וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ: אין לוגיקה בתקציב חד שנתי

פנחס וולף

27.4.2010 / 10:55

בהופעה מול ועדת הכספים הגן שר האוצר על התקציב הדו שנתי. "תכנון תקציבי בחברה עסקית לוקח מספר שבועות בעוד דיון בתקציב המדינה נמשך 7-8 חודשים"

"אין שום היגיון שהמעגל התקציבי יהיה בהכרח חד שנתי. תכנון תקציבי בחברה עסקית לוקח בדרך כלל מספר שבועות בעוד דיון תקציבי בישראל בדרך כלל נמשך על פני 7-8 חודשים ולפעמים גם יותר. לכן, נשאלת השאלה, אם מבינה לוגית טהורה יש היגיון לכך שמתקציב לתקציב נשארים רק ארבעה חודשים או שבתקציב של מדינה לוחות הזמנים צריכים להיות שונים", כך אמר היום (שלישי) שר האוצר יובל שטייניץ בהופיעו בפני ועדת הכספים.

שטייניץ הוסיף: "היום אני מגיש את החוק לתקציב דו שנתי נוסף מתוך הכרה וביטחון שהדבר הזה טוב וחיוני לכלכלת ישראל, בלי שום שיקול פוליטי אם זה טוב למפלגה כזו או אחרת או לאג'נדה כזו או אחרת, ולשמחתי אם בעבר היו ספקות באוצר, בבנק ישראל, באקדמיה, והיו חששות מפני הבלתי נודע, היום גם באוצר, גם בבנק ישראל, גם בין רוב בכירי הכלכלנים יש תמיכה רבה מאוד, כי היתרונות הרבה יותר גדולים ממה שחשבנו והחששות התפוגגו".

"שיקול פוליטי הישרדותי"

ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה) אמר בדיון: "השיקול היחידי שמניע את הממשלה במהלך של התקציב הדו שנתי הוא שיקול פוליטי הישרדותי. באמתלה מגוחכת של 'נסיבות מיוחדות' עוקרים מהכנסת את כלי הפיקוח הפרלמנטרי המרכזי שלה - חוק התקציב".

בעקבות העובדה כי מדובר בשינוי בהוראת שעה של חוק יסוד, דבר שבדרך כלל ממעטים להשתמש בו, יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) שאל את נציגי האוצר מדוע מבצעים שינוי בהוראת שעה.

בתגובה, נציגת האוצר השיבה כי מדובר ב"נסיבות מיוחדות". גפני המשיך להקשות: "איך מתקבלת החלטה משפטית כזו? תקציב המדינה זה לא חוק זניח. זו מערכת שלמה הנובעת מחוק יסוד. איך אתם מאשפרים לשנות את זה בהוראת שעה?" גפני הודיע כי בישיבה הבאה הוא יבקש לשמוע את עמדת נציגי משרד המשפטים בעניין.

ח"כ שלמה מולה (קדימה) אמר בישיבה כי, "מצער שהממשלה משתמשת בנציגי המשרדים כדי לכסות על האינטרסים הפוליטיים. אין שום הצדקה להפר את האיזון ולרמוס את כללי המשחק של חוקי היסוד. מהלך זה מסוכן למערכת האיזונים והבלמים ואני מצפה ממשרד המשפטים לעמוד על רגליו האחוריות בנושא".

לקראת סיום הישיבה, שטייניץ השיב לאופוזיציה ואמר כי: "אני קנאי לנושא של פיקוח פרלמנטארי על פעולות הממשלה. זה אחד מהכללים היסודיים בדמוקרטיה שיש בקרה ופיקוח של פרלמנט על הממשלה. אבל הפיקוח הוא לא רק דרך תקציב. השאלה מה יותר נכון. אמרו כאן שהסיבה העיקרית לתקציב הדו שנתי היא פוליטית, משום שזה נוח לממשלה. מישהו עוד עלול לחשוב שההתנגדות שלכם נובעת משיקול פוליטי, שיקול האופוזיציה. המהלך הזה הוא טוב למדינת ישראל וזה השיקול המרכזי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully