וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יוון לא האחרונה שתזדקק לסיוע באירופה"

26.4.2010 / 10:34

הכלכלן הראשי לשעבר בקרן המטבע טוען: "קיים סיכוי של יותר מ-50% שמדינה נוספת בגוש היורו שתזדקק לחילוץ". להערכתו - אירלנד, ספרד ופורטוגל מצויות במצב כלכלי קשה מאד

"יוון בוודאי לא תהיה המדינה האחרונה באירופה שתזדקק לחילוץ מצד קרן המטבע הבינלאומית (IMF), היות שאירלנד, ספרד ופורטוגל נמצאות גם הן במצב קשה מאוד", כך אמר הכלכלן קנת רוגוף מאוניברסיטת הרווארד, בראיון לבלומברג.

"סיכוי של יותר מ-50% שנזדקק לחילוץ של ה-IMF במדינה אחת נוספת לפחות בגוש היורו, במהלך השנתיים-שלוש הקרובות", אמר רוגוף, הכלכלן הראשי לשעבר של קרן המטבע, אשר השתתף בכתיבת מחקרים בנוגע למשברי חוב של מדינות. "הקיצוצים הנחוצים בתקציביהן של מדינות רבות באירופה הם עצומים".

התשואות על האג"ח הממשלתיות של פורטוגל, ספרד ואירלנד זינקו בשבוע שעבר, לאחר שמשקיעים הטילו ספק ביכולתן להפחית את הגירעונות התקציביים שלהן ולהימנע מגורלה של יוון. הגירעון של אירלנד, שהגיע לשיעור של 14.3% מהתמ"ג, נחשב לגבוה ביותר בגוש היורו בשנה שעברה. הגירעון של יוון היה 13.6% מהתמ"ג, לפי ההערכות האחרונות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של גוש היורו (יורוסטאט). הגירעון של ספרד עמד על 11.2% מהתמ"ג, לעומת פורטוגל שסבלה מגירעון של 9.4% מהתמ"ג.

בשבוע שעבר ביקשה יוון להיעזר בחבילת הסיוע בסך 45 מיליארד יורו (59.9 מיליארד דולר), של האיחוד האירופי ושל ה-imf, שתאפשר לה לפרוע את חובותיה. רוגוף מעריך כי בסופו של דבר תעניק קרן המטבע ליוון הלוואה גבוהה יותר מכפי שהיא מציעה כעת, בסך 15 מיליארד יורו.

אם אכן תזדקק ספרד לחילוצה של קרן המטבע, חבילת הסיוע שהיא תזדקק לה תהיה גדולה יורת מזו של יוון, שכן כלכלת ספרד גדולה פי 4 מכלכלת יוון. אף כי חובותיה של ספרד נאמדים ב-53.2% מהתמ"ג, לעומת יחס חוב-תמ"ג של 115.1% ביוון, חובות אלו עדיין נאמדים ב-560 מיליארד יורו - יותר מפי 2 מעול החובות של יוון. לאירלנד חוב של 105 מיליארד יורו, או 64% מהתמ"ג, וחובותיה של פורטוגל נאמדים ב-126 מיליארד יורו, או 76.8% מהתמ"ג.

ממשלות קוראות ל-IMF כשהן זקוקות ל"שוטר הרע" מול הכעס של הציבור, כאשר לא ניתן להימנע מקיצוצים, אמר רוגוף. ביום רביעי שבתו איגודי עובדים ביוון במחאה על תוכנית הצנע עליה הכריז ראש ממשלת יוון, יורגוס פפנדראו. מפלגות האופוזיציה ביוון מחו גם הן על פנייתו של פפנדראו ל-imf, אשר צפויה לאלץ אותו לערוך קיצוצים נוספים. "הרבה מדינות באירופה צריכות לאזן את תקציביהן, חלקן עשויות לפנות ל-imf כדי שיהיה להן את מי להאשים", אמר רוגוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully