וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש: "הסדקים בגוש האירו יתניעו משבר חדש"

עומר רבין

28.4.2010 / 22:20

התרחבות המשבר באירופה מצליחה להדאיג את מנהיגי העולם: אובמה עוקב בדאגה, מרקל נועדה עם ראשי הארגונים הכלכליים וגם בארץ עוקבים היצואנים אחר הדיווחים. אפקט הדומינו?

החשש מפני משבר כלכלי כולל ביבשת אירופה נותן את אותותיו בכל השווקים בעולם וגורר גם תגובות מצד מנהיגי המדינות השונות והיערכות מצד הכלכלות המובילות לתרחישים שונים המועלים ביממות האחרונות ע"י כלכלנים בכל רחבי העולם המתריעים כי יוון, פורטוגל וספרד עשויות להיות רק ה"סנוניות" הראשונות במשבר כולל בגוש האירו.

נשיא ארה"ב ברק אובמה הגיב הערב לראשונה בעניין בהודעה מיוחדת שפירסם הבית הלבן. "הנשיא עוקב בדריכות אחר המשבר הכלכלי ביוון והממשל בארצות הברית נמצא בקשר רציף עם האיחוד האירופי בנושא", מסר הערב דובר הבית הלבן, ביל ברטון. "זוהי סוגייה שמדאיגה את הנשיא, ואנו עוקבים אחריה מקרוב", אמר ברטון לכתבים במטוס הנשיאותי.

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, נועדה הערב בנושא עם ראשי הארגונים הכלכליים הגדולים ובהם קרן המטבע הבינ"ל, הבנק העולמי, ארגון הסחר העולמי ועוד. בתום הפגישה אמרה מרקל במסיבת עיתונאים מיוחדת: "הסכמנו כי אסטרטגיית היציאה מהמשבר תיעשה תוך תיאום מרבי בין כל הגורמים המעורבים". יש לציין כי גרמניה נחשבת לאחת הכלכלות המרכזיות ביבשת ועל כן עיני העולם נשואות אליה בתקווה כי תהווה שחקן מרכזי בחילוץ מדינות האיחוד שנקלעו למשבר. במדינה נערכות בימים האחרונים דיונים רבים ולוהטים בין הצדדים השונים – כאשר מחד מביעים מנהיגי המדינה דאגה לעתיד האיחוד האירופי כולו ולעתיד הכלכלה הגרמנית, על רקע ירידות השערים שנרשמו בפרנקפורט בימים האחרונים, ומנגד רבים במדינה טוענים כי אין זה מתפקידה של גרמניה לקחת על עצמה את מחיר "כישלון המנהיגות" של מתווי המדיניות ביוון ובפורטוגל.

בבריטניה, לעומת זאת, תמימי דעים באופן יחסי באשר לצורך לתת כתף ולתמוך ביוון הקורסת. שר האוצר במדינה, אליסטר דארלינג, אמר הבוקר: "הכרחי לחלוטין שבעיותיה של יוון ייפתרו במהירות, ביעילות ובהחלטיות על מנת להחזיר את הביטחון לכולם".

בישראל טרם התייחסו גורמים רשמיים למשבר האירופי ולהשפעה האפשרית שלו על ביצועי המשק, עם זאת – הבורסה בתל אביב הגיבה היום באיפוק יחסי לגל הפסימיות באירופה וירידות השערים היו מתונות מאשר אלה שנרשמו ב-48 השעות ברוב בורסות העולם. עם זאת, בקרב יצואנים קיים החשש מפני פגיעה בהיקפי הייצוא הישראלי לאירופה – תופעה שאם תתרחב עשוייה להיות בעלת השפעות משמעותיות על גרף ההתאוששות של חברות במגזרי התעשייה השונים בארץ, זאת על אף שהייצוא לאירופה, ככלל, קטן משמעותית מהייצוא לארה"ב ולאזורים אחרים ברחבי העולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully