.א של האחים אילן ואריה כהן, כי הצעתה של החברה לרכישת שני המגרשים בסכום של למעלה מ-8 מיליון שקל (לפני הוצאות פיתוח) היא הזוכה. האחים כהן יצרו קשר עם אדריכל על מנת שיחל לגבש תוכניות שיוגשו לוועדה המקומית. אלא שלתדהמתם האדריכל התבשר על ידי אגף ההנדסה בעיריית באר שבע כי קיימת מגבלת בנייה על המגרשים. ואכן, במסמך ששיגר מהנדס עיריית באר שבע, דימטרי פיגלאנסקי, בתחילת החודש לחברה, הוא ציין כי על פי חוות דעת של יועץ מומחה מטעם הוועדה המקומית לתכנון ובנייה באר שבע מדצמבר 2007 המגרשים נמצאים באזור השפעת חוות גז של חברת פז-גז, המוגדר ברדיוס של 500 מ"ר. "על פי חוות דעת זו לא ניתן להותיר פעילות מסחרית באזור הנ"ל", ציין פיגלאנסקי.

האחים כהן, שכבר שילמו את עלויות הפיתוח על המגרשים המסתכמות בכ-5 מיליון שקל, עצרו את המשך התשלומים. מאחר שהמינהל רשאי לבטל את המכרז אם הזוכים לא עומדים במועדי התשלומים, הגישו האחים כהן צו מניעה לבית משפט המחוזי בבאר שבע, באמצעות עו"ד שלמה אביטן, בבקשה כי המינהל לא יבטל את המכרז ויבדוק אם אותה חוות דעת שצצה במפתיע, אכן מוצדקת.

במינהל מקרקעי ישראל הטילו את האחריות על עיריית באר שבע, שלא סיפרה למינהל אודות קיומה של חוות הדעת: "המכרז המדובר מבוסס על נתוני תוכנית שאינה מגדירה כל מגבלה סביבתית", נמסר בתגובה. "בשום שלב לא העלתה העירייה טענה לעניין חוות הגז או את חוות הדעת שקיבלה".

מהמשרד לאיכות הסביבה נמסר: "בזמן אישור התב"ע ב-2005, עדיין לא נקבעו פרמטרים הנוגעים למרחקי בטיחות רצויים באזורים הקרובים למתקני חומרים מסוכנים ובכללם - חוות הגז בבאר שבע. מסיבה זו, לא התנגד המשרד לאישור התב"ע. במהלך 2007 גיבש המשרד חוות דעת מקצועית בנוגע לרמות הסיכון הנובעות מקרבה לחוות הגז. בחוות דעת זאת, המתבססת על מרחקי סיכון על פי משרד השיכון האמריקאי, נקבע כי על מבנים סגורים להיות רחוקים לפחות 250 מטר מחוות הגז ואילו מבנים פתוחים צריכים להיות רחוקים לפחות 450 מטר".

מעיריית באר שבע נמסר כי "מאחר שהנושא נמצא כיום בהליך משפטי, העירייה אינה מתכוונת להתייחס לנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully