וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מס השפתיים של יאיר סרוסי

אהוד פלג

22.4.2010 / 11:35

הקריאה המרגשת של יו"ר הפועלים לקדם את נושא החינוך הפיננסי של הציבור לא מרגשת את מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות שטוען: ביטול העמלות צריך להיות ההוכחה האמיתית לרצינות הכוונות

מר יאיר סרוסי שלום רב, באחרונה נשאת דברים בכנס בנושא חינוך פיננסי שהתקיים במסלול האקדמי של המכללה למינהל. בנאומך, דיברת נכבדות על חשיבות החינוך הפיננסי כתנאי מרכזי לקיומה של חירות פיננסית. היללת את החירות הפיננסית של הצרכן והצגת אותה כיעד שהבנק בראשותך, בנק הפועלים, פועל רבות לטיפוחו. במסגרת זו, הוספת, הבנק מספק ללקוחותיו, בין היתר, נתונים והדרכה שיאפשרו להם לכלכל בתבונה את החלטותיהם הצרכניות בתחום הפיננסי.

טענת ש"לקוח היודע יותר הוא לקוח רווחי יותר, הפועל בצורה ערכית יותר". שמעתי את הדברים ונדהמתי: כיצד מתיישבים דבריך עם החוזים המורכבים והבלתי מובנים לפתיחת חשבון בנק? כיצד דברים אלה עולים בקנה אחד עם המדיניות של הבנק בראשותך (כמו גם עם זו של בנקים אחרים) להימנע מפישוט ההשוואה לגבי עלות השירותים הבנקאיים לעומת בנקים אחרים?

העמלות שאתם הבנקים גובים על הפעולות בחשבון העו"ש, לא זו בלבד שמהוות תשלום כפול ופסול לבנק על אחזקת חשבון עו"ש (שהרי הבנק כבר מרוויח על כך באמצעות הריביות על היתרות), אלא הן משבשות את יכולת ההשוואה המעשית של הצרכן ופוגעות בכך בחופש הבחירה שלו, בנוגע לשאלה היכן משתלם לו לנהל את חשבונו.

אך בעצם מדוע להתפלא? האםאמנם האינטרס האמיתי של בנק הוא לתת ללקוח מידע וכלים להשוואה, תוך סכנה לאבד אותו לבנק אחר? אני בטוח כי מנהל שיווק בבנק שלך שיאמר לך זאת ייאלץ להיפרד חיש מהר מכיסאו הגבוה וממשכורתו הגבוהה לא פחות.

טענת בצדק שחופש הבחירה הוא תנאי להתפתחות של תחרות. וכאן יוצא המרצע מן השק - האם באמת אתה כל כך מעוניין בתחרות? הרי אתה מעוניין בלקוחות, וכשהלקוחות כבר אצלך - אתה מעוניין שיישארו אצלך. הרבה יותר נוח לבנק שציבור לקוחותיו יהווה קהל שבוי, משולל יכולת בחירה, וזאת משיגים הבנקים באמצעות הצבת קשיים מרובים על יכולת ההשוואה שלו - באמצעות ג'ונגל חיובים של עמלות העו"ש.

אז כבוד יו"ר הבנק הנכבד, בוא נודה על האמת: הדברים היפים שאמרת ואולי גם הפעולות שתיארת שהבנק מבצע לקידום החינוך הפיננסי - הם מס שפתיים ועל תאנה להתנהלותו של הבנק המנציחה את בלבול הצרכנים, באמצעות מניעת יכולת ההשוואה המעשית שלהם ובקשירתם לבנק כקהל שבוי בשלשלאות של עמלות העו"ש.

מאבקה של המועצה לצרכנות לביטול עמלות העו"ש הוא המאבק האמיתי לחירותם הפיננסית של הצרכנים. מר סרוסי, אם אכן התכוונת לדברים שאמרת - אתה מוזמן להוכיח זאת ולבטל את עמלות העו"ש בבנק הפועלים, ובכך להיות הראשון להקנות לצרכנים את חירותם הפיננסית, ולא רק לנאום על חשיבותה.

הכותב הוא מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully