וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סולארי פריפריאלי

אבי בר-אלי

28.4.2010 / 8:15

משרד התשתיות ביקש מרשות החשמל לא לפרסם את המכסה החדשה להתקנת מערכות סולאריות על גגות. הסיבה: הרשות לא נתנה עדיפות לפריפריה

משרד התשתיות, בניהולו של המנכ"ל שאול צמח, ביקש מרשות החשמל להשהות את פרסום ההסדרה החדשה להתקנת פאנלים סולאריים על גגות. זאת, בעקבות המחלוקת בין הגופים סביב סעיפי ההסדרה והיקף תחולתה.

ההסדרה החדשה, שתכלול מכסה חדשה להתקנת מערכות סולאריות קטנות (עד 50 קילו-ואט) על גגות מבנים, אמורה היתה להתפרסם לשימוע ציבורי לפני כשבועיים, אך העניין נדחה לפי שעה למועד לא ידוע. זאת, אף שחלפה כחצי שנה מאז מיצוי המכסה הראשונה להתקנות סולאריות על גגות מבנים מסחריים.

כפי שפורסם ב-TheMarker, תקיף ההסדרה קביעת תקרה של 135 מגה-ואט להתקנות, ללא מתן עדיפות גיאוגרפית או מגזרית. זאת, כאשר התעריף שיובטח ליצרנים הפרטיים תמורת מכירת החשמל הסולארי ינוע סביב 1.55 שקל לקוט"ש ויופחת בהדרגה עד לממוצע של 1.47 שקל לקווט"ש (לתקופת ההסדרה).

הסדרה זו עומדת בסתירה לתוכנית החומש של שר התשתיות, עוזי לנדאו, שהודיע כי הנחת מתקנים פוטו-וולטאים (P.V) לצרכים ביתיים (עד 4 קילו-ואט) תותר בכל רחבי הארץ ללא הגבלה עד סוף דצמבר 2014, וכי התקנה מסחרית (עד 50 קילו-ואט) באזורי עדיפות לאומית (צפון ודרום הארץ ויהודה ושומרון) תותר אף היא ללא הגבלה לתקופה זו. זאת, בעוד שבשאר חלקי הארץ יוגבלו ההתקנות העסקיות במכסה של 50 מגה-ואט, ומכסה מיוחדת של 30 מגה-ואט תשוריין למבני ציבור.

בחוות דעת של הרשות נטען כי אי הגבלת הייצור הסולארי המתומרץ ומתן עדיפות מגזרית אינם חוקיים. ואולם, בה בעת טענו ברשות כי כדי לעמוד ביעדי הממשלה לייצור חשמל באנרגיות מתחדשות עד 2020, על משרד התשתיות להגדיל את סך הייצור שקבע. עוד הפתיעה הרשות כשהמליצה לבחון הגדלה הדרגתית של המכסות למתקני P.V קטנים על חשבון מכסות שנקבעו לטכנולוגיות אחרות - לאור הצפי לירידת עלויות המתקנים.

בתוכנית האב שהציג לנדאו לפני כחודשיים לשילוב האנרגיות המתחדשות במשק החשמל בעשור הקרוב, הוערך היקף הייצור במתקני P.V קטנים (עד 50 קילו-ואט) בפוטנציאל של 200 מגה-ואט בלבד - מהם 130 מגה-ואט שכבר שוריינו כאמור במכסות.

בתוך כך, נודע כי התעריפים לייצור חשמל במתקנים תרמו-סולאריים גדולים צפויים להתפרסם במהלך יוני. לפי הערכות, יהיו התעריפים גבוהים מאלה שצוינו בשימוע הציבורי (0.96-1.05 שקל לקוט"ש) - ולא יחריגו מתקנים גדולים בטכנולוגיית P.V.

מרשות החשמל נמסר בתגובה: "הבקשה הגיעה כאשר הרשות היתה בעיצומה של העבודה על ההתייחסות המקצועית, והרשות סברה כי מן הראוי להיעתר לה עד לדיון מפורט בהתייחסות. הרשות סבורה כי יש לפרסם את ההסדרה לשימוע במהירות ולרווחת המשק". ממשרד התשתיות נמסר בתגובה: "לא הופנתה שום בקשה ממשרד התשתיות לעיכוב ההסדרה. המשרד מצר על כך שאף שמדיניות השר לאנרגיות מתחדשות יצאה בחודש פברואר, עד כה לא פורסמה הסדרה תואמת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully