וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק בתכנית ויסקונסין מגיע לבג"ץ

גלעד גרוסמן

25.4.2010 / 12:35

ארגוני זכויות אדם עתרו כנגד התכנית וטענו: "הסמכויות שנמסרו בידי חברות למטרות רווח הובילו למשטור חייהם של אלפי המשתתפים בתכנית, לפגיעה בזכויותיהם ואיום גובר על קצבאות הקיום שלהם"

חמישה ארגוני זכויות אדם וצדק חברתי עתרו הבוקר (ראשון) לבג"ץ, בדרישה לצמצם את סמכויות החברות הפרטיות המפעילות את תוכנית "ויסקונסין", שלטענתן פוגעות בזכויות האדם של המשתתפים בתוכנית. במקביל להגשת העתירה, מפגינים כמה עשרות מ"נפגעי התוכנית" מול בנין בית המשפט העליון.

את העתירה הגישו האגודה לזכויות האזרח, איגוד "סאוט אל-עאמל", עמותת "סנגור קהילתי", "הקשת הדמוקרטית המזרחית – שיח חדש" ו"שומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם", באמצעות עורכי הדין אשרת מימון וד"ר אמיר פז-פוקס, והיא מופנית כנגד שר התעשיה, המסחר והתעסוקה, שר האוצר, שר הרווחה, הכנסת וארבע החברות הפרטיות שמפעילות את התוכנית.

בעתירה נטען שמאז שהחלה התכנית לפעול כניסוי, נתגלו בה כשלים חמורים רבים. "עומקן של הסמכויות שנמסרו בידי חברות למטרות רווח הוביל למשטור חייהם של אלפי המשתתפים בתכנית, לפגיעה קשה בזכויותיהם החוקתיות, ולאיום גובר על קצבאות הקיום שלהם", נכתב בעתירה.

עוד נטען, כי עד כה סירבה הכנסת לאשר את פריסתה הארצית של התוכנית, כפי שמבקשת הממשלה, אולם למרות זאת מתעקשת הממשלה להרחיב את התוכנית, "אף אם באופן מזדחל, באמצעות הרחבה גיאוגרפית לא חוקית". העותרים מבקשים מבית המשפט למנוע את ההרחבה, וכן לקבוע מהם "הקווים האדומים" הנדרשים על מנת למנוע פגיעה בזכויות האדם.

הארגונים מוחים על כך שלמפעילים הפרטיים ניתנה הסמכות להביא לשלילתה של גמלת הקיום של משתתף בתכנית ומשפחתו, סמכות לקבוע את סדר יומו של משתתף למשך 30-40 שעות שבועיות וסמכות לדרוש ממשתתף לחשוף מידע אישי או לעמוד לבדיקה רפואית או לבדיקה של מומחה.

עוד נטען בעתירה, שהחברות המפעילות את התוכנית נמצאות בניגוד עניינים בין רצונן למקסם את רווחיהן לבין סמכותן לקבוע את זכאותם של תובעי הגמלה לגמלה. "כשומר בריון בפתחו של מועדון, היודע כי עלול הוא לשלם במשכורתו על כניסתם של אורחים לא רצויים, נדרשים התאגידים על ידי המדינה למנוע את עליית מספרם של מקבלי הבטחת ההכנסה, וזאת כשנמסרה להם עצמם הסמכות לקבוע הזכאות לאותה קצבה", נכתב בעתירה.

"הכשלים הרבים והחמורים שמלווים את תוכנית ויסקונסין מאז תחילתה, פוגעים בעניי ישראל – תובעי הבטחת ההכנסה ובבני משפחותיהם, בקיומם הפיסי, הראשוני, הגרעיני, שהופקר בידיים פרטיות. ההפרטה הקיצונית, שאין לה אח ורע בשום מדינה מערבית, הובילה לפגיעה קשה בזכויותיהם החוקתיות של המשתתפים - בכבודם, בחירותם, ובפרטיותם", אומרת עו"ד אשרת מימון מהאגודה לזכויות האזרח. "התוכנית פוגעת גם במעמדם של כלל העובדים במשק, משום שנסיגת המדינה מאחריותה כלפי מחוסרי העבודה מותירה את העובדים ללא הגנה ומחלישה עוד את מעמדם. במקום להתמודד באופן אמיתי עם העוני ועם אי השוויון הגדל, בחרה הממשלה להכביד עוד על האוכלוסיות המוחלשות ביותר".

תוכנית ויסקונסין מופעלת כיום במתכונת ניסיונית בארבעה אזורים, ומשתתפים בה כ-5,000 בני אדם. תוקף התכנית הזמנית הוארך פעמיים, והוא מסתיים ביום חמישי. בחודש שעבר הודיע משרד התמ"ת על הרחבת הפריסה של התוכנית, כך שלמרכזים הנוכחיים יתווספו עוד כ-2,700 משתתפים. מחר תתכנס ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, להמשך דיון בעתידה של התכנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully