וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפכה: הציבור יידע כמה עמלות הוא משלם

מירב ארלוזורוב

21.4.2010 / 7:46

המפקח על הביטוח עודד שריג יוזם הצעה בתחום דמי הניהול, במסגרתה יחוייבו הגופים המוסדיים בשקיפות מלאה של כל ההוצאות הישירות, כולל העמלות השונות

המפקח על הביטוח יוזם מהפכה צרכנית בתחום דמי הניהול ומתכוון לפרסם הוראה שתחייב את הגופים המוסדיים בגילוי מלא של כל הההוצאות שהם מוציאים על חשבון כספי הציבור, כאשר שיעור ההוצאות יתוסף לשיעור דמי הניהול. על פי הערכות, ההוצאות השונות מייקרות את דמי הניהול בממוצע ב-0.25%-0.5% בשנה, וזאת בשעה שהציבור כלל אינו מודע לקיומן.

ההוצאות הן כל ההוצאות הישירות שיש למנהל כספי הציבור. ההוצאה הנפוצה ביותר היא זו של עמלות קנייה ומכירה של ני"ע - עמלות ברוקרז' - בישראל או בחו"ל. עמלות הברוקרז' עלו השנה לכותרות לאחר שהתברר כי מנהלי חדרי המסחר נהפכו למיליונרים החדשים של שוק ההון - הם הובילו את טבלאות השכר של שוק ההון, וחלקם אף הגיעו לצמרת מקבלי השכר בחברות הציבוריות.

הבולט שבהם הוא מנהל חברת הברוקרז' של קבוצת כלל פיננסים, רונן ויסרברג, שקיבל ב-2009 שכר של 15 מיליון שקל בזכות חלקו בעמלות המסחר שהניב חדר המסחר שבראשותו. ההתעשרות של הסוחרים הבולטים של שוק ההון חשפה את תיק הפעילות הסודי של הגופים המוסדיים - קרנות הפנסיה, הגמל וביטוחי החיים - והיא העמלות שהם משלמים בגין פעולות הקנייה והמכירה. העמלות האלה משולמות על חשבון הציבור, שלא במסגרת דמי הניהול שגובה לעצמו מנהל קופת הגמל.

משמע, ההוצאות מתוספות לדמי הניהול. עם זאת, להבדיל מדמי הניהול, הן לא מפורסמות בהבלטה, אלא נכללות בצנעה במסגרת הדו"ח הנשלח לבית העמית - והציבור כלל אינו מודע לעובדה שהוא משלם למנהלי קופת הגמל שלו סכום נוסף מעבר לדמי הניהול.

פרט לעמלות המסחר, ההוצאות כוללות גם תשלום של דמי ניהול למנהלים אחרים, בהם משקיעות קופות הגמל. הכוונה בעיקר להשקעה בקרנות הון סיכון ובקרנות השקעה פרטיות. גם סעיף זה נחשב לבעייתי מאוד, ויש הערכות כי שיקולי ההשקעה של הגופים המוסדיים בקרנות ההשקעה הפרטיות אינם נקייים מאינטרסים, לאור העובדה כי קרנות ההשקעה הפרטיות מנוהלות על ידי כמה מהמנהלים הבכירים ביותר במשק.

מלחמה רבת שנים

המפקח על ביטוח מנסה כבר שנים להילחם בדרכים שונות בתופעת ההוצאות שמוציאים הגופים המוסדיים על חשבון הציבור. בין השאר, הוטלה הגבלה על תשלום עמלות כאלה לגופים קשורים (הקשורים לחברה המנהלת) - בשיעור של לא יותר מ-20% מהיקף ההוצאות בתחום המסחר.

עם זאת, המפקח החליט שבכך אין די, וכי הדרך להגביל את ההוצאות היא לחשוף אותן לעיני הציבור. לפיכך, המפקח עומד לחייב את הגופים המוסדיים לפרסם את ההוצאות בהבלטה רבה, כמרכיב המתוסף לדמי הניהול. ההערכה היא כי סעיף ההוצאות ייקר את דמי הניהול בממוצע ב-0.25%-0.5% בשנה.

כך, במקום דיווח על דמי ניהול של 1.5% בשנה, יקבל העמית דיווח על דמי ניהול של 1.5% ועוד הוצאות בשיעור של 0.25%. סך הכל: 1.75% בשנה. הדבר יחשוף בפני העמית את העובדה כי כספו מממן הוצאות שונות, ועשוי לעורר שאלות כמו לגבי גובה ההוצאות שמוציא גוף מסוים - האם הוא מבצע פעולות מסחר בהיקף מוגזם, דבר שהוא גם מסוכן ליציבות תיק ההשקעות וגם מייצר הוצאה כבדה; או האם הוא משקיע כסף רב בקרנות השקעה פרטיות, ומהן הסיבות לכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully