וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריסה באירופה: "זה כמו ליהמן ברדרס"

דפנה מאור ואשר שכטר

28.4.2010 / 12:23

אג"ח ממשלת יוון קורסות בשל החשש מחדלות פרעון, והמדינה צועדת בצעדי ענק אל עבר סף קריסה פיננסית. מומחים: "הבעיה היא בחוסר נכונות של השווקים לממן אותם"

אג"ח של ממשלת יוון קורסות בגלל החשש מחדלות פרעון של הכלכלה האירופית. התשואה על האג"ח, המאותת על רמת הסיכון, מזנקת ליותר מ-11%, שיא כל הזמנים, ויותר מ-8% מאג"ח של גרמניה. במקביל, נרשמות עליות באג"ח של ארה"ב, בריטניה, גרמניה ואף ישראל, כאשר המשקיעים מחפשים מקלט בטוח מהנפילות במדינות מוכות הגירעון של אירופה.

התשואה על האג"ח הממשלתיות היווניות ל-10 שנים מזנקת כעת לשיא של 11.03%, רמתה הגבוהה ביותר מאז נוסד גוש היורו, בעקבות החששות כי יוון לא תקבל סיוע בינלאומי שימנע ממנה להגיע לחדלות פירעון ועל רקע חששות מפני התפשטות משבר החובות באירופה. האג"ח של יוון לשנתיים נסחרת עתה בתשואה של יותר מ-20%.

הפער בין התשואה על האג"ח הממשלתיות היווניות לבין התשואה על האג"ח הממשלתיות הגרמניות ל-10 שנים עולה ל-8.09%, הגדול אי פעם. הנפילה באג"ח הממשלתיות היווניות מובילה גם לנפילתן של אג"ח ממשלתיות אחרות ברחבי היבשת: התשואה על האג"ח הממשלתיות של אירלנד ל-10 שנים עולה ל-5.2%, בעוד שהתשואה על האג"ח הממשלתיות הספרדיות ל-10 שנים עולה ל-4.2% והתשואה על האג"ח הממשלתיות האיטלקיות ל-10 שנים עולה ל-4.08%.

יוון הולכת ומתקרבת לסף קריסה פיננסית, והחשש מהתפשטות משבר האג"ח מכה באירופה. המשקיעים שואלים את עצמם אם פורטוגל, ספרד ואפילו אירלנד יצליחו ללוות את מיליארדי הדולרים שהם זקוקות למימון התקציב הממשלתי. "זה כמו ליהמן ברדרס ובר סטרנס", אמר פיליפ ליין, פרופסור לכלכלה בינלאומית בטריניטי קולג' באירלנד. "הבעיה היא לא בנתוני היסוד הכלכליים, אלא בחוסר הנכונות של השווקים לממן אותם".

S&P, סוכנות דירוג האשראי, הורידה ביום שלישי את דירוג האשראי של יוון לרמת "זבל" (צהוב - דירוג זבל מעיד על סיכון גבוה בהשקעה באג"ח). היתה זו הפעם הראשונה מאז הקמת גוש היורו שמדינה החברה בו דורגה בסיכון גבוה כזה. הסוכנות הזהירה כי בעלי האג"ח עלולים להפסיד עד 50% מאחזקותיהם במקרה של ארגון מחדש של חובותיה של יוון. הסוכנות הורידה גם את דירוג האשראי של פורטוגל בשתי רמות.

מדדי המניות באירופה נפלו ביום שלישי ב-2.5%-6%, וול סטריט נסוגה ביותר מ-2%, והיורו נפל ביותר מאחוז והשלים ירידה של 13% מול הדולר מאז דצמבר. ביום רביעי נרשמו ירידות באסיה, ומדד ניקיי בטוקיו צנח ב-2.6%. בורסות אירופה פתחו את המסחר בירידות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully