וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פשרת נתניהו: ועדה תבחן את שכר הבכירים

25.4.2010 / 14:23

בהסכמת יוזמי הצעת החוק, הורה ראש הממשלה על הקמת ועדה ממשלתית לבחינת תקנות הגבלת השכר, זאת לאחר שביקש לדחות ההצבעה בנושא. יחימוביץ': "לא נאפשר מסמוס ההצעה"

בתום בוקר של התכתשות בכנסת בסוגית הגבלת השכר לבכירים במשק, הורה בצהרים (ראשון) ראש הממשלה בנימין נתניהו על הקמת ועדה ממשלתית לבחינת נושא הגבלת השכר על הבכירים במשק - זאת בעצה אחת עם יוזמי ההצעה ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) וחיים כץ (ליכוד). במהלך הדיונים, הוועדה תתייעץ גם עם השניים ולאחר מכן תציג את המלצותיה. במידה שהתוצאות לא ישביעו את רצונם, יעלו יחימוביץ' וכץ את ההצעה שוב בתוך 60 יום. שני הח"כים אמרו כי הם "מברכים את רה"מ על כך שלראשונה הוא פועל להגבלת שכר הבכירים המופרז, ואולם לא נאפשר מסמוס של הנושא וההצעה תעבור ברוב הגדול שיש לה אם לא יימצא פתרון ממשלתי אמיתי".

על פי הנחיית ראש הממשלה, בראש צוות השרים שיוקם יעמוד שר המשפטים יעקב נאמן, ויהיו חברים בצוות שר האוצר יובל שטייניץ, שר התמ"ת בנימין בן אליעזר, שר הרווחה יצחק הרצוג, ראש המועצה הלאומית לכלכלה ומנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי.

בפגישתו בנושא עם נאמן, אמר נתניהו כי "בעיית השכר המופרז דורשת תיקון. צריך לפעול כדי שלא יהיה ניצול לרעה של השוק החופשי והתחרות החופשית על מנת להשיג שכר בלתי מוצדק - אבל התיקון הזה צריך להתבצע באופן אחראי, כך שלא יגרום למשקיעים זרים לצאת מהארץ ולא יגרום לחברות ישראליות להעתיק השקעות ופעילויות שלהן מהארץ לחו"ל, שכן תופעה כזאת תביא לאובדן מקומות עבודה בישראל ולהגברת האבטלה"

"לכן", סיכם נתניהו, "חשוב שהסוגייה הזו תטופל ברמת הממשלה בראייה כוללת".

גם שטייניץ במתנגדים

שר האוצר שטייניץ מצידו הודיע מוקדם יותר היום כי הוא מתנגד לכוונה להגביל את רמות השכר והסביר: "שכר הבכירים הוא שערורייתי ומעצבן, אבל צריך להיות לא רק צודק אלא גם חכם, ולכן לא אתן את ידי להצעת החוק הזו. אין הצעה כזו בשום מדינה בעולם - אפילו נשיא ארה"ב אובמה שתמך בהגבלת שכר הבכירים נסוג בו, משום שלא רצה להפסיד את הבכירים במדינתו. צריך לחשוב טוב טוב איך למצוא את הדרכים להקפיד שתהיה יותר אחריות בקרב הבכירים, אך לא נאפשר פגיעה בכלכלה. אולי נזכה למחיאות כפיים, אולם התוצאה יכולה להיות נזק בלתי נסבל למדינת ישראל, כולל העובדים".

ח"כ עמיר פרץ (עבודה), שהגיש בעבר הצעת חוק דומה בנושא, אמר הבוקר בתגובה: "זו הצעה ראויה. אני שמח שהרעיון שיזמתי בשנת 2000 קורם עור וגידים, ומקווה שמליאת הכנסת לא תנהג כפי שנהגה בהצעת החוק שלי, כאשר הצביעה נגד". פרץ גם קרא ליוזמי ההצעה להעלות את ההצעה כהצעת חוק פרטית, במידה ותידחה על ידי הוועדה, ובכך לגבש רוב במליאת הכנסת בנושא.

הצעת החוק המדוברת להקטנת פערי השכר במשק הוגשה על ידי חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (העבודה) בשיתוף עם חבר הכנסת חיים כץ (הליכוד). על פי ההצעה, יוגבל שכרו של מנהל חברה ציבורית, כזו הנסחרת בבורסה, כך שלא יעלה על פי 50 משכרו של העובד המועסק בחברה בדרגת השכר הנמוכה ביותר.

למעשה, המשמעות היא כי המנכ"ל לא יוכל לקחת הביתה בכל חודש יותר מפי 50 משכרו של המנקה הזוטר ביותר המועסק במשרה מלאה באירגון, אלא באישור מיוחד ומנומק של שר התמ"ת בנסיבות מיוחדות ולאחר דיון בנושא.

ההצעה מעוררת הדים רבים בשבוע האחרון, וזוכה מצד אחד לתמיכה של רבים מהשרים החברתיים (ובהם שר הרווחה והשר להגנת הסביבה) ומצד שני להתנגדות מצד פקידי האוצר. מחד טוענים התומכים במהלך כי מדובר בצעד חשוב לצמצום הפערים החברתיים ובהקטנת פערי השכר במשק, מאידך טוענים שרים אחרים שלא לציטוט כי מדובר בהצעה בעלת סיכון למשק הישראלי – שכן היא מסמנת מגמה של התערבות יתר בשוק ההון ועשוייה להבריח מנהלים מובילים ומוכשרים לחברות בחו"ל ולתרום למגמה המדאיגה של בריחת המוחות.

עדכון ראשון: 9:22

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully