וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לידיעת האמהות: זינוק של 70% בביקוש לעו"ד

מאת נורית רוט

22.4.2010 / 9:02

לפי חברת ההשמה קודקס, העלייה החדה בביקושים שנרשמה בינואר-מארס הקיפה את כל תחומי המשפט - ובלטה במיוחד בשוק ההון, ביטוח ונדל"ן - התחומים שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהמשבר

2010 מסתמנת כשנת התאוששות בענף עריכת הדין. ברבעון הראשון של השנה נרשמה עלייה של כ-70% בביקוש למשרות עורכי דין לעומת ינואר-מארס 2009 - כך לפי נתוני קודקס, חברת השמה המתמחה בתחום עריכת הדין. ברבעון זה נפתחו בחברה 364 משרות חדשות לעורכי דין. הגידול היה רוחבי והקיף את כל תחומי המשפט ואת כל סוגי המעסיקים.

"אם 2009 היתה שנה של קיפאון וצמצום, העלייה הרוחבית בביקושים שאנו רואים בכל התחומים ב-2010 מעידה על צרכים שוטפים ומיידיים בגיוס עורכי דין בעקבות השינויים בשוק, ועל שינוי אווירה וציפיות חיוביות לצמיחה בענף עורכי הדין", אומרת אלינור מור-סיטבון, מנכ"לית קודקס.

הרבעון הראשון של 2009 התאפיין בירידה בביקושים לעורכי דין, בהקפאת גיוסים מתוכננים של עובדים וגם בפיטורים. במשרדי עורכי הדין אמנם עשו מאמצים להימנע מפיטורים באמצעות ניוד עובדים בין המחלקות, הקפאת העלאה במשכורות ולעתים אף קיצוצי שכר ותנאים - אבל במשרדים רבים לא היה מנוס גם מפיטורי עורכי דין. אפילו במשרדים הגדולים, כמו הרצוג פוקס נאמן וגולדפרב, נאלצו לפטר עורכי דין באותם חודשים.

נתוני הרבעון הראשון מספקים עדות נוספת לשינוי המגמה בשוק עורכי הדין, שאותותיה נראו ברבעון האחרון של 2009. בקודקס מסבירים כי מדובר ביציאה מקיפאון ובחזרה לנורמליזציה של טרום המיתון. "ניכר כי האווירה החיובית במשק מחלחלת גם לזירה המשפטית", מסבירה מור-סיטבון.

עם זאת, מנתוני קודקס עולה כי במארס נרשמה האטה בביקוש (משרות חדשות) לעורכי דין, בהשוואה לינואר-פברואר - בחברת ההשמה מסבירים זאת בחופשת חג הפסח.

התחומים המובילים: ביטוח ושוק ההון

לפי קודקס, העלייה בביקושים לעורכי דין בתחילת השנה הקיפה את כל תחומי המשפט - מלבד התחום הפלילי, שבו היצע המשרות היה זהה למספר המשרות החדשות בינואר-מארס 2009.

העליות החדות ביותר בביקושים לעורכי דין נרשמו בתחומים: ביטוח, שוק ההון ונדל"ן. בתחום הביטוח נרשם הזינוק המרשים ביותר בביקושים - פי 9 מהביקוש לעורכי דין בינואר-מארס 2009. בתחום שוק ההון נרשם גידול של פי 7 בביקושים, ובתחום המקרקעין - פי 4.

מור-סיטבון: "תחומים אלה נכללו במעגל הראשון של נפגעי המיתון בשנה שעברה. ברבעון הראשון של 2009 גיוס עורכי הדין בתחומי שוק ההון והביטוח הוקפא כמעט לחלוטין, ונרשמו גם צמצומים, קיצוצים והעברה של כוח אדם למחלקות אחרות בתוך החברות".

חרף השפעתו הקשה של המשבר הכלכלי הגלובלי על ענף עריכת הדין בישראל, בכמה תחומים נרשמה בכל זאת עלייה בביקושים לעורכי דין ברבעון הראשון של 2009. לפי הנתונים של קודקס, התחומים שפרחו בתקופת המשבר הכלכלי היו ליטיגציה (התדיינות בבית משפט) אזרחית ומסחרית, פירוקים וכינוסים וגם דיני עבודה.

התחומים שנפגעו באופן הקשה ביותר מהמשבר היו, כאמור, שוק ההון, ביטוח ונדל"ן - תחומים שחווים כיום התאוששות מרשימה.

"המגמות ושינוי האווירה במשק משפיעים באופן ישיר על הביקושים לעורכי דין, ומשם למעשה נגזרת העלייה המשמעותית במספר המשרות המבוקשות בתחומים אלה", מוסיפה מור-סיטבון.

לפי נתוני קודקס, העלייה בביקושים לעורכי דין היא רוחבית ומורגשת בקרב כל סוגי המעסיקים: משרדים גדולים, בינוניים וקטנים, וכן במגזר הציבורי ובחברות המעסיקות עורכי דין כיועצים משפטיים. העליות החדות ביותר בביקוש למשרות נרשמו במשרדים הגדולים ובחברות. דוגמאות: מתוך כל המשרות החדשות בינואר-מארס, 30% היו משרות שהציעו המשרדים הגדולים. ברבעון המקביל ב-2009 רק 18% מהמשרות הוצעו על ידי המשרדים הגדולים. אלה, יש לציין, מהווים רק 4% משוק עריכת הדין. המשרדים הקטנים, לפי הערכות, מהווים 72% מהשוק.

חוזרים לשגרת טרום המשבר

עוד עולה מהנתונים של קודקס כי חלקן היחסי של המשרות שנפתחו במשרדים בינוניים בינואר-מארס היה קטן יחסית - 22% בלבד לעומת 33% מהמשרות ברבעון המקביל ב-2009. עם זאת, מדובר בירידה בחלק היחסי של המשרות שנפתחו במשרדים הבינוניים מתוך כלל המשרות שנפתחו - בחינה מספרית של המשרות החדשות שנכנסו לשוק בחודשים האחרונים מעלה כי הירידה בנתח המשרדים הבינוניים משקפת למעשה עלייה מתונה במספר הכללי של המשרות החדשות.

"העלייה המשמעותית בביקושים לעורכי דין במשרדים הגדולים והגדולים מאוד מסמלת יותר מכל את סוף העידן של הקפאת הגיוסים, את ההתאוששות שחווה הענף ואת חזרתם של המשרדים הגדולים להיות השחקנים המובילים בזירה. נתונים אלה מעידים על חזרה, אטית אמנם, למבנה שאיפיין את ענף עורכי הדין לפני פרוץ המשבר", מסכמת מנכ"לית קודקס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully